آیا ترکیه در بازگشایی جاده استراتژیک "ام 4" جدی است؟

آیا ترکیه در بازگشایی جاده استراتژیک
دوشنبه 8 ارديبهشت 1399 - 09:17

امروز تحول بسیار مهمی در مناطقی از سوریه، که در آنجا نیروهای ترکیه حضور درند، اتفاق افتاد و طی آن، بین این نیروها و گروه‌های مسلحی، که با توافق مشترک آنکارا و مسکو درباره آتش‌بس و گشت‌زنی‌های مشترک طرفین در جاده استراتژیک "ام 4" مخالف هستند، تبادل آتش انجام شد.

العالم- کشکول

در ابتدا درگیری‌‌هایی نزدیک روستای "النیرب" میان نیروهای ترکیه حاضر و عناصر مسلحی، که گفته می‌شود از اعضای گروه تروریستی جبهه النصره هستند و جاده را بر روی گشت‌های روسیه در مسیر "ام 4" بسته‌اند، آغاز شد و سپس این تنش، به جاده‌های امدادرسانی به نیروهای ترکیه در حلب کشیده شد و این جاده‌ها در "الدانا" هدف قرار گرفت و سپس عناصر النصره با موشک‌ "تاو" خودروی زرهی ترکیه را هدف قرار دادند و بر اثر آن، یک نظامی ترکیه زخمی شد. ترکیه نیز بلافاصله یکی از مراکز جبهه النصره را هدف حملات پهپادی قرار داد.

این اطلاعاتی، که منابع نزدیک به ارتش ترکیه و مرکز هماهنگ‌کننده‌ گروه‌های مسلح تروریستی نقل کرده‌اند، در صورتی که صحت داشته، باشد ممکن است بیانگر آن باشد که ترکیه به بازگشایی جاده "ام 4" به صورت جدی فکر می‌کند. روسیه از زبان سخنگوی وزارت خارجه‌اش "ماریا زاخارووا"، روز گذشته از تلاش‌های ترکیه در دور کردن عناصر مسلح وابسته به "القاعده" از این جاده استقبال کرد. البته ذکر این موضوع حایز اهمیت است که این عناصر تروریستی وابسته به القاعده، از جمله حزب "الترکستانی" و گروهک "حراس الدین" و همچنین جبهه النصره، با ترکیه در تماسند.

ترکیه، که هنوز نتوانسته است تعهداتش در ادلب طفره را عملی کند، هر روز نیروها و خودروهای زرهی به سوریه اعزام می‌کند و برخی گزارش‌ها حاکی از عملیات قریب‌الوقوع ارتش ترکیه در شرق فرات است، از سوی دیگر، ترکیه به گروه‌ "ارتش آزاد" فشار وارد می‌کند که عناصر آن را برای جنگ در لیبی اعزام کند و در این کار موفق نیز شده است.

بنابراین، ترکیه یا در تلاش‌هایش برای بازگشایی جاده بین‌المللی "ام 4" میان حلب و لاذقیه و تبدیل مناطق حومه آن به کریدوری امن و عاری از سلاح مصمم است- طبق توافق مشترک با طرف روسی-، و یا تلاش می‌کند با تحت فشار قرار دادن عناصر مسلح این‌گونه وانمود کند و آبروی خود را حفظ کند.

پربیننده ترین خبرها