آیا بن سلمان و نتانیاهو در قاهره دیدار خواهند کرد؟

آیا بن سلمان و نتانیاهو در قاهره دیدار خواهند کرد؟
دوشنبه 21 بهمن 1398 - 21:04

خبر:

درحالی که طی چند روز گذشته رسانه هایی دراسرائیل ابتدا خبری مبنی بردیدار بن سلمان و نتانیاهو در قاهره طی روزهای آینده منتشر کردند حالا خبرگزاری یهودی "جوییش نیوز" که در آمریکا مستقر است این خبر را با تاکید بیشتری اعلام کرده است.

تحلیل:

- واقعیت آن است که با توجه به رویکردهای بن سلمان درخصوص اسرائیل، حتی اگر این دیدار در قاهره و با شخص نتانیاهو هم صورت تحقق بخود نگیرد میتوان انتظار داشت در زمانی نه چندان دور عملیاتی شود و بن سلمان و رئیس الوزرای رژیم صهیونیستی دست دردست هم عکس‌های یادگاری و البته تاریخی بگیرند.

- بن سلمان در اولین روزهای ولایتعهدیش و در مصاحبه ای بشکلی رسمی از حق سکونت و بهرمندی از یک کشور برای اسرائیلی‌ها دفاعی جانانه کرد و در جلسه اخیر اعلام رسمی "معامله ترامپ" به وابستگان منطقه‌ایش یعنی امارات، مصر و عمان اجازه داد سفرای خود را به محفل "فروش فلسطین" اعزام کنند. در کنار این اقدامات عملی دور از ذهن نخواهد بود که حفظ "حکومت دوهفته ای" سعودی در روزگاری نه چندان دور محل معامله ترامپ با بن سلمان واقع شود و شرط بقاء حکومت سعودی و تضمین پادشاهی بن سلمان هم آغوشی با نخست وزیر اسرائیل قرار داده شود.

- در جلسه اعلام رسمی "معامله ترامپ" رییس جمهور آمریکا بشکلی جدی محمود عباس را تهدید کرد واز او خواست به‌هیچ وجه با این معامله مخالفت نکند. این تهدید ترامپ مطمئناً اولین مرجع ضمیر خود را در عربستان، امارات، مصر و بحرین پیدا خواهد کرد.

- در گزارش‌های رسانه های اسرائیلی آمده است که وزیر خارجه آمریکا پروژه دیدار در قاهره را مخفیانه پیگیری می‌کند و همچنین از دو کشور دیگر عربی به عنوان میانجی های این دیدار سخن به میان آمده است. شاید پیگیری‌های پمپئو آخرین اقدام بهاصطلاح اساسی او قبل از ترک وزارت خارجه باشد و دو کشور عربی دیگر نیز به این دلیل به عنوان میانجی انتخاب شده باشند که پیش از همه مسلمانان و اعراب خفت و ننگ ایجاد ارتباط با اسرائیل را در سال‌های قبل پذیرفته اند. نظر به آنچه گذشت روشن است که دیدار نتایاهو وبن سلمان پدیده ای است که هم دیر یا زود دارد و هم سوخت و سوز. زودترین زمان دیدار می‌تواند در قاهره یا مکانی دیگر و البته قبل از برگزاری انتخابات اسرائیل درسه هفته آینده باشد.

پربیننده ترین خبرها