انگلیس پیش از خروج از اتحادیه اروپا 11 قرارداد با کشورهای آفریقایی امضا کرد

انگلیس پیش از خروج از اتحادیه اروپا 11 قرارداد با کشورهای آفریقایی امضا کرد
سه شنبه 1 بهمن 1398 - 14:26

خبرگزاری «رویترز» گزارش داد که دولت انگلیس قبل از خروج از اتحایه اروپا 11 قرارداد تجاری و سرمایه گذاری با کشورهای آفریقایی امضا کرد.

العالم ـ اروپا

این گزارش به نقل از یک بیانیه وزارت توسعه بین المللی انگلیس، اعلام کرد که لندن یک هفته پیش از آنکه طرح «برگزیت» را رسما اجرایی کند، با امضای 11 قرارداد سرمایه گذاری در آفریقا از راهبرد جدیدی برای سرمایه گذاری در این قاره ثروتمند پرده برداشت که بیشتر بر توسعه زیرساخت ها و تجارت آفریقا متمرکز است.

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس که میزبان سران 21 کشور آفریقایی از 54 کشور این قاره در لندن است، دیروز در اولین اجلاس سران کشورهای آفریقایی و انگلیس که با هدف تقویت مشارکت کشورش برای سرمایه گذاری در آفریقا آغاز شد، از آمادگی لندن برای توسعه‌ همکاری‌های اقتصادی و مشارکت‌های تجاری با کشورهای حوزه قاره آفریقا در «دوره پسا برگزیت» خبر داد و از آفریقا به عنوان آینده یاد کرد.

وی با هدف جبران کاستی های ناشی خروج کشورش از اتحادیه اروپا، به قاره آفریقا روی آورد تا با سرمایه گذاری های چندین میلیارد پوندی در این قاره، مرحله جدیدی را در راهبردهای اقتصادی و سیاست خارجی کشورش آغاز کند.

براساس گزارش خبرگزاری رویترز، دیروز (دوشنبه) در اولین روز این اجلاس سه روزه در لندن، شرکت های دولتی و بخش خصوصی انگلیس موفق شدند 11 قرارداد سرمایه گذاری و تجاری به مبلغ 6 میلیارد پوند (7 میلیارد و 800 میلیون دلار) با طرف های آفریقایی امضاء کنند.

قاره آفریقا با جمعیت رو به فزونی آن جدیدترین بازار نوظهور و بزرگ جهان محسوب می‌شود و همان‌گونه که کشورهای چین، روسیه، ترکیه، ژاپن، هند، فرانسه و برخی قدرت های اقتصادی دیگر جهان بهره‌برداری از این بازار را آغاز کرده اند، دولت انگلیس نیز تصمیم گرفته با ورود مجدد به بازار آفریقا، از ظرفیت‌های فوق‌العاده آن برای سرمایه گذاری استفاده کند.

با نهایی شدن طرح برگزیت تا یک هفته آینده، انگلیس فرصت یافت به عنوان یک کشور مستقل از اتحادیه اروپا توجه به قاره آفریقا را در اولویت های خود قرار دهد و لذا برگزاری این اجلاس سران آفریقایی و انگلیس می رود نخستین قدم اجرایی در این زمینه باشد.

به گزارش ایرنا، قرار است سران کشورهای آفریقایی و نمایندگان آنها طی این سه روز در سخنرانی های خود در باره جلب سرمایه گذاری های انگلیس در آفریقا به ایراد سخن پرداخته و زمینه را برای تشکیل یک منطقه آزاد تجاری مشترک درون قاره ای (آی اف سی اف تی آی) برای توسعه همکاری های همه جانبه میان انگلیس و کشورهای آفریقایی فراهم آورند.

بیانیه ای که دفتر نخست وزیری انگلیس دیروز در خصوص این اجلاس صادر کرد، از آمادگی شرکت‌های انگلیسی برای تولید طیف گسترده‌ای از محصولات زیست محیطی مورد نیاز در این قاره خبر داد و افزود: براساس توافقنامه هایی که طی این سه روز میان شرکت های انگلیسی و آفریقایی امضاء خواهد شد، نیازهای کشورهای آفریقای در حوزه های مختلف شناسایی شده و انگلیس تلاش خواهد کرد به سهم خود در رفع آن نیازها بکوشد.

پربیننده ترین خبرها