نماینده اردنی: زن مبارز فلسطینی را به آمریکا تحویل نمی‌دهیم

نماینده اردنی: زن مبارز فلسطینی را به آمریکا تحویل نمی‌دهیم
چهارشنبه 24 ارديبهشت 1399 - 10:56

یک نماینده پارلمان اردن خبر داد که فشار برخی از اعضای کنگره و دولت آمریکا به اردن، آن هم در شرایط اقتصادی و سیاسی که کرونا ایجاد کرده، برای تحویل زن مبارز فلسطینی به این کشور است.

العالم - فلسطین اشغالی

«نضال الطعانی» نماینده پارلمان اردن تأکید کرد که واشنگتن به خاطر مواضع اردن در قبال طرح صلح تحمیلی آمریکا موسوم به «معامله قرن»، به «امان» اعمال فشار می‌کند.

معامله قرن طرح پیشنهادی آمریکا به ادعای صلح بین ملت فلسطین و رژیم صهیونیستی است که به صورت آشکارا در جانبداری از این رژیم است و قدس را نیز پایتخت ابدی صهیونیست‌ها معرفی می‌کند.

الطعانی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا، به صورت جدی، در پی الحاق دره اردن و شمال بحر المیت به اراضی اشغالی فلسطین است.

وی با بیان اینکه این اقدام صهیونیستها، یک چالش واقعی است، خاطر نشان کرد، با وجود چنین تلاشهایی، پادشاه اردن همیشه «حامی راهکار دو دولتی و تشکیل کشور فلسطین در خاک فلسطین به پایتختی قدس شرقی است».

این نماینده اردنی ادامه داد: «فشار برخی از اعضای کنگره و دولت آمریکا به اردن، آن هم در شرایط اقتصادی و سیاسی که ویروس کرونا در منطقه ایجاد کرده... درخواست غیر مستقیم برای تحویل احلام التمیمی است».

آمریکا مدعی بوده که احلام التمیمی -زن مبارز و اسیر آزاده فلسطینی- در انفجار رستوران «اسبارو» قدس در سال 2001 نقش داشته و به «عزالدین المصری» مجری عملیات برای رسیدن به رستوران کمک کرده است. در عملیات مذکور، حدود 20 نفر کشته و بیش از 100 تن دیگر زخمی شدند که برخی از کشته‌شدگان و مجروحان تابعیت آمریکایی داشتند.

نیروهای اشغالگر قدس التمیمی را در روز ۱۴ سپتامبر سال ۲۰۰۱ بازداشت و پس از دو سال محاکمه وی را به ۱۶ بار حبس ابد محکوم کردند.

التمیمی سپس در روز ۱۸ اکتبر ۲۰۱۱ در چارچوب تبادل اسرای موسوم به وفاداری به آزادگان که طی آن ۱۰۲۷ اسیر فلسطینی در ازای آزادی «گلعاد شالیت» تک اسیر اسرائیلی آزاد شدند، از بند صهیونیست‌ها آزاد و به اردن تبعید شد.

الطعانی در پایان خاطر نشان کرد، حکم صادره در دیوان عالی اردن، این است که التمیمی را تحویل ندهد و این حکم، قطعی است؛ کما اینکه پارلمان نیز معاهده‌ای برای تبادل محکومین بین اردن و آمریکا امضا نکرده است.

این در حالی است که هفت نفر از اعضای جمهوریخواه کنگره آمریکا به اردن هشدار دادند که اگر التمیمی را تحویل این کشور ندهند، احتمالا واشنگتن، امان را تحریم خواهد کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها