گانتس در دام نتانیاهو

گانتس در دام نتانیاهو
يکشنبه 10 فروردين 1399 - 17:41

تا ساعاتی پیش از جلسه کنست اسرائیل که با تصمیم دادگاه دادگستری اسرائیل تشکیل شد، بنی گانتز برای بسیاری کورسوی امیدی بود برای خلاصی از دوران بنیامین نتانیاهو که به فساد متهم شده است.

العالم تحلیل روز

همه چیز بر اساس برنامه پیش می رفت ،کنست وی خواست رئیسی غیر از ادلشتاین مرد نتانیاهو انتخاب کند، ائتلاف احزاب میانه و احزاب چپ در حال تصویب قوانین به ویژه قانونی بودند تا مانع از راه یافتن افراد متهم به فساد به تشکیل دولت شوند حتی اگر رای اکثریت پارلمان را به دست اورند اما ناگهان همه چیز برهم خورد و گویی فیلم سینمایی غافلگیر کننده ای در حال پخش است که ناگهان انسان متوجه می شود شخصیت مثبت فیلم ، قاتل ناشناس نیست و در لحظه اخر این فرد مثبت ،قاتل معرفی می شود. گانتس نیز کاملا غافگیرکننده با نتانیاهو برای تشکیل دولت فوق العاده که نوبتی ریاستش را برعهده خواهند داشت و با ریاست نتانیاهو آغاز خواهد شد با یکدیگر به توافق می رسند.

از ظاهر این توافق بر می آید که وزارت امور خارجه ، ارتش، دادگستری و وزارت اقتصاد به حزب گاننتس تحویل می شود طبعا توافقات ژنرال و این سیاستمدار کارکشته به دور از چشم هم پیمانان ژنرال درحزب آبی سفید و در راس آنان یائیر لبید شکل گرفته به گونه ای که از موضع هم پیمانش شوکه شده و در جلسه کنست که گانتز به عنوان رئیس آن انتخاب شده بود، حضور نیافت.

هم اینک سئوال هایی درباره زوایای توافق نتانیاهو و گانتس در جامعه اسرائیل مطرح است و اینکه آیا نتانیاهو به ژنرال قول داده تا جانشین وی در حزب لیکود شود یا ژنرال به این نتیجه رسیده که توان تشکیل دولت محدود را ندارد و بهترین راهکار را باقی ماندن در این بازی سیاسی با این توافق دانسته است.

به ویژه که نظر سنجی ها از انصراف حزب آبی سفید در برابر لیکود درانتخاباتی آتی خبر می دهد اما حقیقت هرچه که باشد ژنرال به خود شلیک کرده و به نتانیاهو فرصت جدیدی برای باقی ماندن به عنوان نخست وزیر بدون تهدید تصویب قانونی علیه اش در کنست فراهم کرده و مهم تر اینکه دیگر هیچ رقیب جدی ندارد.

عمر دولت جدید به ریاست نتانیاهو یک سال و نیم خواهد بود تا سکان به دست گانتس بیفتد که با توجه به کاریزما و قدرت نتانیاهو، شرایط دشواری خواهد داشت به ویژه که نتانیاهو از همه توان خود برای نشان دادن خود به عنوان ناجی اسرائیل از ویروس کرونا استفاده خواهد کرد و در این مدت برای ناکام گذاردن هم پیمان جدید خود نیز تلاش خواهد کرد.

نتانیاهو در هر موقعیتی که باشد پیش از تحویل سکان به گانتس، شرایطی پیش خواهد آورد تا انتخابات جدید ورود کند و در هر صورت ژنرال پس از از دست دادن هم پیمانانش ، تاب مقاومت در برابر وی را نخواهد داشت .

نتانیاهو برای انتخابات نخست وزیری پیش از دوره گانتس به عنوان تنها رهبر در رژیم اشغالگر باقی خواهد ماند زیرا وی رژیم را از این بیماری نجات خواهد دارد و اسرائیلی ها راقانع خواهد کرد خسارت های ناشی از کرونا را جبران خواهد کرد و بدین ترتیب وی احزاب راست با اکثریت به سوی تشکیل دولت دائم رای 4 سال آتی پیش خواهند رفت و رقابت ژنرال نیزپایان خواهد یافت.

درهرحال گانتس به همه از جمله عرب ها که به وی توصیه کرده بودند تا رئیس دولت باشد خیانت کرد. واقعیت این است که گانتس در دام نتانیاهو افتاد و ثابت کرد که شایستگی فرماندهی را ندارد همانطور که همواره خود می گفت و ثابت کرده زمان ژنرال های سیاسی با رفتن اریل شارون تمام شده و هم اکنون دور افراد فاسد و راهزنان است همانگونه که یکی از نویسندگان اسرائیلی مرحله کنونی رژیم را توصیف کرده بود.

فارس الصرفندي

پربیننده ترین خبرها