کشکول العالم/

چرا آمریکا سرنگونی هواپیمای نظامی خود را در افغانستان تکذیب می‌کند؟

چرا آمریکا سرنگونی هواپیمای نظامی خود را در افغانستان تکذیب می‌کند؟
سه شنبه 8 بهمن 1398 - 11:34

سقوط هواپیمای نظامی آمریکا در منطقه تحت کنترل طالبان در افغانستان بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته است.

العالم _ آمریکا

به دنبال انتشار خبر سانحه هوایی طی روز دوشنبه (7 بهمن ماه) در استان غزنی افغانستان و منطقه تحت کنترل طالبان، مقامات آمریکایی در حالی خبر سقوط یک فروند هواپیمای نظامی خود را تایید کردند که طالبان از ساقط شدن این هواپیما به وسیله نیروهایش خبر می‌دهد. این موضوع دست‌مایه بسیاری از کاربران توییتر قرار گرفته و تحلیل‌های جالبی را نیز رقم زده است.

گروهی از کاربران معتقدند توان نظامی طالبان برای هدف گرفتن هواپیما‌های پیشرفته افزایش یافته است. برای نمونه، فردی با نام کاربری Aryanwarlord در این خصوص در توییتر می‌نویسد: به نظر می‌رسد طالبان حالا به یک سامانه تمام‌عیار موشکی زمین‌به‌هوا دسترسی دارد که هواپیما‌های بلندپرواز را نیز هدف می‌گیرد. این موضوع بسیار نگران‌کننده و هشداردهنده است.

برخی دیگر از کاربران نیز بر شواهد و مدارک یافت‌شده در صحنه سرنگونی هواپیما تمرکز کرده اند. فردی با نام کاربری BrianKolfage در توییتر در این خصوص معتقد است: پس از بررسی چند ویدئو و تصویر هواپیمای ساقط‌شده آمریکا در محل، تقریباً می‌توان قاطعانه گفت که این هواپیما سرنگون شده است. تعدادی سوراخ ناشی از برخورد ترکش به چشم می‌خورد که به رفتار موشک‌های زمین‌به‌هوا شباهت‌های زیادی دارد.

یکی دیگر از نکات جالب توجه در خصوص سرنگونی هواپیمای نظامی آمریکا در افغانستان، سرنشینان آن هستند. برخی گزارش‌ها از مرگ 100 آمریکایی در این حادثه خبر می‌دهند. فردی با نام کاربری TGhazniwal در این خصوص در توییتر می‌نویسد: منابع اطلاعاتی روسیه تأیید کرده‌اند که مایکل دی اندریا، رئیس فعالیت‌های اطلاعاتی آمریکا در حوزه‌های عراق/ایران/افغانستان، در حادثه سرنگونی هواپیمای آمریکایی به دست طالبان در غزنی افغانستان جان خود را از دست داده است.

همچنین این خبر و حواشی مرتبط با آن برخی کاربران توییتر را به تمرکز بر تضادهایی جالب واداشته‌است. برای نمونه، فردی با نام کاربری ReporterTV4 در این خصوص می‌نویسد: طالبان با یک بودجه دفاعی 0 دلاری، یک جت آمریکایی را سرنگون کرده اند. بودجه دفاعی آمریکا 800 میلیارد دلار است.

در شرایطی که سقوط و یا سرنگونی این هواپیمای نظامی آمریکا در افغانستان همچنان با ابهامات فراوانی روبرو است، شاید با بررسی مطالب استخراج‌شده فوق از توییتر بتوان دریافت چرا آمریکا مایل به شفاف‌سازی در این خصوص نیست. افزایش توان نظامی و راهبردی طالبان، ناامن شدن آسمان افغانستان برای هواپیما‌های نظامی آمریکا، مرگ احتمالی ده‌ها نفر از مقامات و سربازان آمریکایی آن هم در شرایطی که دونالد ترامپ پیوسته از افزایش اقتدار نظامی آمریکا سخن به میان می‌آورد و... نکاتی نیستند که دولت آمریکا مایل باشد با افزایش رقابت‌های انتخاباتی به آسانی بر آن‌ها مهر تأیید زند.

پربیننده ترین خبرها