موضع اتحادیه عرب علیه 'دخالت خارجی' و 'انتقال تروریست‌ها' به لیبی

موضع اتحادیه عرب علیه 'دخالت خارجی' و 'انتقال تروریست‌ها' به لیبی
سه شنبه 10 دی 1398 - 19:16

اتحادیه عرب امروز در بیانیه‌ای هرگونه دخالت کشورهای خارجی در امور لیبی و انتقال تروریست‌ها به این کشور را رد کرد.

العالم - لیبی

نشست امروز اتحادیه عرب در سطح نمایندگان، با بررسی بحران لیبی، بدون اشاره به ترکیه، دخالت کشورهای خارجی در امور لیبی را رد کرد.

به نوشته وبگاه الیوم السابع، در بیانیه پایانی این نشست همچنین آمده است که نقض قطعنامه‌های بین‌المللی در خصوص ممنوعیت صادرات سلاح به لیبی، امنیت کشورهاتی همسایه لیبی و کشورهای حاشیه دریای مدیترانه را به خطر می‌اندازد.

اتحادیه عرب با حمایت از پیگیری روند سیاسی در لیبی، خواستار اجرای کامل توافق «الصخیرات» (امضاء شده به تاریخ دسامبر ۲۰۱۵) شد و این توافقنامه را تنها مرجع حل و فصل بحران اعلام کرد.

در این بیانیه همچنین با ابراز نگرانی از افزایش تنش نظامی، از تمامی طرف های درگیر خواسته شده است تا ضمن توقف درگیری‌ها، پای میز مذاکره بنشینند و تأکید کرد که دخالت‌های خارجی از هر نوعی که باشد و انتقال تروریست‌های تندروی خارجی به لیبی پذیرفتنی نیست.

این بیانیه در حالی صادر می‌شود که اتحادیه عرب در سالیان گذشته تریبونی برای پشبرد سیاست‌های دولت سعودی و مصر شده است. دو کشوری که در نزاع با ترکیه بر سر پرونده لیبی و دیگر پرونده‌های منطقه‌ای، هستند.

جلسه امروز اتحادیه عرب در حالی است که هفته گذشته،‌ «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه گفت که دولت وی به دنبال موافقت پارلمان با اعزام نیرو به لیبی است. این اقدام اردوغان پس از درخواست حمایت دولت وفاق ملی به نخست وزیری «فایز السراج» از ترکیه صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر روز شنبه نیز شبکه العربیه به نقل از «منابع مطلع» نوشت، «دولت ترکیه قصد دارد هشت هزار جنگجوی سوری را با هدف جنگ در لیبی در صفوف شبه‌نظامیان فایز السراج رئیس دولت الوفاق، به لیبی اعزام کند».

منابع نزدیک به گروه مسلح «الجیش الوطنی» که ترکیه آن را مدیریت و حمایت مالی می‌کند نیز دیروز (دوشنبه) به روزنامه سوری الوطن گفتند: «شمار افرادی که مایل به حضور در درگیری‌های لیبی و اعزام به این کشور توسط نظام ترکیه هستند، به دو هزار نفر می‌رسد و فهرست اسامی آنها در مراکزی که نظام ترکیه برای استخدام داوطلبان حضور در مناطق عملیاتی شاخه زیتون و سپر فرات دایر کرده بود، ثبت شده است».

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها