ترامپ و نتانیاهو.. و راهبرد 'بده بستان'!

ترامپ و نتانیاهو.. و راهبرد 'بده بستان'!
شنبه 5 بهمن 1398 - 23:22

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا تاکید کرد که قبل از سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن در هفته آتی، طرح معروف خود به نام 'معامله قرن' برای حذف مساله فلسطین را اعلام خواهد کرد و پیش بینی کرد که واکنش فلسطینی ها منفی خواهد بود.

العالم ـ فلسطین اشغالی

واضح است که اعلام ترامپ به معنای آن نیست که تمام شرایط فراهم شده و زمینه برای اعلام 'معامله قرن' مهیا شده است بلکه بالعکس، مخالفتهای قاطعانه ای با معامله ترامپ در سطح جهان عرب و اسلام و فلسطین وجود دارد؛ اما به نظر می رسد که این دو مرد در حالت ضعف بسر می برند و هر کدام به خاطر شرایط سختی که در آن بسر می برند، به دیگری نیاز دارد.

ترامپ و نتانیاهو هر دو گرفتار رسوایی های سیاسی هستند؛ ترامپ تحت فشار کنگره و نتانیاهو تحت فشار دادگاه های اسراییلی است. ترامپ در عرصه سیاست خارجی هیچ دستاوردی به ثبت نرسانده است بلکه از شکستی به شکستی دیگر منتقل می شود. نتانیاهو نیز به رغم برگزاری چندین انتخابات، نتوانست در انتخابات پیروز شود.

به نظر می رسد ترامپ و نتانیاهو راهبرد 'بده بستان' را در پیش گرفته اند؛ رییس جمهور آمریکا می خواهد از طریق به اصطلاح معامله قرن، حمایت لابی صهیونیستی آمریکایی و صهیونیسم جهانی را برای عزل نشدن و راهیابی مجدد به کاخ سفید به دست آورد؛ اما نتانیاهو نیازمند ترامپ و این معامله است تا بر رقبایش در حزب سفید آبی پیروز شود.

ترامپ می خواهد با استفاده از این معامله، افکار عمومی آمریکا و جهان را از رسوایی هایش منحرف کند؛ اما نتانیاهو می خواهد از این معامله و حتی از شخص ترامپ برای تحقق منافع رژیم صهیونیستی و مصالح سیاسی خود بهره برداری کند؛ چرا که فقط 10 ماه تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است.

موضوع مهم آن است که رژیم هایی مانند آمریکا و به طور کل رژیم های غربی که ادعای دموکراسی دارند، همواره خود را به عنوان الگویی از مبارزه با فساد و رانت خواری که دارای شفافیت و مسئولیت پذیری هستند، جا زده اند، اما حالا ملتهای جهان شاهدند که رییس بزرگترین کشور به اصطلاح دمکراتیک جهان، از تمام امکانات کشورش فقط برای منافع شخصی خود بهره برداری می کند آنهم بدون آنکه ابایی از بازخواست شدن یا محاکمه داشته باشد.

پربیننده ترین خبرها