گزارش گاردین از مرگ و میر ناشی از تبعیض نژادی سیاهپوستان آمریکا در بحران کرونا/ بسیاری از سیاهپوستان در شرایطی می‌میرند که در شان یک انسان نیست

گزارش گاردین از مرگ و میر ناشی از تبعیض نژادی سیاهپوستان آمریکا در بحران کرونا/ بسیاری از سیاهپوستان در شرایطی می‌میرند که در شان یک انسان نیست
چهارشنبه 3 ارديبهشت 1399 - 13:55

گاردین در مطلبی با اشاره به پیامدهای کرونا در آمریکا و این که این ویروس قربانیان بسیاری برجای گذاشته و نوک پیکان خود را به سمت جامعه سیاهپوستان گرفته است، خاطرنشان کرد، در واقع نابرابری‌های نژادی در هدف‌گیری کرونا علیه پرچمداران حقوق مدنی سیاه‌پوستان بی‌تاثیر نبوده‌ است.

العالم ـ آمریکا

روزنامه بریتانیایی گاردین در نوشتاری با تیتر «آخرین پرچمداران یک دوره؛ ویروس کرونا چگونه نسل آمریکایی‌های سیاهپوست را تهدید می‌کند»، افزود: ویروس کرونا در آمریکا فقط از هفته گذشته تا به امروز بیش از ۴۵ هزار کشته برجا گذاشته است که ۹۱ درصد از آنها افراد مسن هستند.

در میان این جمعیت آسیب‌پذیر، افراد مسن سیاهپوست بیش از همتایان سفیدپوست خود در معرض خطر مرگ ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ قرار دارند.
در میان این رنگین پوستان، کشیش‌ها، مجریان و دست‌اندرکاران سرشناسی نیز وجود دارند که نقش برجسته‌ای در مبارزات حقوق مدنی و فرهنگی برای جوامع خود ایفا کرده‌اند.

«برایان ترنر» استادیار روانشناسی و مدیر مطالعات جوامع پراکنده آمریکایی– آفریقایی در دانشگاه زاویر در نیواورلئان می‌گوید: «بسیاری از سیاهپوستانی که در اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند، آخرین پرچمداران مبارزات مدنی بودند.»
وی خاطرنشان می‌کند، آسیب‌های جمعی ناشی از گسترش ویروس کرونا، ستون‌های فرهنگی جامعه آمریکا را به خطر افکند.

در ادامه گزارش گاردین آمده است: اینکه چرا آمریکایی‌هایِ آفریقایی‌تبار بیش از سفیدپوستان در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند به دلیل تمرکز جوامع آن‌ها در مناطق شهری و اشتغال آن‌ها در صنایع اساسی است. علاوه بر این در مناطقی از آمریکا همچون غرب میانه و شمال شرقی کشور، همچنان شاهد نابرابری‌های نژادی در محل کار و زندگی هستیم؛ موضوعی که سبب آسیب‌پذیرترشدن این اقلیت در آمریکا شده است.

«دکتر توماس لوایست» رئیس بخش بهداشت عمومی و طب گرمسیری در دانشگاه تولین (دانشگاهی واقع در ایالت لوییزیانا) می‌گوید: جنوب کشور با موج شدید بیماری روبروست؛ جایی که فقر و مراقبت‌های بهداشتی نامناسب سبب بالاتر بودن آمار افراد دارای دیابت، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی شده است؛ بیماری‌های زمینه‌ای که احتمال ابتلا به کووید-۱۹ را بالا می‌برد.

«دنیل دوز» استاد حقوق و سیاست بهداشت در دانشکده پزشکی مورهاوس ایالت جورجیا نیز بر این باور است که بسیاری از سیاهپوستان با نابرابری‌هایی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که منجر به افزایش نرخ مرگ‌ومیر در میان آن‌ها شده است. «بسیاری از آن‌ها حتی در شرایطی می‌میرند که در شان یک انسان نیست.»
دوز افزود: اقلیت سیاهپوستان آمریکا اعتماد خود را به ما از دست داده‌اند و این امر نه فقط روی جوامع آمریکایی، که بر کل کشور تاثیر می‌گذارد.

گاردین در این شرایط، داستان پنج آمریکایی سیاهپوست را که در اثر ابتلا به کووید-۱۹ درگذشته‌اند به اختصار آورده و از تاثیر فوت آن‌ها روی خانواده و جامعه‌شان نوشته است:

۱_ «تئودور گافنی» ۹۲ ساله ساکن واشنگتن منطقه کلمبیا
حضور گافنی در جنبش حقوق مدنی انکارناپذیر است؛ هرچند او همیشه فردی بود که پشت صحنه این مبارزات ایفای نقش می‌کرد. در واقع گافنی عکاس وقایع‌نگر دوران تاریخی مبارزات علیه تبعیض نژادی در آمریکا بوده است.
او که اجدادش از بردگان کارولینای جنوبی بوده‌اند، به یکی از نخستین عکاسان آمریکایی-آفریقایی‌تبار در داخل کاخ سفید و واشنگتن‌پست تبدیل شد.
کار او به تصویر کشیدن تجاربی بود که فقط آمریکایی‌هایِ آفریقایی‌تبار می‌توانستند طعم آن را بچشند.
گافنی مستندساز مشهور مسافران آزادی (فعالان حقوق مدنی که در سال ۱۹۶۱ برای مبارزه با تبعیض نژادی، اقدام به مسافرت‌های آزادی کردند) در جنوب کشور شدند تا اعتراض خود را به تبعیض نژادی نشان دهند. اما پس از حمله «کوکلوس کلان» (نام سازمان‌های همبسته‌ای در آمریکا در تاریخ گذشته و امروز که پشتیبان برتری نژاد سفید، یهودستیزی، نژادگرایی، ضدیت با آیین کاتولیک، بومی‌گرایی و نفرت نژادی است) و اوباش سفیدپوست به فعالانی که سوار اتوبوسی در آلاباما بودند، این عکس گافنی از اتوبوس شعله‌ور فعالان در آتش بود که مسبب خروش ملی علیه تبعیض‌نژادی شد.
به گفته همسر گافنی، این عکاس سرشناس در روز یکشنبه عید پاک امسال، در سن ۹۲ سالگی در واشنگتن بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

۲_ رونالد لوئیس ۶۸ ساله از نیواورلئان ایالت لوئیزیانا
شهردار شهر «لا تویا کانترل» از نیواورلئان، لوئیس را پرچمدار فرهنگ نامیده است. رونالد لوئیس یک بار گفته بود می‌خواهد فرهنگ باشکوه خود را به جهان نشان دهد. لوئیس در سال ۲۰۰۳ یک مرکز فرهنگی را بنا نهاد و تلاش داشت از طریق آن، آمریکایی‌های ِآفریقایی تبار را معرفی کند.
خانه او جز نخستین منازلی بود که پس از ویرانی در اثر طوفان کاترینا، بازسازی شد. هرچند باز هم او از طوفان‌های مختلف در امان نماند اما این بار کرونا نه خانه که جان او را نشانه گرفت.

۳. لیلا فنیک ۸۷ ساله از منهتن نیویورک
لیلا فنیک بیشتر به عنوان نخستین دانش‌آموخته زن سیاهپوست دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد در سال ۱۹۵۶ شناخته می‌شود؛ یک سال پیش از آنکه «روث گینزبورگ» قاضی دادگاه عالی آمریکا تحصیلات خود را آغاز کند.
او می‌گفت: از کودکی می‌دانست که باید وکیل شود. فنیک بخش بزرگی از زندگی خود را صرف مبارزه با تبعیض جنسیتی، نژادی و مذهبی در سازمان ملل گذراند تا اینکه در سال ۱۹۷۴ هنگام انتقال دفتر سازمان ملل به ژنو، بازنشسته شد.
وی در چهارم آوریل (۱۶ فروردین) در سن ۸۷ سالگی در اثر ابتلا به کرونا در خانه‌اش در منهتن درگذشت.
دانشگاه هاروارد از فنیک به عنوان «رهبری خارق العاده‌ای یاد کرد که فعالیتش را وقف دفاع از حقوق بشر همه مردم در سراسر جهان کرده است.»

۴_ گیل بیلی ۸۴ ساله از کویینز ایالت نیویورک
گیل بیلی که با عنوان «پدرخوانده رادیو کارائیب» شنخته می‌شود، شبکه رادیویی خود را راه‌اندازی کرد و بدین ترتیب الهام‌بخش بسیاری از مهاجران جوان نیویورک شد.
بیلی در جامائیکا متولد شد و در دهه ۱۹۶۰ به ایالات متحده آمد اما خیلی زود به صدایی شناخته شده در رادیو کارائیب بدل شد.
«نادین ساترلند» هنرپیشه جاماییکایی‌تبار در مورد بیلی گفت: در تاریخ ما، جامعه جامائیکا یک نفر را در میان امواج رادیو داشتند و آن یک نفر بیلی بود. بی‌شک ما راه طولانی در آمریکا طی کرده‌ایم تا به اینجا برسیم و بیلی پرچمدار این مسیر بود.
ساترلند به گاردین گفت: «ما بنیانگذاری را از دست داده‌ایم که میراث‌دار فرهنگ ما در سراسر آمریکا بود. این مهمترین چیز است».

۵_ برندا پریمن ۷۱ ساله از دیترویت ایالت میشیگان
برندا پریمن، عضو دیرینه انجمن ملی پیشرفت رنگین پوستان NAACP (سازمان حقوق مدنی و سیاسی سیاهپوستان آمریکاست که در سال ۱۹۰۹ میلادی بنیان نهاده شد) دیترویت بود و از بستر برنامه خود برای برگزاری میزگردهای تلویزیونی در زمینه بودجه هنر و توانمندسازی زنان استفاده می‌کرد.
این معلم، شاعر و فعال بازنشسته در پنجم مارس (۱۵ اسفند ۹۸) به دلیل عوارض ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ درگذشت. او به عنوان مدافع حقوق بشر، جوامع بسیاری دریافت کرده بود.
به گزارش ایرنا، با توجه به آمار ارائه شده از شمار درگذشتگان ناشی از کووید-۱۹، تعداد سیاهپوستان فوتی در آمریکا ۷ برابر سفیدپوستان است و فقط در شهر نیوارلئان ایالت لوئیزیانا حدود ۲۹ درصد جمعیت را سیاهپوستان تشکیل می‌دهند. حال آنکه ۷۰ درصد جانباختگان از قشر سیاهپوستان است.

پربیننده ترین خبرها