سناریوی پیش روی حفتر پس از شکست در مقابل دولت السراج چیست؟

سناریوی پیش روی حفتر پس از شکست در مقابل دولت السراج چیست؟
چهارشنبه 31 ارديبهشت 1399 - 12:52

نیروهای دولت الوفاق به رهبری فایز السراج توانستند پایگاه هوایی الوطیه در نزدیکی طرابلس را از نیروهای خلیفه حفتر باز پس گیرند، این اقدام به نوبه خود یک قدم مهم برای دولت السراج محسوب می شود.

العالم-نظرکده

«احمد المسماری» سخنگوی نیروهای حفتر مدعی شد که عقب‌نشینی از پایگاه الوطیه به عنوان یک تصمیم استراتژیک انجام شد و از قبل برای آن برنامه‌ریزی شده بود و تنها تجهیزات قدیمی و فرسوده در این پایگاه باقی مانده است، حال این سوال مطرح است که آیا این عقب نشینی واقعا اقدامی تاکتیکی بوده و یا اینکه حفتر می خواهد با این بهانه بر شکست خود سرپوش بگذارد؟

پژوهشگران معتقدند که شکستی که حفتر در پایگاه هوایی الوطیه متحمل شد، یک شکست بزرگ است و شاید بازتاب های گسترده ای در لیبی و حتی موازنات منطقه ای داشته باشد، نیروهای حفتر ضمن متمرکز شدن در یک نقطه هیچ دستاورد عملی نداشتند، به اعتقاد پژوهشگران بزرگترین مشکل حفتر تکیه بیش از حد وی به مزدوران بوده است به این معنی که در هرکجا که حفتر به مزدوران اعتماد و تکیه کرد در آنجا شکست خورد به رغم آنکه از حمایت های مالی و تسلیحاتی گسترده قطر و عربستان برخوردار است.

از سوی دیگر، برخی نویسندگان و اصحاب رسانه لیبیایی، کسانی را که در گروه موسوم به ارتس لیبی به فرماندهی حفتر می جنگند را فرزندان قبایل لیبیایی و نوادگان عمر مختار می نامند و معتقدند که آنها مزدور نیستند، اما مدعی هستند کسانی که در صف دولت الوفاق لیبی می جنگند مزدور هستند و تاکید دارند که طبق گزارش های رسمی 17 هزار سوری هستند و می گویند که ارتش لیبی از سوی جامعه بین الملل به رسمیت شناخته شده و مشروعیت خود را از سوی پارلمان لیبی اخذ کرده است اما شورای سیاسی و دولت الوفاق از پارلمان رای اعتماد نگرفته است.

اما پژوهشگران سیاسی لیبیایی در پاسخ به این گروه تاکید دارد که خلیفه حفتر پاسپورت آمریکایی دارد و یک فرد آمریکایی محسوب می شود که به مدت 20 سال در آمریکا زندگی کرده است و ملی خواندن ارتش حفتر یک اقدام نادرست است چرا که پیوسته از سوی سی آی ای حمایت می شود و حق ندارد که شهروندان لیبی را از خانه های خود آواره کرده و با استفاده از مزدورانش علیه دولت الوفاق لیبی لشگر بکشد.

به گفته این پژوهشگران، در صف نیروهای حفتر افرادی با تابعیت فرانسوی می جنگند و این رسوایی زمانی آشکار شد که هواپیمایی در لیبی سرنگون شد و مشخص شد که سرنشینان آن فرانسوی هایی بودند که در میان نیروهای حفتر می جنگیدند.

به اعتقاد این پژوهشگران لیبیایی، حفتر ارتباطاتی با رژیم صهیونیستی دارد و با کشورهایی که مواضع خصمانه علیه لیبی دارد همکاری می کند و در مرحله آتی شاهد تحولاتی در شهر ترهونه واقع در جنوب طرابلس خواهیم بود که شهر مهمی برای حفتر محسوب می شود.

نظر شما چیست؟

-بازتاب بازپس گیری پایگاه هوایی توسط دولت السراج از نیروهای حفتر چه خواهد بود؟
-آیا فرصت های حفتر پس از از دست دادن پایگاه الوطیه، از بین خواهند رفت؟
-اتفاقات رخ داده را درخصوص پایگاه الوطیه چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا حفتر شکست خورده یا درحال انجام یک تاکتیک است؟

پربیننده ترین خبرها