تلاش سوئد برای ازسرگیری مذاکرات آمریکا و کره‌شمالی/ پیونگ یانگ: رفتار طرف سوئدی غیر معمول است

تلاش سوئد برای ازسرگیری مذاکرات آمریکا و کره‌شمالی/ پیونگ یانگ: رفتار طرف سوئدی غیر معمول است
چهارشنبه 25 دی 1398 - 11:52

رادیو "KBS" کره جنوبی درحالی از تلاش وزارت خارجه سوئد برای ترغیب آمریکا و کره شمالی به ازسرگیری مذاکره خبر داده که اواخر آبان ماه گذشته یک مقام ارشد کره شمالی با بیان این که دو کشور از مواضع یکدیگر اطلاع دارند و به همین خاطر نیازی به میانجیگری نیست، خاطرنشان کرده بود که رفتارهای سوئد در زمینه تلاش برای میانجیگری غیر معمول است.

العالم ـ آمریکا

به گزارش رادیو "KBS"، سخنگوی وزارت خارجه سوئد سه شنبه ضمن ابراز امیدواری به از سرگیری مذاکرات آمریکا و کره شمالی در آینده نزدیک، اعلام کرد، استکهلم به ترغیب دو کشور به ازسرگیری مذاکره ادامه می دهد و برای تسهیل روند مذاکرات بیشتر بین طرفین آماده است.
سخنگوی وزارت خارجه سوئد افزود، گفت وگو تنها راه حل و فصل مسالمت آمیز وضعیت شبه جزیره کره است و سوئد با هر دو طرف در تماس است.
"رابرت اوبرین"، مشاور امنیت کاخ سفید یکشنبه اعلام کرد، آمریکا در راستای تلاش برای ازسرگیری مذاکرات، دست یاری به سوی کره شمالی دراز می کند.

"کیم میونگ گیل"، از مقامات ارشد وزارت خارجه کره شمالی اواخر آبان اعلام کرده بود، نیازی نیست سوئد بیش از این به عنوان میانجی در دیپلماسی بین پیونگ یانگ و واشنگتن عمل کند.

به گفته کیم ، آمریکا پیشنهاد کرد تا دو کشور در سوئد مذاکره کنند و از استکهلم نیز خواست تا پیونگ یانگ را در جریان مساله بگذارد.

وی ضمن قدردانی از میزبانی مذاکرات اکتبر آمریکا و کره شمالی از سوی سوئد، افزود،‌ از نظر من، طرف آمریکایی از سوئد خواست تا طوری وانمود نکند که گویی تملق کره شمالی را می گوید اما، دو کشور دیگر نیازی به میانجی ندارند.

کیم خاطر نشان کرد، در حال حاضر، کره شمالی و آمریکا از موضع یکدیگر کاملا اطلاع دارند و نیازی نیست سوئد برای مذاکره پیونگ یانگ و واشنگتن تلاش کند. مطمئن نیستم سوئد به بهبود روابط کره شمالی و آمریکا علاقه مند باشد اما،‌ این رفتار طرف سوئدی که مانند مسافری که در صندلی عقب خودرو نشسته است و در کارهای راننده دخالت می کند، غیرمعقول است.

به گفته او، از سر گرفته نشدن مذاکرات کره شمالی و آمریکا به نبود یک میانجی یا کانال ارتباطی برنمی گردد.

به گزارش ایرنا، نمایندگان آمریکا و کره شمالی به منظور ازسرگیری مذاکرات مربوط به خلع سلاح هسته ای پیونگ یانگ،اکتبر(مهر) به استکهلم رفتند اما، با اعلام این نکته از سوی کره شمالی که نمایندگان آمریکا پیشنهاد جدیدی برای گفت وگو ندارند، این مذاکرات شروع نشده پایان یافت.

پربیننده ترین خبرها