سفارت آمریکا در بیروت منتظر رسیدن نیرو از ایتالیاست

سفارت آمریکا در بیروت منتظر رسیدن نیرو از ایتالیاست
سه شنبه 17 دی 1398 - 08:43

کادر سفارت آمریکا در بیروت تدابیر امنیتی پیشگیرانه‌ای را در نظر گرفته و در انتظار رسیدن نیروهای نظامی آمریکایی از ایتالیا جهت پشتیبانی از گارد محافظتی سفارت در برابر هرگونه حمله احتمالی است.

العالم- آمریکا

دو روز پس از آنکه یک مقام نظامی آمریکا از آمادگی نیروهای نظامی این کشور برای اعزام به لبنان خبر داد، کادر سفارت آمریکا تدابیر امنیتی لحاظ کردند.

این اقدامات در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه و ابومهدی المهندس،‌ نایب رئیس سازمان حشد شعبی در حمله پهپادی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد در اوایل ژانویه جاری است.

نحوه رسیدن این نیروها به بیروت مشخص نیست اما منابع مطلع به روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفتند، دو راه ورود این نیروها به لبنان یا هوایی یا دریایی. در حالت اول این نیروها می‌توانند در پایگاه حامات ارتش در شمال کشور فرود بیایند؛ جایی که مربیان نظامی آمریکایی نیروهای ارتش لبنان را برای استفاده از سلاح‌های آمریکایی آموزش می‌دهند.

اما در حالت دوم رسیدن نیروها از راه دریا و لنگر انداختن در نقطه‌ای در نزدیکی مقر سفارت در عوکر است تا برای حفاظت از سفارت فورا وارد عمل شده و پوششی محافظتی مقابل هر گونه محاصره‌ای ایجاد کنند که ممکن نظیر حادثه سفارت آمریکا در بغداد باشد.

مقام نظامی آمریکا قبلا گفته بود، نیروهای مستقر در ایتالیا به عنوان گامی در راستای تدابیر نظامی برای حفاظت از منافع آمریکا در منطقه در حالت آماده باش هستند.

به گفته این مقام، وزارت دفاع آمریکا احتمالا بین ۱۳۰ تا ۷۰۰ نظامی به بیروت اعزام کند.

ایسنا

یک منبع امنیتی لبنانی نیز به الشرق الاوسط تاکید کرد، به مجرد اینکه این نیروها ماموریت در عوکر را برعهده بگیرند سفارت عملا به هدفی نظامی به دلیل حضور سربازان و افسرانی که وظیفه حفاظت از سفارت را برعهده خواهند داشت، بدل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تدابیر امنیتی دیگر بر رفت‌وآمدهای کادر سفارت از سفیر گرفته تا پایین‌ترین دیپلمات، کادر اداری، نیروی امنیتی آمریکایی و نیز کارمندان آمریکایی مقیم لبنان و لبنانی‌هایی اعمال می‌شود که تابعیت آمریکایی دارند و در لبنان زندگی‌ می‌کنند.

این اظهارنظرها درحالی است که سفیر کشور بزرگی به مسؤولان لبنان توصیه کرده از پیامدهایی که تاکنون مانع تشکیل دولت شده، عبور کنند.

به گفته منابع مسؤول، روزهای آینده پر از تحولات خطرناک و مهم خواهد بود.

این منابع گفتند، تهدیدات ایران علیه آمریکا موجب ترس و اضطراب مردم لبنان و افراد مقیم این کشور به خصوص ساکنان اطراف سفارت در عوکر می‌شود به خصوص که رصد رسمی و امنیتی همه حکایت از محکومیت شهادت سردار قاسم سلیمانی دارند.

به گفته این منابع، تماس‌های فوری جاری بین شخصیت‌ها در بیروت و رهبران در تهران درباره تدابیر و واکنش‌های تلافی‌جویانه قطع نشده و واکنش انتقام‌جویانه ممکن است به هدفی آمریکایی حال در دریا به یک کشتی جنگی یا ترور شخصیتی آمریکایی یا سفیر و هدف گرفتن سفارت باشد.

به نوشته الشرق الاوسط، براساس اطلاعات واصله از بیروت، تهران منتظر تعیین زمان، مکان، حجم حمله و پیامدهای آن است زیرا رهبران ایران بر لزوم پاسخ اتفاق نظر دارند و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز همچنان به تهدیداتش علیه ایران ادامه می‌دهد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها