انتقام رسانه های سعودی  از سوریه و اخوان المسلمین در لیبی

انتقام رسانه های سعودی  از سوریه و اخوان المسلمین در لیبی
دوشنبه 5 خرداد 1399 - 18:35

خبر:

رسانه های سعودی از افزایش تعداد تروریست های سوری مورد حمایت ترکیه در جنگ لیبی خبر می دهند.

تحلیل:

- در حالی که عربستان پدر خوانده رسمی بخشی وسیع از تروریست های درگیر در جنگ ۸ ساله سوریه بوده است و در حالی که پیش از این عربستان هم از کمک مالی و لجستیکی به ایشان دریغ نمی‌کرد و هم در مقابل جنایات آنها در سوریه سکوت را ترجیح میداد اینک و در شرایطی که دوستان دیروزش علیه شریک استراتژیکش یعنی حفتر وارد جنگ شده اند ایشان را هدف حملات تبلیغاتی خود قرار داده است.
- در حقیقت جمعیتی که تا دیروز جهت تحقق اهداف سعودی در سوریه میجنگیدند از دیدگاه حکومت سلمانی مشروع و اینک که در جبهه ای خلاف منافع سعودی میجنگند مزدور معرفی میشوند. این در حالی است که بخشی از این تروریستها در بحران سوریه اگر چه در جبهه ترکیه قرار داشتند اما هم سو با دیگر تروریستهای نماینده سعودی نقش آفرین جنگ بوده اند.
- جنگ داخلی میان سراج و حفتر در لیبی این فرصت را نصیب سعودی کرده است تا همزمان هم اخوانیهای لیبی را در قالب حکومت سراج و هم ترکیه حامی این دولت را هدف قرار دهد و انتقامی هم سطح هم از ترکیه وهم از اخوان المسلمین لیبی بگیرد. بدیهی است حجم این حملات بسته به افزایش پیشرفتهای حکومت سراج علیه حفتر تندتر شده و میشود و جالب انکه این انتقام گیری فقط متوجه ترکیه و سراج نیست بلکه هر کجا ندا و علم حمایت از اخوان لیبی برافراشته میشود در کانون حملات سعودی واقع میشود. حملات هدفمند و پرحجم این روزهای سعودی به راشدالغنوشی در تونس از جمله بارزترین این حملات است.
- اگرچه اختلافات اخوان المسلمین و سلفی‌های سعودی اختلافاتی مبنایی است و این دو دشمنان دیرینه هم محسوب می‌شوند اما این امرباعث نشده است که سعودی در تامین منافعش همواره به این اختلاف ایدئولوژیک پایبند باشد. ورود در جنگ نیابتی با حکومت سوریه شاهد دیروز این ماجرا واستفاده ابزاری از جماعت اصلاحی در یمن شاهد امروزی این رویکرد بی مبنای سعودی است
- حملات شدید اینروزهای سعودی به ترکیه و سراج در لیبی درحالی است که پیش از این جبهه جنگ را در سوریه واگذار کرده است. در واقع این حملات تلاش برای جبران صوری آن شکست‌ها از یکسو و کوشش برای بسیج و یارگیری درجبهه لیبی علیه ترکیه و اخوانی‌ها به عنوان دشمنان تاریخی سعودی از دیگر سوست.

پربیننده ترین خبرها