توافق های سوئد، افزایش نقض آتش بس و نشانه های فروپاشی آن

توافق های سوئد، افزایش نقض آتش بس و نشانه های فروپاشی آن
پنج‌شنبه 22 اسفند 1398 - 11:43

با افزایش عملیات نظامی و نقض های مکرر آتش بس در الحدیده به ویژه با وجود آتش بس اعلام شده، توافق های استهکلم برای حل بحران یمن از راه سیاسی، در آستانه فروپاشی قرار گرفته است؛ در روزهای اخیر، هیچ شواهد و نشانه‌ اطمینان بخشی برای موفقیت آمیز بودن این توافق ها به چشم نمی خورد.

العالم - تحلیل روز

اکنون ، بیش از هر زمان دیگری، نگرانی از فروپاشی توافق های امضا شده در سوئد وجود دارد، با توجه به اینکه، برخی گروه ها در یمن احتمال فروپاشی توافق آتش بس را در نتیجه حملات هوایی به برخی از مناطق و نیز هدف قرار دادن غیرنظامیان و حملات با موشک های کاتیوشا و ایجاد سنگرهای جدید و تشدید محاصره منطقه الدریهمی توسط اشغالگرران نسبت می دهند.

این در شرایطی است که پایبندی به آتش بس، با توجه به توافق های حاصله، ضروری به نظر می رسد.

به ویژه پس از اینکه، طرف یمنی، گام های زیادی مانند استقرار مجدد در بنادر الحدیده و پایبندی به آتش بس نظامی و تصمیم به آتش بس در راستای پایبندی صنعاء به تلاش دائم آن برای پیشرفت درهمه توافق های صنعاء برداشته است.

تلاش برای به شکست کشاندن دوباره توافق الحدیده، همچنین در اعلام تصمیم گروه های ائتلاف سعودی مبنی بر خارج کردن نمایندگان خود از ایست های نظارتی مشترک به چشم می خورد.

این اعلام موضع، خطرناک ترین تحول از زمان اعلام این توافق به شمار می رود.

پیش از این دو طرف، یکدیگر را به حمله به یک نقطه امنیتی در شرق شهر الحدیده متهم کرده بودند.

این اقدام مستلزم دخالت جدی "مارتین گریفیس" فرستاده سازمان ملل و هیات سازمان ملل در الحدیده برای تلاش به منظور نجات ته مانده های این توافق است؛ توافقی که از ابتدا هم بی ثبات بود و این وضعیت اقتضا می کند که سازمان ملل با جدیت تمام برای اعمال فشار به منظور اجرای این توافق ها و توقف نقض آتش بس تلاش کند.

موارد متعدد نقض آتش بس ، کمیته استقرار مجدد در الحدیده را بر آن داشت که ائتلاف متجاوز و سازمان ملل را مسئول فروپاشی توافق سوئد، مسئول نقض آتش بس و نیز مسئول جان افسران مستقر در امتداد ایست های بازرسی بداند.

وزارت امور خارجه یمن در صنعا ، نیز این اقدامات را محکوم کرده و آن را متناقض با همه قوانین و مقررات بین المللی و به منزله به سخره گرفتن تلاش های هیات سازمان ملل برای حمایت از اجرای توافق الحدیده دانست و اعلام کرد این اقدامات ، نشان دهنده جدی نبودن طرف مقابل برای حرکت به سمت صلح است.

تحولات اخیر، عاملی برای تحرک سازمان ملل بود، گرچه این تحرک شرم اور بود چرا که هیات سازمان ملل برای حمایت از توافق الحدیده، (اونمها) فقط تشدید حملات ائتلاف متجاوز را محکوم و اعلام کرد که این حملات مایه نگرانی است و در روند صلح اخلال ایجاد می کند.

هیات سازمان ملل ، طرف های درگیر را به ادامه فعالیت مشترک از طریق کمیته هماهنگی استقرار مجدد و راه کار آتش بس و تقویت آتش بس فرا خواند اما این موضع ضعیف سازمان ملل درقبال آتش بس، با انتقاد مسئولان صنعاء و بیسیاری از گروه ها شد که از سازمان ملل خواستند موضعی جدی تر اتخاذ کند.

چنین مواضعی به خوبی نشان می دهد که سازمان ملل در قبال موضوع الحدیده و به طور کلی بحران یمن موضعی منفی اتخاذ می کند.

منفی بودن موضع سازمان ملل به معنای جدی نبودن این سازمان و اعمال فشار بر طرفی است که در پایبندی به توافق ها سهل انگاری می کند و فقط نقش تماشاچی را ایفا می کند.

نویسنده : علی الذهب - العالم

پربیننده ترین خبرها