اعتصاب غذای گسترده زندانیان در زندان‎های امارات در عدن

اعتصاب غذای گسترده زندانیان در زندان‎های امارات در عدن
دوشنبه 26 اسفند 1398 - 07:45

یک سازمان حقوق بشر یمنی یکشنبه شب فاش کرد که دهها زندانی در زندان‌های نیروهای تحت حمایت امارات متحده عربی که در عدن به سر می‌برند، در اعتراض به ادامه بازداشت‌شان، دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

العالم ـ یمن

بنابر گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، این انجمن حقوق بشری متشکل از مادرانی که فرزندان آنان در زندان‌ نیروهای مورد حمایت امارات زندانی هستند، روز یکشنبه اعلام کرد، تجمع اعراض‌آمیزی را مقابل مقر نیروهای ائتلاف عربی در شهر عدن علیه نیروهای کمربند امنیتی وابسته به شورای انتقالی جنوب که در حمایت دولت ابوظبی قرار دارد، برگزار کرده است.

به گفته این انجمن، اعتصاب کنندگان که شمار آن‌ها ده‌ها تن برآورد می‌شود، از روز پنجشنبه گذشته دست به اعتصاب غذا زده‌ و خواستار آزادی از زندان شورای انتقالی جنوب هستند که بیش از سه سال از بازداشت‌شان می‌گذرد.

براساس گزارش منابع محلی در یمن، دادستانی یمن که وابسته به دولت عبدربه منصور هادی دولت مستعفی است، به کنترل نیروهای شورای انتقالی جنوب مورد حمایت امارات و نیروهای وابسته به عربستان درآمده است و اوامر دولت فراری یمن مبنی بر آزادی این افراد را اجرا نمی‌کند.

همزمان جمعه شب بار دیگر نیروهای شورای انتقالی جنوب امارات و نیروهای وابسته به عربستان سعودی در فرودگاه عدن واقع در جنوب یمن با یکدیگر درگیر شدند.

"صالح النود" سخنگوی «شورای انتقالی جنوب» روز یکشنبه، دولت مستعفی یمن را عامل تنش میان روابط این شورا و امارات و عربستان دانست.

به گزارش ایرنا، شهر عدن اوایل آگوست سال گذشته میلادی (۲۰۱۹) شاهد درگیری شدید میان نیروهای دولت مستعفی یمن وابسته به عربستان و نیروهای شورای انتقالی جنوب بود.

سرانجام پس از ماه‌ها کشمکش و درگیری مسلحانه میان نیروهای وفادار به دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب، چهاردم آبان ماه ۹۸ با میانجیگری سعودی‌ها، توافقی میان این نیروها در ریاض امضا شد.

امضای این توافق با حضور چهره‌هایی همچون «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، «محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد ابوظبی و منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن در ریاض صورت گرفت.

از مهم‌ترین بندهای توافق ریاض می‌توان به استقرار نیروهای وابسته به منصور هادی در شهر عدن ظرف ۷ هفته، متمرکز شدن نیروهای نظامی زیر نظر وزارتخانه‌های کشور و دفاع، مقابله مشترک با جنبش انصارالله، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان و تعیین ۱۲ وزیر از شورای انتقالی جنوب در دولت آینده از مجموع ۲۴ وزیر کابینه دولت هادی اشاره کرد.

پربیننده ترین خبرها