گوترش: الحاق کرانه باختری به اسرائیل به راه حل صلح پایان می دهد

گوترش: الحاق کرانه باختری به اسرائیل به راه حل صلح پایان می دهد
پنج‌شنبه 18 ارديبهشت 1399 - 19:50

دبیر کل سازمان ملل متحد با تأکید اینکه شهرک سازی های اسرائیل اقدامی غیر قانونی است نسبت به الحاق مناطقی از کرانه باختری به این رژیم هشدار و آن را نابوده کننده راه حل صلح دانست.

العالم-فلسطین اشغالی

به گزارش روزنامه العربی الجدید به نقل از بیانیه منتشر شده از هیات اتحادیه عرب در نیویورک ، وی افزود: الحاق مناطقی از کرانه باختری به اسرائیل از جمله منطقه الأغوار اردن و شمال بحرالمیت محکوم است و این اقدام به راه حل صلح پایان داده و باب هرگونه مذاکره میان اسرائیل و فلسطین را می ببندد و می تواند عواقب وخیمی به جای صلح و امنیت در منطقه داشته باشد.

گوترش تصریح کرد که با طرف های مختلف از جمله شورای امنیت سازمان ملل متحد و هماهنگ کننده صلح در خاورمیانه درخصوص امکان برگزاری نشستی چهارجانبه بین المللی گفت وگوهایی را انجام داده است.

هیاتی از کشورهای عربی این هفته از طریق ویدیو کنفرانس نشستی را برگزار کردند که در این هیات نمایندگانی از عمان و قطر و کویت و ریاض منصور سفیر فلسطین و ماجد العزیز نماینده اتحادیه عرب در سازمان ملل حضور داشتند.

این نشست در پایان ماه گذشته در واکنش به تهدیدات اسرائیل برای الحاق بخش گسترده ای از اراضی فلسطینی اشغال شده در سال ۱۹۶۷ از ماه جولای به این رژیم، برگزار شد.

«ریاض منصور» نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد در این نشست آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل را در جریان موضع مخالفت آمیز فلسطین در قبال سیاست الحاق کرانه باختری قرار داد. وی از سازمان ملل خواست که به عنوان عضوی از کمیته چهارجانبه، همه تلاش خود را برای جلوگیری از اجرایی شدن سیاست الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی فلسطین به کار گیرد.

وی در ادامه اعلام کرد که شورای امنیت سازمان ملل به عنوان نهادی که مسئول حفظ امنیت و صلح جهانی است باید در برابر قضیه فلسطین مسئولیت پذیر باشد و برای مقابله با توطئه‌های ضد فلسطینی همچون الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی فلسطین، جبهه بین‌المللی تشکیل دهد.

از جمله وعده های "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای پیروزی در انتخابات سپتامبر ۲۰۱۹ طرح الحاق منطقه غور اردن و شمال بحر المیت به این رژیم بود که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «بنی گانتز» رئیس ائتلاف آبی و سفید دو هفته گذشته بر سر تشکیل کابینه فراگیر توافق کردند و از جمله موارد مورد توافق آنها آغاز الحاق دره اردن (غور اردن) و شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری به این رژیم از ماه جولای بود.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها