چهره‌های صهیونیستی اجرای طرح جدید اشغال کرانه باختری را بعید خواندند

چهره‌های صهیونیستی اجرای طرح جدید اشغال کرانه باختری را بعید خواندند
يکشنبه 18 خرداد 1399 - 20:49

چهره‌ها و طرف‌های صهیونیستی اجرای طرح اشغال بخش‌های دیگری از کرانه باختری را در شرایط آماده شدن فلسطینی‌ها برای پاسخ به این تجاوزگری جدید، بعید خواندند.

العالم - فلسطین اشغالی

طرف‌های سیاسی و اطلاع رسانی رژیم صهیونیستی احتمال می‌دهند که طرح الحاق یک سوم کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی انجام نشود و زمان اجرای آن به تعویق افتد.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی»، «زئیف الکین» وزیر آموزش عالی رژیم صهیونیستی و نزدیک به «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم می‌گوید که احتمالا زمان اجرای طرح الحاق به دلایل فنی مربوط به آمادگی نقشه و نهایی شدن جزئیات آن، به تعویق افتد.

«یائیر گولان» عضو کنست از حزب چپ‌گرای «میرتص» و جانشین سابق فرمانده ارتش رژیم صهیونیستی این رژیم را به تفکر درباره واکنش فلسطینی‌ها در روز بعد از اجرای طرح الحاق دعوت کرد.

او هشدار داد: «اگر غور اردن را برای خودمان برداریم، این یعنی 30 درصد از خاک کرانه باختری و 60 درصد از اراضی غیرمسکونی را در اختیار گرفته‌ایم؛ پس آیا با این حساب فکر می‌کنید، آنها(فلسطینی‌ها) ساکت می‌نشینند؛ انتفاضه سوم در راه خواهد بود».

گولان با بیان اینکه اکثریت قریب به اتفاق ارتش مخالف طرح الحاق هستند، گفت: «فقط شاید به تعداد انگشتان دست از میان مقامات سابق ارتش، موساد و شاباک کسی را یافت که حامی طرح الحاق باشد».

او افزود: «از مرزهای اردن، خود اردنی‌ها بیشتر از اسرائیلی‌ها مراقبت می‌کنند، حامیان الحاق خواهان تخریب روابطمان با اردن هستند؛ اما ما چرا روابط با اردن را تخریب کنیم؟ این به نفع اردن است ما باید روابطمان با اردن را توسعه دهیم نه اینکه آن را متشنج کنیم».

یک منبع حزب لیکود نزدیک به نتانیاهو هم اجرای طرح الحاق به موازات به رسمیت شناختن کشور فلسطین را بعید خواند و رادیو ارتش رژیم صهیونیستی هم گفت که در کنست و کابینه حرفی از تشکیل کشور فلسطین نیست، بلکه فقط بحث اعمال حاکمیت اسرائیل بر بخش‌هایی از کرانه باختری است.

ژنرال «یعقوب عمیدور» مشاور سابق امنیت ملی نتانیاهو هم ضمن اعلام مخالفت خود با طرح الحاق معتقد است که از لحاظ فنی نیازی به هیچ گونه طرح الحاقی نیست، زیرا همین حالا صهیونیست‌ها در داخل کرانه باختری آزادی عمل دارند.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص هم خبر داده است که «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان به زودی به سرزمین‌های اشغالی و اردن سفر خواهد کرد. به گفته این روزنامه، هدف از سفر وزیر خارجه آلمان، هشدار به اسرائیل درباره تصمیم خود برای الحاق شهرک‌های صهیونیست‌نشین به سرزمین‌های اشغالی است.

به نوشته این روزنامه اظهارات نتانیاهو درباره طرح الحاق با مخالفت شدید آلمان در مقام رئیس شورای اتحادیه اروپا و رئیس دوره‌ای شورای امنیت همراه بوده است و به نوشته هاآرتص از همین رو آلمان باید بین وفاداری خود به قانون بین المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل و تعهد تاریخی خود به اسرائیل یکی را برگزیند.

در پی اعلام تصمیم تل‌آویو برای اجرای طرح اشغال بخش وسیعی از کرانه باختری، اردن تأکید کرده که اجرای این طرح به تضعیف توافقنامه صلح وادی عربه امضا شده با رژیم صهیونیستی منجر خواهد شد.

پیشتر «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن این طرح رژیم صهیونیستی را فاجعه‌بار توصیف کرده بود که به نابودی روند صلح منجر خواهد شد.

کابینه جدید رژیم صهیونیستی با توافق بنیامین نتانیاهو رئیس حزب لیکود و بنی گانتز رئیس حزب «آبی-سفید» تشکیل شده که اساس این توافق الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری است، امری که اجرای آن باعث تنش‌های شدید در منطقه و فلسطین خواهد شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها