ادلب و حلب؛ نبرد سرنوشت ساز فقط با تصمیم ارتش سوریه متوقف می شود

ادلب و حلب؛ نبرد سرنوشت ساز فقط با تصمیم ارتش سوریه متوقف می شود
سه شنبه 22 بهمن 1398 - 20:51

العالم ـ سوریه

خبر:

ارتش سوریه امروز سه شنبه به طور کامل جاده بین المللی حلب ـ دمشق را برای نخستین بار از سال 2012 تحت کنترل درآورد؛ همچنین امنیت شرق جاده را تامین کرد و تروریست های النصره را از حومه مناطق الراشدین 4، غابه الاسد، جمعیه الصحفیین در غرب شهر حلب را پس از نبردهای سنگین اخراج کرد.

تحلیل:

ـ پیروزی های گسترده ارتش سوریه در ادلب و حلب بیانگر آن است که ارتش سوریه برای آزادسازی ادلب کاملا آماده است همانگونه که ارتش سوریه و متحدانش پیش از این اعلام کرده بودند و در واقع این توافق سوچی با انگیزه های بشردوستانه و تضمین های ترکیه که آنکارا به هیچ یک از آنها پایبند نبود، مانع شده بود.

ـ خیزش ارتش سوریه و آغاز عملیات نظامی اش از بیش از دو هفته پیش واکنشی به تجاوزهای مکرر تروریستها به مناطق شهری در حلب و ادلب بود. نبردهای حلب اندکی با تاخیر صورت گرفت تا آنکه النصره انتحاری های خود را به غرب حلب فرستاد و غیرنظامیان و ارتش را هدف قرار داد؛ این امر سبب شد تا ارتش سوریه به صورت قاطعانه وارد عمل شود و این امر به سبب عدم پایبندی ترکیه به تعهداتش طبق توافق سوچی و مذاکرات آستانه است و مانع اقدامات تروریستها نشد.

ـ موضع روسیه در حمایت از ارتش سوریه در عملیاتش پس از حملات تروریستها علیه ادلب و حلب برخاسته از اختلاف شدید روسیه با ترکیه و رئیسش اردوغان در خصوص لیبی است. می توان این نبرد را نبرد میان روسیه و سوریه و متحدانش از یک سو و اردوغان و تروریستها بویژه النصره از سوی دیگر دانست. روسیه می خواهد اردوغان هزینه سنگینی بابت عنادورزی اش در لیبی بدهد، دمشق و متحدانش نیز می خواهند که پاسخی درخور خون شهیدان حلب و ادلب بدهند و تروریسم را در خاک سوریه به پایان برسانند.

ـ ارتش سوریه باید تا می تواند مناطق بیشتری را آزاد کند و فرصتی به توافق سوچی جدیدی و یا حمله شیمیایی نمایشی و ساختگی دیگری ندهد. حضور گسترده نظامیان ترکیه هیچ نفعی برای اردوغان ندارد مگر آنکه بخواهد نفرات بیشتری از نظامیانش را به هلاکت برساند.

ـ اعتماد تروریستها پس از حملات سنگین ارتش فروکش کرد و این امر سبب شد تا جولانی(امیر النصره) و المحیسنی و دیگر سران تروریست در رسانه ها حاضر شوند ؛ اما این افراد اینک پس از رسوایی های اخیرشان و قتل تمام مخالفان خود در مناطق تحت سیطره خود، دیگر به برگه ای سوخته تبدیل شدند. همچنین عزیمت ارتش موسوم به "شبه نظامیان آزاد" به لیبی وابستگی کامل آنها به ترکیه و دیگر کشورها را اثبات کرد و نشان داد که آنها قاتلان مزدوری هستند که در مقابل پول حاضرند کشور خود را نیز تخریب کنند.

ـ طبق آنچه گفته شد نبرد سرنوشت ساز اینک آغاز شده است و این نبرد فقط با تصمیم ارتش سوریه متوقف خواهد شد پس از آنکه تمام سرزمینهای خود را بازپس گیرد و تروریستها و حامیان آنها را از کشور بیرون کند یا حداقل شهروندان خود در ادلب و حلب را از تروریست ها که جان و مالشان را هدف قرار دادند، تامین امنیت کند.

پربیننده ترین خبرها