وزیر سودانی:

در نشست خارطوم درباره سد النهضه توافقی حاصل نشد

در نشست خارطوم درباره سد النهضه توافقی حاصل نشد
دوشنبه 2 دی 1398 - 11:23

وزیر امور منابع آبی سودان اعلام کرد که در نشست سه‌جانبه مصر، سودان و اتیوپی درباره سد النهضه توافقی حاصل نشد.

العالم - آفریقا

«یاسر عباس محمد» پس از نشست سه جانبه مصر، سودان و اتیوپی در خارطوم پایتخت سودان که طی روزهای شنبه و یکشنبه برگزار شد، گفت که پیشرفت‌هایی در مذاکرات داشتیم اما توافقی حاصل نشد.

وزیر امور منابع آبی سودان گفت که طرفین در این نشست درباره برگزاری نشست آینده طی روزهای ۲ و ۳ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۲ و ۱۳ دی) در آدیس‌آبابا توافق کردند.

این وزیر سودانی تصریح کرد که سه کشور پیشنهادات فنی درباره راه‌اندازی سد ارائه کردند و پیشرفت‌هایی نیز در مذاکرات حاصل شده و دیدگاه‌ها به یکدیگر نزدیک‌تر شده است اما هنوز اختلافاتی درباره پر کردن مخازن سد و استفاده از آن وجود دارد.

طبق گزارش شبکه سعودی العربیه، این وزیر سودانی ابراز امیدواری کرد که این اختلافات در نشست آینده پایان یابد.

علاوه بر وزرای وزیر امور منابع آبی سودان سه کشور سودان، مصر و اتیوپی، ناظرانی از وزارت خزانه‌داری آمریکا و بانک جهانی در این نشست حضور داشتند.

سه کشور مذکور در نشست واشنگتن که نوامبر گذشته برگزار شد درباره دستیابی به توافق پیش از ۱۵ ژانویه ۲۰۲۰ به توافق رسیدند.

سد النهضه بر روی رود نیل آبی در کشور اتیوپی و در ۴۰ کیلومتری مرز سودان در حال ساخت است. ساخت سد به طور رسمی و عملی از سال ۲۰۱۱ آغاز شده و پیش بینی‌می‌شود سال ۲۰۲۰ ساخت آن به پایان رسیده و تا سال ۲۰۲۲ آبگیری شود.

قاهره در مذاکرات اخیر به توافقات ۱۹۲۹ و ۱۹۵۹ که ۸۷ درصد سهم آب نیل را به مصر اختصاص می‌داد، استناد کرد. یعنی سالانه ۵۵ میلیارد متر مکعب، اما اتیوپی می‌گوید که هیچ کدام از معاهدات سابق را به رسمیت نمی‌شناسد.

فارس

پربیننده ترین خبرها