دمدمی مزاج بودن ترامپ؛ مرکل دعوت او را رد کرد و او نیز نظامیان را از آلمان خارج کرد

دمدمی مزاج بودن ترامپ؛ مرکل دعوت او را رد کرد و او نیز نظامیان را از آلمان خارج کرد
چهارشنبه 21 خرداد 1399 - 17:29

به رغم تلاش‌های کاخ سفید و اطرافیان رئیس‌جمهور آمریکا برای القای این موضوع، که تصمیم "دونالد ترامپ" مبنی بر خارج کردن 9500 سرباز آمریکایی از آلمان هیچ ارتباطی با تنش موجود میان او و صدراعظم آلمان ندارد، ولی افشاگری‌های رسانه‌های آمریکا چنین ارتباطی را به وضوح تایید کردند.

العالم- کشکول

در زمانی‌که یک مقام آمریکایی نزدیک به ترامپ تأکید کرد که خارج کردن 9500 سرباز آمریکایی از مجموع 34500 سرباز، از آلمان نتیجه ماه‌ها تلاش رهبری نظامی آمریکا است، خبرگزاری رویترز به نقل از پنج منبعی، که آنها را مطلع توصیف کرده است، نوشت که تصمیم ترامپ بسیاری از مسئولان ارشد در تیم امنیت ملی‌اش را غافلگیر کرده و وزارت دفاع نیز تا به این لحظه فرمان رسمی جهت اجرای این تصمیم را دریافت نکرده است.

رویترز به نقل از این منابع افزود، تعدادی از مسئولان آمریکایی در کاخ سفید، وزارت خارجه و وزارت دفاع از این تصمیم غافلگیر شده و خواستار پاره‌ای توضیحات درباره مسائل مختلف از جمله ناراحتی ترامپ از پاسخ منفی "آنگلا مرکل" برای حضور در نشست گروه هفت تا تاثیر "ریچارد گرنل" سفیر سابق آمریکا در آلمان و یکی از وفاداران ترامپ بر این تصمیم شده‌اند. گرنل پیش از این، از ناامیدی آمریکا درباره ناکامی آلمان در رسیدن به هدف تامین بودجه دو درصد از تولید ناخالص ملی در ناتو سخن گفته بود.

دمدمی مزاج بودن ترامپ در اتخاذ تصمیم عقب‌نشینی از آلمان زمانی معلوم گشت که یک مسئول آمریکایی به رویترز به شرط فاش نشدن هویتش اعلام کرد که وزارت دفاع تاکنون دستور رسمی مبنی بر کاهش نیروهایش را دریافت نکرده و برخی از مسئولان این وزارتخانه از این تصمیم غافلگیر شده و درصدد بررسی دلیل این تصمیم و تاثیر آن بر روابط با آلمان هستند.

"یوهان وادوول" نماینده سابق پارلمان آلمان گفته است، تصمیم ترامپ بار دیگر نشان داد که او ماموریت اولیه رهبری را نادیده می‌گیرد، از سوی دیگر، تصمیم ترامپ "زنگ هشدار دیگری" برای اروپای‌هاست که خودشان را از نظر سیاست امنیتی در موقعیتی بهتر تصور می‌کنند.

زمانی‌که مسئولان ارشد در وزارت خارجه و وزارت دفاع و نیز برخی مسئولان در شورای امنیت ملی آمریکا تأکید می‌کنند که از تصمیم ترامپ درباره عقب‌نشینی از آلمان مطلع نبودند و آنها از این خبر پس از انتشار آن در روزنامه "وال استریت ژورنال" مطلع گشتند، تأکیدی دیگر بر دمدمی مزاج بود ترامپ است که تمامی تصمیمات مهم او را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کشورهایی مانند آلمان، فرانسه و انگلیس که ادعا می‌کنند ابرقدرت هستند، بایستی سیاست مستقلی و به دور از دوگانگی آمریکا اتخاذ کنند؛ این دوگانگی دولت آمریکا به شکل مفتضحانه‌ای بعد از تصمیم ترامپ درباره خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 5+1 عیان شد. در آن زمان، بسیاری از رهبران همین کشورهای به اصطلاح خودشان ابرقدرت که این تصمیم را با بهانه‌های مختلفی توجیه می‌کردند، ولی امروز در درک تصمیم ترامپ به خارج کردن نظامیان از آلمان ناتوان شده‌اند اگر چه این عقب‌نشینی نعمتی برای ملت آلمان تلقی می‌شود از این جهت که باید به صورت جدی برای تشکیل نیروی امنیتی ویژه در اروپا، به دور از باج‌خواهی وقیحانه آمریکا، تصمیم بگیرند.

پربیننده ترین خبرها