واکاوی کاهش حضور نظامی آمریکا در عربستان سعودی

واکاوی کاهش حضور نظامی آمریکا در عربستان سعودی
شنبه 20 ارديبهشت 1399 - 15:00

روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد آمریکا 4 سامانه موشکی پاتریوت به علاوه 300 نظامی از عربستان خارج کرده وهمچنین علاوه بر خروج دو هواپیمای جنگنده از منطقه، آمریکا به دنبال بررسی کاهش شمار نیروهای تفنگدار دریایی در خلیج فارس است.

العالم-درگوشی

طبق گزارش این روزنامه آمریکایی این اقدامات براساس برآوردهای مقامات وزارت دفاع آمریكا انجام شده است و این نشان می دهد که دیگر هیچ تهدیدی برای منافع استراتژیک ایالات متحده در منطقه وجود ندارد.

استقرار سامانه پاتریوت و حضور نظامیان آمریکایی در خاک عربستان پس از وقوع حوادث امنیتی و مورد هدف قرار گرفتن چند نفت کش در خلیج فارس و حمله به تاسیسات نفتی آرامکو صورت گرفت، چنانکه عربستان دست به دامان ترامپ شده و ترامپ نیز در مقابل اخذ هزینه هنگفت از ولیعهد عربستان به درخواست ریاض پاسخ مثبت داد.

برخی معتقدند اقدام آمریکا جهت خارج کردن نظامیان خود از عربستان که با هدف تامین منافع همپیمانان واشنگتن به این کشور اعزام شده بودند، در پی اخباری مبنی بر تشدید تنش ها میان واشنگتن و ریاض صورت گرفته است، تنش هایی که به دنبال تصمیم عربستان جهت افزایش میزان تولید نفت به وجود آمد.

در همین حال برخی ، معتقدند که این اختلاف ممکن است بر سر تمایل عربستان به نسخه دیگری از سامانه موشکی پاتریوت باشد و کسانی هستند که مخالفت آمریکا با شرکت چینی هواوی در ساخت بخشی از زیرساختهای شبکه نسل پنجم در منطقه خلیج فارس را از دلایل اقدام اخیر واشنگتن در کاهش حضور نظامی در عربستان می دانند چراکه به گفته واشنگتن، نیروهای آمریکایی را در خلیج فارس زیر نظر چین قرار خواهد.

صرف نظر از دلایل اقدام آمریکا برای کاهش تعداد نیروهای این کشور در منطقه خلیج فارس، این اقدام بیانگر آن است که آنچه که آمریکا به عنوان دلایل حضور گسترده خود در خلیج فارس بیان می کرد و ادعا داشت که این اقدام در راستای حمایت از کشور و مقابله با تهدیدهاست، تنها ادعاهای بی اساس و دروغینی بود در راستای تحریک کردن عربستان و دیگر کشورها در منطقه.

آمریكا با ارائه بهانه "پایان تهدید" در توجیه كاهش نظامیان این کشور خود در عربستان سعودی و منطقه خلیج فارس خود را رسوا کرد، چنانکه پیشتر ایران را خطری توصیف می کرد که منافع متحدانش در منطقه را به خطر می اندازد و اقدامات آمریکا تأیید می کند که قبلاً وقتی آمریکا نیروهای خود را به منطقه فرستاد ، چنین تهدیدی وجود نداشت و امروز که نیروهای خود را از منطقه خارج می کند نیز وجود ندارد، ایران هرگز خطری برای امنیت و ثبات منطقه محسوب نمی شود، خلیج فارس خانه ایرانیان است و محال است که انسان خانه خود را به خطر بیندازد.

کسی که امنیت و ثبات را در منطقه به هم میریزد و حتی منافعش در گرو برهم زدن منطقه و ایجاد فتنه و آشوب در آن و تلاش برای جلوگیری از نزدیک شدن کشورهاست آمریکاست و به دنبال تحقق منافع غیرقانونی خود در منطقه است، منافعی که لزوماً و بدون استثنا با منافع کشورهای منطقه مغایرت دارد.

تصمیمات اخیر پنتاگون درخصوص کاهش نظامیانش در منطقه باید درسی باشد برای دیگر کشورها، که به آمریکا تکیه نکنند و حسابی بر روی حمایت های خارجی باز نکنند، تنها همکاری دوجانبه است که حامی کشورهاست و تاریخ ثبت کرده که باعث و بانی تمام رنج ها در منطقه عوامل خارجی بوده و هستند که که به و آَشوب درمنطقه به عنوان یک گنج ارزشمند می نگرند.

پربیننده ترین خبرها