دیدبان حقوق بشر: حذف نام عربستان از 'فهرست ننگ' کشتار کودکان شرم آور است

دیدبان حقوق بشر: حذف نام عربستان از 'فهرست ننگ' کشتار کودکان شرم آور است
سه شنبه 27 خرداد 1399 - 14:46

'دیدبان حقوق بشر' از گزارش سالیانه دبیر کل سازمان ملل درباره درگیری‌های مسلحانه و قرار ندادن نام عربستان سعودی در فهرست ننگ کشتار کودکان در جنگ یمن انتقاد کرد.

العالم - عربستان سعودی

«دیدبان حقوق بشر» از دبیر کل سازمان ملل به دلیل قرار ندادن نام عربستان و ائتلاف تحت رهبری وی در فهرست «ننگین ناقضان حقوق کودکان» با وجود تخلفات بزرگ و بی وقفه علیه کودان یمن انتقاد کرد.

گوترش در گزارش سالیانه روز دوشنبه خود درباره کودکان و درگیری‌های مسلحانه در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که ائتلاف تحت رهبری عربستان مسئول کشتار ۲۲۲ کودک یمنی طی سال ۲۰۱۹ است، اما نام آن را از فهرست سیاه طرف‌های مسئول تخلفات بزرگ علیه کودکان خارج کرد.

دیدبان حقوق بشر که مقر آن در نیویورک است با صدور یک بیانیه، گوترش را به نادیده گرفتن نقض‌های صورت گرفته توسط کشورهای قدرتمند از جمله روسیه، آمریکا و رژیم صهیونیستی با حذف آنها از فهرست سیاه متهم کرد.

سازمان ملل در سال ۲۰۰۲ فهرست ننگ ناقضان حقوق کودکان را صادر کرد که شامل عاملان ارتکاب تخلفات سنگین در زمینه حقوق بشر از جمله کشتار، سربازگیری، خشونت جنسی، ربودن، حملات به مدارس و بیمارستان‌ها و ممانعت از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به کودکان است.

در این بیانیه آمده است که دبیر کل سازمان ملل در درج نام نیروهای آمریکایی در افغانستان و نیروهای اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین هم ناکام بوده است با وجود تخلفاتی که از آنها در گزارش‌های سازمان ملل ثبت شده است.

«جو بکر»، مدیر بخش حمایت از حقوق کودکان در سازمان دیدبان حقوق بشر در بیانیه‌ای گفت:« این برای سازمان ملل شرم آور بود که دبیر کل آن، نام ائتلاف تحت رهبری عربستان از فهرست ننگ خارج کرد درحالی که زخمی و کشته شدن کودکان در یمن ادامه دارد».

او افزود: «به رغم شواهد قاطع سازمان ملل درباره تخلفات سنگین علیه کودکان در یمن، اما گوترش بار دیگر بدون توجیه نام کشورهای قدرتمند را از فهرست آن خارج کرد».

سازمان ملل در ژوئیه ۲۰۱۶ پس از تهدیدهای ریاض درباره قطع کمک‌های مالی آن به سازمان ملل، نام عربستان و ائتلاف عربی را در فهرست ننگ گزارش سالیانه سازمان ملل درباره کودکان و درگیری‌های مسلحانه در سال ۲۰۱۵ قرار نداد.

پس از آن، دبیر کل سازمان ملل عربستان را در فهرست جدیدی در کنار فهرست ننگ موسوم به «فهرست کشورهایی که اقداماتی را برای مقابله با نقض حقوق کودکان در درگیری‌های مسلحانه وضع می‌کنند»، قرار داد و در گزارش دیروز خود هم که عربستان را در فهرست ننگ جای نداد.

دیدبان حقوق بشر همچنین تاکید کرد که خط مشی دبیر کل سازمان ملل در قبال فهرست ننگ، مغایر با درخواست وی برای همکاری در زمینه حقوق بشر است و سوال‌هایی را درباره پایبندی به مجازات علنی کشورها درباره تخلفات مکرر آنها مطرح می‌کند.

عربستان در راس یک ائتلاف عربی در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ اقدام به مداخله نظامی در یمن کرد، اما پس از همه این سال‌ها در باتلاق یمن گرفتار آمده و نه تنها به اهداف نهان و آشکار خود از این جنگ دست نیافت بلکه هزاران یمنی را به خاک و خون کشاند و زیرساخت‌های این کشور را نابود کرد و بر اساس گزارش‌های بین المللی یمن در حال حاضر با بدترین بحران انسانی روبه‌رو است.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها