ترامپ و پلوسی... چهره ای دیگر از دموکراسی آمریکا

 ترامپ و پلوسی... چهره ای دیگر از دموکراسی آمریکا
چهارشنبه 16 بهمن 1398 - 17:07

در صحنه ای که دروغین بودن ادعاهای منادیان دموکراسی  و شفافیت و عقلانیت و مسئولیت پذیری در آمریکا را اثبات می کند، رییس جمهور آمریکا سخنرانی خود در مقابل کنگره را در حالی ایراد کرد که با رقبای سیاسی خود به نحوی رفتار کرد که حتی بدترین دیکتاتور جهان نیز اینگونه رفتار نمی کند.

العالم ـ آمریکا

صحنه با ورود ترامپ به سالن کنگره آمریکا آغاز شد تا نطق سالانه خود را به نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا تحویل دهد، پلوسی دست خود را برای دست دادن به سمت ترامپ دراز کرد؛ اما ترامپ آن را نادیده گرفت و بدون هیچ توجهی به ایراد سخنرانی پرداخت.

در مقابل پس از آنکه ترامپ سخنرانی خود را به پایان رساند، پلوسی از سر جای خود بلند شد و متن سخنرانی رییس جمهور آمریکا را پاره کرد و با بی احترامی آن را در کناری انداخت.

این صحنه را دهها میلیون نفر در داخل و خارج آمریکا دیدند؛ این صحنه علنا نشان داد که تا چه اندازه سیاست آمریکا طبق منافع شخصی و حزبی اداره می شود. رییس جمهور آمریکا که غرق رسوایی های سیاسی و اخلاقی و مالی است، به صورت نامحدودی از سوی برخی اعضای جمهوری خواه کنگره حمایت می شود. آنها به نحوی از ترامپ حمایت کردند که حتی اجازه ندادند شاهدان در دادگاه های پارلمانی حاضر شوند و حتی زمینه تبرئه او را فراهم کردند.

ترامپ از سخن گفتن درباره محاکمه اش خودداری کرد؛ اما در این سخنرانی شدت نبرد میان جمهوری خواهان و دموکراتها کاملا مشخص بود؛ در طول سخنرانی جمهوری خواهان برای ترامپ کف می زدند؛ اما رقبای دموکراتش در طول سخنرانی ساکت نشسته بودند.

خنده دار است که ترامپ در طول سخنرانی باز هم عادت خود در دروغ گویی را ترک نکرد.

وی با آنکه مواضع دموکرات‌ها را می دانست و می دید که آنها در طول سخنرانی برای او دست نمی زنند و تشویقش نمی کنند، خطاب به ملت آمریکا و جهان می گوید که اتحاد ما از گذشته نیز بیشتر شده است! نکته قابل توجه آن است که دموکراتها ساکت نشسته بودند و زمانی که ترامپ از اتحاد سخن گفت، آنها سر خود را با حالت تاسف تکان می دادند!

سخنرانی ترامپ واقعاً نمایشی بود؛ این مرد از نوعی خودشیفتگی رنج می برد، و به شیوه کوچه بازاری بارها حاکمان سابق امریکا و مخالفانش را به سخره گرفته است. این مراسم تنها از سوی لمپن های شبیه خودش مورد تایید قرار گرفت.

پربیننده ترین خبرها