رایزنی وزیر خارجه انگلیس با همتایان عربستانی و اوکراینی در باره تحولات منطقه

رایزنی وزیر خارجه انگلیس با همتایان عربستانی و اوکراینی در باره تحولات منطقه
پنج‌شنبه 26 دی 1398 - 17:37

وزیر امور خارجه انگلیس روز پنجشنبه با همتایان عربستانی و اوکراینی درباره تحولات خاورمیانه رایزنی کرد.

العالم ـ اروپا

دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس، پس از گفت وگو با « فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی در توییتر نوشت: ما درباره ضرورت کاهش تنش‌ها در منطقه گفت‌وگو کردیم. وی یادآور شد که دو طرف اتفاق نظر دارند که تنش‌زدایی به سود تمام طرف‌ها در خاورمیانه خواهد بود.

او در توییتی دیگر تصویر خود با «وادیم پریستایکو» وزیر امور خارجه اوکراین را منتشر کرد و از آنچه او رهبری اوکراین برای پیدا کردن حقیقت درباره سقوط هواپیمای مسافربری این کشور در تهران خواند تقدیر کرد. وزیر امور خارجه انگلیس تصریح کرد که این کشور از تمامیت ارضی و استقلال اوکراین حمایت می کند.

این گفت‌وگوها هم زمان با نشست وزرای امور خارجه پنج کشوری که اتباع آنها در سانحه سقوط هواپیمای اوکراین در ایران جان باختند صورت گرفت.

جزئیاتی درباره محل و زمان دقیق این نشست منتشر نشده و تنها اطلاعات موجود، خبری است که وزیر امور خارجه اوکراین روز دوشنبه گذشته اعلام کرد، مبنی براینکه وزرای امور خارجه کشورهای عزادار گروهی را تشکیل داده و « روز ۱۶ ژانویه (۲۶ دی) در لندن دیدار می کنیم تا در مورد راه های قانونی‌ و نحوه تحت پیگرد قرار دادن ایران گفت وگو کنیم».

وی این کشورها را شامل کانادا، سوئد و افغانستان برشمرد اما نامی از کشور پنجم نبرد.

اوضاع خاورمیانه پس از به شهادت رسیدن سردار سپهبد قاسم سلیمانی و همرزمانش توسط ارتش آمریکا ملتهب شده است.

سردار سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه هشت نفر دیگر، بامداد روز جمعه (۱۳ دیماه جاری) در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شده و به شهادت رسیدند.

دولت انگلیس به رغم حمایت از اقدام آمریکا، قانونی بودن این عملیات را تائید نکرده است. مردم انگلیس هم تاکنون چندین تظاهرات در اعتراض به ترور این فرمانده ایرانی در لندن برگزار کرده اند.

به گزارش ایرنا، پس از پاسخ انتقام جویانه ایران به پایگاه‌های آمریکا، هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراینی با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه پروازی که صبح چهارشنبه (۱۸ دی) تهران را به مقصد کی‌یف پایتخت اوکراین ترک می‌کرد حوالی شهر جدید پرند در استان تهران به دلیل بروز خطای انسانی سقوط کرد.

شنبه گذشته ستاد کل نیروهای مسلح ایران تأیید کرد که بر اثر بروز خطای انسانی و غیرعمد، هواپیمای خطوط هوایی اوکراین مورد اصابت قرار گرفته است. این ستاد اطمینان خاطر داد با پیگیری انجام شده اصلاحات اساسی در فرآیندهای عملیاتی در سطح نیروهای مسلح، امکان تکرار این گونه خطاها را غیرممکن ساخته و بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی کند تا با اشتباههای روی داده، برخورد قانونی صورت گیرد.

پربیننده ترین خبرها