جانسون در گام اول بعد از برگزیت به دنبال تقویت مناسبات با قاره سیاه

جانسون در گام اول بعد از برگزیت به دنبال تقویت مناسبات با قاره سیاه
دوشنبه 30 دی 1398 - 17:35

در اولین نشست سرمایه‌گذاری انگلیس و آفریقا که روز دوشنبه در لندن برگزار شد نخست وزیر انگلیس از آمادگی این کشور برای توسعه‌ همکاری‌های اقتصادی و مشارکت‌های تجاری با کشورهای حوزه قاره آفریقا در دوره پسا برگزیت خبر داد.

العالم ـ اروپا

در این نشست که با حضور رهبران ۱۵ کشور آفریقایی برگزار شد، بوریس جانسون انگلیس را فروشگاه نهایی برای تجارت، آموزش و فناوری توصف کرد.

وی افزود: اگر به اطراف خود نگاه کنید، بدون فوت وقت مشاهده خواهید کرد که انگلیس تنها گزینه برای شراکت است. شراکتی که به گفته امروز، فردا و دهه‌ها ادامه خواهد داشت.

نخست وزیر انگلیس همچنین به اصلاحات نظام مهاجرتی این کشور پس از خروج از اتحادیه اروپا اشاره و تصریح کرد که در چارچوب این نظام به افراد ماهر فارغ از محل تولد آنها اولویت داده خواهد شد.

بر اساس این گزارش، روسای جمهوری مصر، کنیا و غنا از جمله اعضای شرکت کننده در نشست امروز هستند. علاوه بر جانسون وزرای امور خارجه، توسعه بین‌الملل، تجارت و کسب وکار انگلیس از دیگر شرکت کنندگان نشست اقتصادی انگلیس و آفریقا هستند.

نخست وزیر انگلیس تاکید کرد که خروج این کشور از اتحادیه اروپا فصل تازه‌ای برای همکاری این کشور با سایر ملل ایجاد کرده است. او گفت: مایل هستیم آینده جدیدی را به عنوان ملت پیشرو برای تجارت ازاد با جهان ایجاد کنیم. «این کاری است که پس از ۳۱ ژانویه دنبال خواهیم کرد.»

جانسون با بیان اینکه "آفریقا، یعنی آینده و انگلیس نقشی قابل برای ایفا کردن در این آینده دارد"، خطاب به مقامات و رهبران آفریقایی در نشست یاد شده تاکید کرد که "انگلیس در همه شرایط، یک شریک و هم پیمان برای کشورها آفریقایی خواهد بود".

بر اساس برنامه اعلام شده انگلیس ۱۱ روز دیگر (۱۱ بهمن) رسما اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد.

جانسون پس از کسب پیروزی در انتخابات پارلمانی به دنبال تحول اساسی در ساختار کابینه است که در جریان آن تعدادی از وزارتخانه‌ها حذف و اعضای دولت جابجا خواهند شد تا اهداف انگلیس را پس از خروج از اتحادیه اروپا اجرایی کنند.

هفته نامه «ساندی‌تایمز» پیشتر در گزارشی، از این تغییرات به عنوان «دولت انقلابی» جانسون تعبیر کرد که پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، حداقل یک سوم کارگزاران دولت، جای خود را به کارشناسانی خواهند داد که قرار است اقتصاد این کشور را متحول کنند.

به گزارش دفتر نخست وزیری انگلیس، انتظار می‌رود که در جریان نشست امروز قراردادهایی به ارزش میلیاردها پوند میان شرکت‌های انگلیسی و افریقایی به امضاء برسد.

کارشناسان معتقدند که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تغییر عمده‌ای در مناسبات تجاری این کشور با آفریقا ایجاد نخواهد کرد.

بی‌بی‌سی در گزارشی در همین زمینه نوشت انگلیس تا پایان سال جاری تابع قوانین تجاری اتحادیه اروپا است و پس از آن هم « قراردادهای تجاری میان بسیاری از کشورهای آفریقایی و انگلیس مانند گذشته ادامه پیدا خواهد کرد.»

درخواست بازداشت السیسی در انگلیس

هم زمان با برگزاری نشست امروز برخی گروه‌های مخالف تحرکاتی را آغاز کرده اند.

گروهی از وکلای انگلیس از پلیس لندن خواسته اند تا رئیس جمهوری مصر را به دلیل دست داشتن در مرگ محمد مرسی بازداشت کند. نهاد حقوقی موسوم به «اتاق عدالت بین‌المللی گورنیکا ۳۷» می گویند شواهد معتبری وجود دارد که دولت السیسی محمد مرسی را شکنجه داده است.

محمد مرسی رئیس جمهوری سابق مصر ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ هنگام جلسه محاکمه اش در خصوص پرونده جاسوسی بیهوش شد و پس از آن فوت کرد.

به گزارش دفتر نخست وزیری انگلیس، افراد حاضر در نشست امروز متعاقبا برای شرکت در ضیافتی که به میزبانی ولیعهد انگلیس در کاخ سلطنتی باکینگهام منعقد خواهد شد، حاضر می‌شوند.

پربیننده ترین خبرها