آزادی بیان؛ بهانه عجیب فیسبوک برای کمک به ترامپ

آزادی بیان؛ بهانه عجیب فیسبوک برای کمک به ترامپ
چهارشنبه 14 خرداد 1399 - 09:35

با اوج گرفتن شدت اعتراضات شهروندان آمریکایی به ترامپ و خشونت پلیس دربرخورد با اقلیت های نژادی مخصوصا سیاه پوستان در کشور، نژادپرستی و تبعیض مرد سفید پوست و رئیس کاخ سفید برملا شد و روز به روز خشونت لفظی و رفتاری وی به اعتراض کنندگان افزایش یافت.

العالم_درگوشی

در روزهای اخیر توئیت ها و پست های نژادپرستانه ترامپ در شبکه های اجتماعی جنجال بزرگی به پا کرده، پست هایی که پلیس و نیروهای نظامی آمریکایی را به خشونت در تعامل با اعتراض کنندگان دعوت و یکپارچگی جامعه آمریکا را به خطر می اندازد.

مدیر شبکه اجتماعی توئیتر، پیام توئیتری ترامپ را محکوم و قسمتی از توئیت های رئیس جمهور آمریکا را حذف و فیلتری را برای مقابله با پست هایی که به خشونت علیه اعتراض کنندگان تشویق می کند به برنامه خود افزود. این اقدام مدیر شبکه توئیتر پس از انتشار پستی از ترامپ در حساب شخصی وی صورت گرفت.

ترامپ نوشته بود: "وقتی غارتگری شروع می‌شود تیراندازی آغاز می‌شود". این بخش از توئیت دونالد ترامپ می‌توانست به مثابه دستوری به پلیس، گارد ملی و ارتش برای تیراندازی به تظاهرکنندگان تعبیر شود. پیامی که مستقیم و واضح به قتل برای سرکوبی اعتراضات علیه حکومت نژاد پرستی و اقدامات خشن پلیس تشویق می کند.

از نظر شبکه فیسبوک مضمون خشن پست های ترامپ در برخورد با اعتراض کنندگان دلیل کافی برای حذف پست های وی به شمار نمی آید و رئیس این شرکت مارک زاکربرگ اقدامی جدی همانند شبکه تویتر اتخاذ نکرد.

زاکر برگ به بهانه آزادی بیان گفت: پست های ترامپ را حذف نخواهم کرد و دنبال کنندگان حق خواندن این اطلاعات و پست ها را دارند.

مساله ای که باعث شد بسیاری از کارکنان شرکت فیس بوکبه دلیل عدم واکنش مدیرشان به پست های منتشر شده توسط ترامپ به نشانه اعتراض اعتصاب کاری کنند.

فیسبوک شرکتی که همیشه خود را مدافع آزادی اشخاص معرفی کرده و به کارکنانش آزادی بیان داده و به اعتراض آنان احترام گذاشته است، اکنون فراموش کرده است که سیاست های سخت و تحریمی بر پست هایی با مضمون مقاومت و تعریف از آن اتخاذ می کند. به نظر می رسد دیگر بعضی از مفاهیم برای صاحب بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا قابل درک نیست، وی کلمات خشونت آمیز و مشوق به قتل مستقیم اعتراض کنندگانی که خواهان ساده ترین حقوق شهروندی خود هستند را کلماتی مرتبط با آزادی بیان و حق کاربر ترجمه می کند.

آیا نظر و عقیده ی زاکر برگ در زمینه ی پست های ترامپ علیه تظاهرکنندگان ضرر مستقیم به دیگران به شمار می آید، وی این نکته ی مهم را ندید یا نادیده گرفت؟

چیزی که تصویر واقعی سیاست های نژاد پرستانه حکومت آمریکا و عوامل رسانه ای وی که در راس آنها فیسبوک قرار دارد، را آشکار کرد این پستی است که زاکربرگ آن را بیان نظر شخصی دانست و به بهانه بسته شدن صفحاتی که ممکن است این پست را مجددا منتشر کنند حذف نکرد. این در حالی است که مدیریت فیسبوک قوانین سخت و فلیتر های جدی علیه کاربرانی که به نفع آمریکا کار نمی کنند اتخاذ کرده است نمونه این قوانین سخت و مقرضانه بسته شدن روزانه ده ها صفحه طرفدار جمهوری اسلامی و محور مقاومت است.

این راهکار و روش استکبار جهانی می باشد کلیه کشورها یا باید شکست بخورند و نابود شوند و یا تسلیم اراده و خواسته های آنان شوند. کشورهایی که تسلیم اراده آنان شوند امتیاز آزادی کامل در اجرای خشونت و جنایت را خواهند داشت و کشورهایی که مقاومت کنند دچار تحریم و فشارهای سخت در همه زمینه ها خواهند شد.

پربیننده ترین خبرها