دمشق با این شرط، هیات ترکیه را به پای میز مذاکره کشاند

دمشق با این شرط، هیات ترکیه را به پای میز مذاکره کشاند
چهارشنبه 25 دی 1398 - 18:08

با توجه به دیدار امنیتی میان دو هیات رسمی ترکیه و سوریه در موسکو که برای نخستین بار رخ داد، و با توجه به اجرایی شدن آتش بس در ادلب از نیمه شب 12 ژانویه، تحلیلگران سیاسی میزان جدیت آنکارا برای عمل به تعهدات خود به موجب توافق سوچی و میزان تاثیر این دیدار در تثبیت آتش بس و به جریان انداختن گذرگاهها انسانی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

العالم ـ سوریه

تحلیلگران بر این باورند: هیات ترکیه که حقان ویدان رییس اطلاعات ترکیه ریاست آن را به عهده دارد، وادار شد به موسکو بیاید تا نشستی با هیات سوریه به ریاست سرلشکرعلی مملوک رییس دفتر امنیتملی به منظور بررسی آتش بس در ادلب برگزار کند.

تحلیلگران علت این امر را پیشرفت میدانی نیروهای ارتش سوریه می دانند که عناصر مسلحِ تحت حمایت ترکیه در ادلب را در یک منطقه کوچکی تحت محاصره درآوردند؛ بدین معنا که آنها اینک در یک زندان محاصره شدند. روسیه نیز پیش از این به طرف ترکیه ای اطلاع داده بود که منطقه کاهش تنش در ادلب و حومه آن امری موقت است تا منطقه شمالی باردیگر به آغوش دولت باز گردد.

کارشناسان نظامی راهبردی دیدار میان دو هیات ترکیه و سوریه درموسکو را نوعی تحول مثبت از جانب آنکارا عنوان کردند اما در هر صورت به نحوه مدیریت ترکیه مرتبط است و اینکه آیا از نقش خود در حمایت از گروههای مسلح و طمع ورزی های خود در سوریه صرف نظر خواهد کرد یا خیر؟

آنها تاکید کردند که هیات سوریه به ریاست سرلشکر مملوک به نماینده هیات ترکیه تاکید کرد که می بایست این کشور به تعهدات خود به موجب توافق سوچی درخصوص ادلب پایبند باشد و این منطقه را از گروههای مسلح و سلاح های سنگین تخلیه کند و جاده حلب ـ لاذقیه و حلب ـ حماه را بازگشایی کند.

پژوهشگران سیاسی اما می گویند که حضور ترکیه در سوریه با طرح جدایی طلبانه کردها مرتبط است، مساله ادلب فقط یک مساله سیاسی است نه نظامی. ترکیه 5 هزار فرد مسلح را وارد خاک سوریه کرد تا طرف سوریه ای و نیز کردها را تحت فشار قرار دهد. ترکیه تاسیس یک دولت مستقل کرد در مرزهای ترکیه را بر نمی تابد و مشکل واقعی همین جاست.

آنها اظهار داشتند که ترکیه هیچ گاه حاکمیت سوریه در شمال را به رسمیت نخواهد شناخت به رغم آنکه استقرارش در شمال سوریه اشغال خاک این کشور به شمار می آید. حال اگر کردها در محاسبات خود بازنگری کنند و به آغوش سوریه بازگردند، ترکیه نیز دیگر بهانه ای نخواهد داشت.

کارشناسان نظامی راهبردی نیز می گویند که نوعی هماهنگی پیشین میان نیروهای ترکیه و شبه نظامیان کرد مبنی بر عقب نشینی از شهر عفرین به منظور ورود نیروهای ارتش ترکیه صورت گرفته بود.

آنها همچنین به کسانی که از دیدار مملوک و فیدان انتقاد کرده بودند، پاسخ دادند و گفتند که "سوریه به منظور حل بحران سوریه روشهای پراگماتیک و عمل گرا در پیش می گیرد. پیش از این نیز هیات سوریه با سران گروههای مسلح دیدار کرده بود. بنابراین دولت سوریه از دیدار با هر شخصی در این جنگ ابایی ندارد و مانعی بر سر این امر نمی بیند. این نشست نیز می تواند نوعی تلاش باشد هرچند که شکست خواهد خورد؛ زیرا ترکیه طرحی دارد که از طریق آن می خواهد به گسترش نفوذ خود در منطقه ادامه دهد".

پربیننده ترین خبرها