یک خبر چند خط تحلیل/

قانون انتخابات عراق در ایستگاه آرامش

قانون انتخابات عراق در ایستگاه آرامش
سه شنبه 3 دی 1398 - 21:28

العالم _ عراق

خبر:

سرانجام پس از جلسات متعدد، پارلمان عراق قانون انتخابات را به تصویب رساند.

تحلیل:

  • در حالی که عمده بحث ها و نقاط مورد اختلاف حول محور بندهای 15 و 16 قانون انتخابات در عراق در جریان بود، رای نمایندگان ملت این دوبند را به شکلی ویژه مورد تصویب قرار داد و بدین ترتیب قاعده "نامزدی فردی " و همچنین "منطقه ای شدن انتخابات" در راستای مطالبات مردمی، عراق را در ایستگاه دوم آرامش قرار داد.
  • با تقسیم عراق به مناطق به جای استان ها در قانون جدید هر نامزد از این امکان بهره مند می شود که در رقابتی مساوی با دیگران و البته در سطح منطقه خود و نه در کل کشور آرای مردمی را به خود اختصاص دهد یکی از عمده دلایل مخالفان این قانون متوجه همین مساله است.
  • با تصویب قانون جدید انتخابات به نظر می رسد هم مردم و هم مرجعیت عراق به خواسته اساسی خود در مبارزه با فساد و اصلاح امور به شکلی جدی نزدیک شده اند.
  • درحالی که اغلب گروه های عراقی از این قانون استقبال کردند برخی از احزاب نظیر احزاب کردی نسبت به آن واکنش نشان دادند این در حالی است که در کنار احزاب موافق افراد مستقل حتی در میان کردهای عراقی و دیگر مخالفان، از قانون جدید استقبال ویژه کردند.
  • قانون جدید انتخابات در واقع با هدف تحقق مطالبات مردمی و جلوگیری از برخی سوئ استفاده های اصحاب قدرت ومکنت، طرح و مصوب شد.
  • بنظر می رسد با معرفی نخست وزیر جدید طی روزهای پیش روهم مطالبات مردمی به ایستگاه نهایی خود برسد و هم آرامش و زندگی عادی به شکلی کامل به عراق بازگردد. در حقیقت رفتار قانونمند ملت عراق نشان داد برخلاف خواست دشمنان مردم اصلاحات را بر هر رفتار و رویکرد دیگری ترجیح دادند.

پربیننده ترین خبرها