آیا سناریوی کرونا به سرنگونی سلمان خواهد انجامید؟

آیا سناریوی کرونا به سرنگونی سلمان خواهد انجامید؟
سه شنبه 5 فروردين 1399 - 17:21

پژوهشگران و کارشناسان امور عربستان سعودی بر این باورند که محمد بن سلمان برای دستیابی به قدرت عجله دارد از این رو تلاش می کند تا مخالفان را کنار زده و هرچه سریعتر به اهدافش برسد.

العالم ـ عربستان سعودی

پژوهشگران مسائل سعودی توضیح دادند که موج جدیدی از بازداشت ها در عربستان در واقع با هدف اعمال فشار بیشتر و خفه کردن مخالفان ولیعهد است تا مبادا صدای آنها به گوش پادشاه برسد.

کارشناسان مسائل سعودی تاکید کردند که بازداشت افسران و شاهزادگان یادآور نحوه خلاص شدن از عبدالعزیز الفغم نگهبان شخصی پادشاه است. او ترور شد؛ زیرا این امکان را داشت تا سخنش را به گوش پادشاه برساند.

کارشناسان بر این باورند که تیمی از شاهزادگان که در راس آنها احمد بن عبدالعزیز قرار دارد، در صدد بودند تا به نزد پادشاه بروند و بر تصمیمات او اثر بگذارند و دست محمد بن سلمان را از بسیاری از پرونده ها کوتاه کنند.

پژوهشگران در زمینه امور عربستان سعودی تاکید کردند که بازداشت افسران ارشد پس از بازداشت شاهزادگان نشان می دهد که بن سلمان نگران است که مبادا قربانی عملیات ترور قرار گیرد.

فعالان حقوق بشر اما تاکید می کنند که بن سلمان دچار جنون عظمت شده است و نظامهای غربی او را انتخاب کردند تا خواسته ها و اهدافشان در منطقه را محقق کند. آنها می گویند که این شخص به جنون عظمت مبتلا شده است و زمانی که دچار اضطراب می شود، اطرافیان خود را تهدیدی برای خود می پندارد و با هر بهانه ای تلاش می کند تا آنها را کنار بزند و این همان چیزی است که در شخصیت بن سلمان به وضوح دیده می شود.

این پژوهشگران پیش بینی می کنند که سقوط ارزش سهام و نیز کاهش قیمت نفت سعودی در نتیجه رقابت در تولید با روسیه و نیز گسترش ویروس کرونا درعربستان باشد و این امر سبب تسریع در عملیات انتقال قدرت به بن سلمان شد.

آنها می گویند که این بهانه ها به بن سلمان این دستاویز را خواهد داد تا بیانیه ای درباره ضرورت انتقال قدرت از پدرش به خودش به بهانه ترس از ابتلای پادشاه به ویروس کرونا می دهد و این همان چیزی است که مجتهد افشاگر معروف اخبار خاندان حاکم سعودی نیز پیش بینی کرده بود.

تحلیلگران سیاسی همچنین می گویند که نمی شود که یک شاهزاده در قدرت تکروی کند از این رو می بایست مناصب را میان جناح های مختلف در خانواده تقسیم کند. اما بن سلمان این قاعده را به هم زد و از غرب کمک گرفت تا بر قدرت خود بیفزاد اما این مساله به تضعیف خاندان حاکم منجر گشت.

تحلیلگران سیاسی می گویند که محمد بن سلمان فقط از یک امر ترس و هراس دارد و این همان مرحله تعیین ولیعهد برای خودش است و انتظار می رود که خاندان حاکم در این مرحله با او مخالفت کنند.

پربیننده ترین خبرها