در سقطری یمن چه می گذرد؟

در سقطری یمن چه می گذرد؟
شنبه 2 فروردين 1399 - 18:44

استان های جنوبی یمن به میدان جنگ میان مزدوران کشورهای منطقه تبدیل شده اند؛ مزدورانی که امریکا و انگلیس با هدف ایجاد ناامنی و بی ثباتی در آن استانها به منظور اجرای اهداف و راهبردهای خود در منطقه آنها را بکار گرفته اند.

العالم ـ یمن

فعالان رسانه ای یمن می گویند که درگیری میان مزدوران ائتلاف متجاوز سعودی در استانهای جنوبی مساله تازه ای نیست بلکه آنچه که اینک در این مناطق روی می دهد در واقع تشدید این درگیری هاست. درگیری در واقع یکی از اهداف امارات و عربستان است تا این مناطق را همچنان در حالتی از جنگ و درگیری نگه دارند و درواقع نمایشی است که از همان ابتدای جنگ یمن برای آن برنامه ریزی شده بود. فعالان رسانه ای همچنین تاکید کردند که درگیری در استانهای جنوبی اساسا طرحی راهبردی است که امریکا و انگلیس برای آن برنامه ریزی کرده و طرفهای منطقه ای آن را اجرا می کنند.

کارشناسان نظامی اما بر این باورند که روابط عربستان با بسیاری از طرفهای درگیر در جنوب یمن و بویژه قبایل بسیار قوی تر از روابط امارات است. اما امارات توانست برخی از افراد را به سمت خود جذب کند و این امر به تشدید اوضاع در استانهای جنوبی منجر شد. گروه اخوان المسلمین که امارات با آن مخالف است، به عربستان گرایش دارد به رغم آنکه عربستان سیاستهای این گروه را نمی پذیرد. اما ریاض دارای نوعی خودخواهی است و می خواهد اوضاع در استانهای جنوبی کاملا تحت کنترلش باشد. کارشناسان نظامی همچنین تاکید کردند که درگیری تا آزادی تمام این مناطق توسط ارتش یمن و کمیته های مردمی همچنان ادامه خواهد داشت.

برخی تحلیلگران یمنی که به سیاستهای ائتلاف متجاوز تمایل دارند، درباره خروج عربستان از توافق ریاض میان طرفهای یمنی ادعا کردند که اوضاع درعدن به ثبات رسیده است و هیچ درگیری میان طرفها در استانهای یمنی وجود ندارد. در حالی که واقعیتهای میدانی و دوربین خبرنگاران و اظهارات فرماندهان طرفهای درگیر، این ادعاها را تکذیب می کنند.

پربیننده ترین خبرها