منابع عراقی: آمریکا برای سومین بار تدابیر امنیتی را تغییر داد

منابع عراقی: آمریکا برای سومین بار تدابیر امنیتی را تغییر داد
چهارشنبه 14 اسفند 1398 - 13:50

منابع نظامی و دولتی عراق می‌گویند که آمریکا تدابیر جدید دفاعی در عراق اتحاذ کرده و بزودی سامانه‌های پاتریوت را در «عین الاسد» مستقر می‌کند.

العالم - عراق

منابع نظامی عراقی در فرماندهی عملیات مشترک این کشور می‌گویند که نیروهای آمریکایی، تدابیر دفاعی جدیدی را در پایگاه‌های خود در شمال و غرب و مرکز عراق اتخاذ کرده‌اند.

به نوشته وبگاه العربی الجدید این برای سومین بار از زمان ترور سردار شهید قاسم سلیمانی است که آمریکایی‌ها تحرکات جدیدی را برای افزایش قدرت دفاعی در پایگاههای خود در عراق انجام می‌دهند و برخی از این اقدامات بدون هماهنگی و اطلاع دولت عراق صورت می‌گیرد.

آمریکا مدعی است که گروههای همسو با ایران دست به حملات راکتی به سفارتخانه و پایگاههای نظامی این کشور در عراق از جمله «عین‌الاسد» در الانبار، «بلد» در صلاح‌الدین، کاخ‌های ریاست‌جمهوری در موصل که محل حضور افسران آمریکایی است، پایگاه و فرودگاه «التاجی» و پایگاه «کی وان» در کرکوک می‌کنند.

مسئولان وزارت دفاع عراق می‌گویند که آمریکا تدابیر جداگانه‌ای برای هر یک از پایگاههای خود به کار گرفته و در پایگاههایی که نیروهای عراقی و آمریکایی به طور مشترک حضور دارند، مکان حضور نیروهای خود را دورتر کرده و تدابیر امنیتی را افزایش داده‌اند.

یک فرمانده عالی‌رتبه عراق که اخیرا از پایگاه «عین الاسد» دیدار کرده است، به العربی الجدید گفت که نیروهای آمریکایی در پایگاههای عراقی، همکاری‌ها با شرکت‌های محلی و خدماتی را لغو کرده‌ و ارتفاع موانع اطراف پایگاه را افزایش داده‌اند و همچنین ورود فرماندهان نظامی عراقی را محدود کرده‌اند.

به گفته این ژنرال عراقی، ارتش آمریکا همچنین قصد دارد سامانه دفاعی پاتریوت را به زودی وارد عراق کرده و در پایگاه عین الاسد مستقر کند و در حال حاضر مشغول ایجاد بستر لازم برای تعبیه این سامانه‌هاست. از دیگر اقدامات آمریکا در عین الاسد، بازسازی پناهگاههای داخل پایگاه است.

یک منبع نظامی دیگر نیز به العربی الجدید گفت که پهپادهای آمریکایی بار دیگر پرواز بر فراز پایگاه عین الاسد و سفارت آمریکا در بغداد را در ارتفاع بالا به طوریکه با چشم غیر مسلح نتوان دید، آغاز کرده‌اند و احتمال می‌رود که آمریکا به طور رسمی به حضور نیروهای خود در پایگاه «التاجی» در بغداد و پایگاه «بلد» در استان صلاح‌الدین پایان دهد و حضور اصلی خود را در پایگاه «عین الاسد» و «حریر» در اربیل و فرودگاه بغداد و کاخ ریاست‌جمهوری در موصل و پایگاه «الحبانیه» در شرق الرمادی متمرکز کند.

یک مقام مسئول در منطقه سبز بغداد نیز گفت که آمریکا به دولت عراق اطلاع داده است که قصد دارد در مقرها، پایگاهها و پناهگاههای خود و همچنین نوع حضور نیروهایش، تغییراتی را اجرا کند.

او گفت که آمریکا به اطلاع مقامات عراقی رسانده است که به زودی برای دفاع از خود سامانه‌های پاتریوت را وارد عراق می‌کند اما جزئیات بیشتری را از ترس اینکه اطلاعات به دست گروههای همسو با ایران بیفتد، نداده‌اند.

در حال حاضر نیروهای آمریکایی فقط با یگان مبارزه با تروریسم ارتش عراق ارتباط دارند، یگانی که آمریکا در دوره اشغال عراق تأسیس کرد و تجهیز آن را کاملا بر عهده دارد.

تمامی این تحرکات در حالی است که پس از شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در مسیر فرودگاه بغداد، «عبدالمهدی» به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح عراق و رئیس دولت پیشبرد امور این کشور تأکید کرد که هیچ نیروی نظامی خارجی نمی‌تواند بدون اجازه و توافق با دولت عراق در خاک عراق تحرکاتی داشته باشد.

همچنین در پنجم ژانویه (۱۵ دی ماه) و دو روز پس از شهادت سردار سلیمانی، پارلمان عراق در مصوبه‌ای با اکثریت آراء خواستار خروج نیروهای خارجی از عراق شد. «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر نیز بارها تأکید کرده است که در برابر «اشغالگران» خواهد ایستاد.

او در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی گفت: «می‌توانیم آمریکایی‌ها را به روش خود اخراج و با آن‌ها برای پایان حضورشان در عراق مقابله کنیم.»

فارس

پربیننده ترین خبرها