سرنوشت لیبی چه می شود؟

سرنوشت لیبی چه می شود؟
چهارشنبه 27 فروردين 1399 - 18:11

لیبی صحنه تحولات میدانی سریعی است، به شکلی که نیروهای دولت وفاق موفق شده اند که 6 شهر را تا غرب طرابلس تحت کنترل خود درآورند و این شهرها یکی پس از دیگری تحت کنترل نیروهای وفاق درآمده اند.

العالم - نظرکده

محققان سیاسی معتقدند که بحران لیبی، بحرانی داخلی پیچیده و در عین حال منطقه ای و بین المللی است. فعالان رسانه ای گفته اند که دو طرف درگیر در لیبی، دارای سلاح های سنگین هستند و هر یک از دو طرف ، از پوشش رسانه ای خاص خود برخوردارند و این بدان معناست که هر دو طرف در نهایت قدرت خود هستند .از این رو، من معتقدم که جنگ در لیبی، در آینده نزدیک یکسره نخواهد شد.

فعالان لیبیایی گفته اند که بحران در لیبی از راه نظامی حل و فصل نخواهد شد، اما روند امور به گونه ای پیش می رود که نشان می دهد این بحران جز از راه نظامی حل نخواهد شد و علت آن، وجود طرف های درگیر در داخل لیبی است که از حمایت کامل خارجی ها برخوردارند و طرف هایی که به عقل و تدبیر تکیه می کنند، به طور کامل، به حاشیه رانده شده اند.

نویسندگان و روزنامه نگاران لیبیایی معتقدند که روستاهای ساحل غربی تنها پس از تمرکز دولت ترکیه بر حمایت از دولت وفاق به تحت کنترل نیروهای این دولت درآمده اند.

فعالان ليبيايي معتقدند که لیبی به آتش بس نیاز دارد تا به جای حامیان جنگ کشور به دست کسانی بیافتد که به فکر شکوفایی کشور هستند، لیبی قبل از این دارای پارلمان بود و از امنیت برخوردار بود و امکان سفر از شرق به غرب کشو وجود داشت ولی به علت حمایت خارجی ها از جنگ داخلی ، اوضاع این کشور ناامن شده است.

تحلیلگران لیبیایی بر این باورند که آنچه در لیبی اتفاق می افتد، بازتاب های جنایت سیاسی است که مقابل چشم جهانیان در این کشور اتفاق افتاده و به سرنگونی نظام این کشور منجر شد.

آن ها افزودند: جامعه بین المللی برای تغییر نظام و یا روی کار آوردن نظام جدید به لیبی نیامد، بلکه می خواهد که لیبی عرصه ای گسترده برای ناامنی و بحران باشد.

فعالان رسانه ای لیبیایی بر این باورند که دولتی که از حمایت بین المللی در لیبی برخوردار است ، به پارلمان ارائه نشده است و این وضعیت، شبیه وضعیت در فلسطین اشغالی است. بر فلسطینی ها دولتی بدون مشورت با آن ها تحمیل شده است . از این رو ، چنین دولتی از حمایت لیبیایی ها برخوردار نیست.

پژوهشگران سیاسی معتقدند که هیچ یک از کشورهای مرتبط با جنگ در لیبی، پیشنهادی را برای حل بحران در این کشور ارائه نکرده اند و این مساله ثابت می کند که آن ها ترجیح می دهند که بحران در این کشور ادامه دار باشد.

روزنامه نگاران لیبیایی پیش بینی می کنند که وضعیت نظامی به نفع ژنرال حفتر باشد، زیرا دولت السراج از زمانی که بر لیبی حکومت می کند، حتی یک مدرسه هم نساخته است و لیبیایی ها از آن جز کشتار و خرابی و ویرانی ندیده اند.

فعالان لیبیایی معتقدند که محال به نظر می رسد که دولت وفاق بتواند در لیبی اوضاع را به نفع خود یکسره کند، بلکه فقط خواهد توانست که از طرابلس و حومه آن دفاع کند و از ورود حفتر به داخل طرابلس جلوگیری کند و بیش تر از این نمی تواند کاری انجام دهد.

پژوهشگران سیاسی تاکید دارند کسانی که از جنگ در لیبی حمایت می کنند، قاتلانی هستند که دستان آن ها به خون ملت های یمن و سوریه آغشته است و از این رو، نمی توان پایان بحران در لیبی را در آینده نزدیک پیش بینی کرد.

نظر شما چیست:

آیا بحران در لیبی پس از سلطه دولت وفاق بر شهرهای ساحل غربی به پایان خواهد رسید؟

سرنوشت جنگ های نیابیتی در لیبی چیست؟

بهترین راه برای خارج کردن لیبی از بحران چیست؟

پربیننده ترین خبرها