پایان رایزنی‌های «میشل عون» برای معرفی نخست‌وزیر؛

رییس جمهور لبنان «حسان دیاب» را مامور تشکیل کابینه جدید کرد

رییس جمهور لبنان «حسان دیاب» را مامور  تشکیل کابینه جدید کرد
پنج‌شنبه 28 آذر 1398 - 19:25

خبرنگار العالم حاضر در کاخ بعبدا گزارش داد که حسان دیاب با کسب حمایت 69 نماینده به طور رسمی مامور تشکیل کابینه شده است.

العالم - لبنان

میشل عون، رئیس جمهور لبنان حسان دیاب را مامور تشکیل کابینه جدید کرد.

رایزنی‌های رئیس‌جمهور لبنان برای معرفی نخست‌وزیر جدید، دقایقی قبل به پایان رسید. «حسان دیاب» نامزد مورد حمایت حزب‌الله با کسب حمایت 69 نفر از نمایندگان، حائز بیشترین آرا شده و به عنوان نخست‌وزیر جدید معرفی شد.

عون با نبیه بری؛ رییس پارلمان لبنان درباره نتایج رایزنی های فراکسیون‌های پارلمانی گفت و گو گرد.

بیشتر بخوانید: نتایج نهایی رایزنی پارلمان لبنان با رئیس جمهور برای انتخاب نخست وزیر

بیوگرافی حسان دیاب

حسّان دیاب متولد اول ژوئن 1959 است، با نوار رضوان المولوی ازدواج کرده است و یک دوختر و دو پسر دارد.

او دارای مدرک لیسانس در رشته ارتباطات، فوق لیسانس در رشته مهندسی سامانه های کامپیوتری و دکترا در رشته مهندسی کامپیوتر است.

دیاب در سالهای 2011 تا 2014 در زمان نخست وزیری نجیب میقاتی، وزیر آموزش و پرورش لبنان بود.

سال 1985 به دانشگاه آمریکایی بیروت پیوست، وی استاد مهندسی برق و کامپیوتر در دانشکده مهندسی و معماری این دانشگاه است و بیشتر از 130 مقاله در مجله های علمی بین المللی و کنفرانس‌ها ارائه داده است.

حسّان دیاب همچنین بنیانگذار دانشکده مهندسی دانشگاه ظفار در مسقط پایتخت عمان در سالهای 2004 تا 2006 میلادی است.وی در اکتبر 2006 به عنوان معاون رییس بخش برنامه های خارجی و منطقه ای دانشگاه آمریکایی بیروت منصوب شد.

واکنش کارشناسان به انتخاب دیاب

وفیق ابراهیم کارشناس مسائل استراتژیک به العالم گفت که حزب الله ثابت کرد که اجازه نمی دهد آمریکا در امور داخلی لبنان دخالت کند و همواره خواهان استقلال لبنان است و به همین دلیل از حسان دیاب به عنوان یک شخص مستقل حمایت کرد.

وی افزود که دیاب شخصی مستقل و محترم است و انتخابش یک انتخاب لبنانی بوده است و بدون دخالت خارجی بوده است.

ابراهیم تصریح کرد: اهمیت این انتخاب آن است که دیاب شخصی دانشگاهی و تکنوکرات است که این با خواسته های مردم همسو است، وی اشخاص دانشگاهی و متخصص را برای دولتش انتخاب خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: دیاب می تواند با تشکیل چنین کابینه ای توطئه های آمریکا علیه لبنان را خنثی کند، ما به طرف تشکیل دولت تکنوکرات حرکت می کنیم و این اقدام وی می تواند باعث حل بحرانها و مشکلات شود، دولت جدید باید فاسدان که اموال کشور را سرقت کردند برای محاکمه به دادگاه بفرستد.

داوود رمال؛ کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار العالم یادآور شد: این نتیجه قابل پیش بینی بود و مرحله جدیدی از حیات دمکراتیک در لبنان است، انتخاب دیاب از اهمیت بالایی برخوردار است، اکنون؛ مساله مهم تشکیل کابینه است به ویژه که وی یک تکنوکرات است.

وی خاطرنشان کرد: دیاب می بایست اشخاص متخصص را به عنوان وزیر انتخاب کند که مورد حمایت تمام جناحهای سیاسی باشند.

این کارشناس مسائل سیاسی دیاب را شخصیتی مثبت توصیف کرد و گفت: دیاب هرگز شخصیت سعد الحریری را در گذشته به چالش نکشیده و در آینده نیز به چالش نخواهد کشید چرا که وی اصلا شخص چالش آفرینی نیست.

وی خاطرنشان کرد: اینکه المستقبل شخصی را به عنوان نامزد پست نخست وزیری اعلام نکرد اقدامی مثبت بود، ما در برابر بحران اقتصادی هستیم و نگرانی از گرسنگی و هرج و مرج وجود دارد لذا بایاد با یکدیگر متحد شویم.

رمال افزود که گروههای سیاسی دیگر نمی توانند با شیوه های قدیم کابینه را تشکیل دهند و باید شیوه جدیدی را در این زمینه در پیش گیرند به ویژه که دشمن می کوشد از مشکلات لبنان برای ایجاد هرج و مرج و انفجار اوضاع در کشور سوء استفاده کند.

دکتر نسیب حطیط؛ کارشناس مسائل سیاسی لبنان به العالم گفت که این انتخاب دارای پیامدهای سیاسی مثبتی برای لبنان است به ویژه پس از دو ماه از آغاز تظاهرات در لبنان.

وی این انتخاب را یک پیروزی برای لبنان و محور مقاومت دانست.

امین حطیط کارشناس استراتژیک لبنانی در گفت و گو با شبکه خبری العالم گفت که باید مانع توطئه ای شد که هدفش ایجاد فتنه در لبنان است.

وی افزود: دیاب می خواهد با همه جناح‌های سیاسی کار کند و کشور را نجات دهد لذا انتخاب وی بسیار حساس و دقیق بود به ویژه که توانست نسبت بالایی از آراء را به خود اختصاص دهد و بسیاری از احزاب و حرکت مردمی را با خود همراه کند؛ وی نشان داد که شخصیتی مستقل است و نه تحمیلی از سوی یک طرف خاص.

این کارشناس لبنانی خاطر نشان کرد که حرکت مردمی لبنان، هدفش اصلاح بود اما برخی کوشیدند آن را ازمسیرش منحرف کنند که برخی از باندهای فتنه جو که مزدور سازمانهای جاسوسی مانند آمریکا هستند در این زمینه نقش فعالی ایفا کردند اما بدانید ک هرگز نمی توانند مانع حرکت مردمی برای اصلاحات شوند.

پربیننده ترین خبرها