منطق گوترش؛ بیشتر پرداخت کن تا از جنایاتت تبرئه شوی!

منطق گوترش؛ بیشتر پرداخت کن تا از جنایاتت تبرئه شوی!
چهارشنبه 28 خرداد 1399 - 12:57

دبیرکل سازمان ملل متحد بالاخره جنایت‌های ائتلاف متجاوز سعودی علیه کودکان یمنی را از گزارش سالیانه خود در شورای امنیت حذف کرد؛ اقدامی که از نظر کارشناسان و مسئولان نهادهای حقوق بشری به مثابه تسلیم رونوشت استوارنامه به آمریکا است تا دوره ماموریت او را تمدید کنند.

العالم- نظرکده

کارشناسان تأکید کردند، "آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل در گزارش توجیهی خود، به کاهش بسیار حملات هوایی ائتلاف متجاوز سعودی به یمن استناد کرده است. کارشناسان حمله هوایی روز گذشته در استان "صعده" را که جان شماری بی‌گناه از جمله زنان و کودکان را گرفت، انکار علنی اتفاقات جاری از سوی گوترش می‌خوانند.

کارشناسان تأکید کردند، اسامی کشورهای قدرتمند و ذی‌نفوذ در سازمان ملل که جنایت‌ها و اقدامات ناقض حقوق بشر مرتکب می‌شوند و نیز ائتلاف سعودی که کودکان یمنی را می‌کُشد از گزارش سالیانه گوترش در شورای امنیت حذف شده است. به گفته کارشناسان، عربستان سعودی قبل از تهدید سازمان ملل به تعلیق کمک‌ها در صورت عدم حذف اسم آن از "فهرست ننگ"، 500 میلیون دلار به این سازمان داده بود.

کارشناسان تصریح می‌کنند که نقش آمریکا در این تصمیم گوترش بسیار مهم است؛ آخرین آمار مراکز پژوهشی آمریکایی حاکی‌ست که این بحران بر موجودی حساب "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهوری آمریکا تاثیر می‌گذاشت که بر جنایت‌های گسترده سعودی‌ها علیه یمنی‌ها و نیز جنایت‌های صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها سرپوش گذاشته است. آنها خاطرنشان می‌کنند که احتمال می‌رود عربستان سعودی به منظور خارج کردن اسمش از فهرست سیاه ترامپ را تحت فشار گذاشته است، همچنان‌که ترامپ بیم آن دارد که حزب دموکرات به دنبال پیروزی احتمالی "جو بایدن" در انتخابات ریاست‌جمهوری از سعودی‌ها برای حذف اسم‌شان باج‌ بگیرد.

در مقابل، مسئولان در جنبش "حزب‌الله" انصارالله اعلام کردند، شورای امنیت و سازمان ملل قطعنامه‌های‌شان را به مزایده گذاشته‌اند و هر کسی که بیشتر پرداخت کند قطعنامه‌ها به نفع آنها صادر می‌شود.

کارشناسان گفتند که عربستان سعودی، سازمان ملل را به قطع کمک‌های مالی تهدید کرده بود تا اسم آن را از فهرست سیاه حذف کند؛ ولی طبق اذعان مسئولان این نهاد، رژیم سعودی به آنها پول پرداخت کرد و اسمش حذف شد.

کارشناسان همچنین تصریح کردند، عربستان سعودی و امارات وفاداری بسیاری از کشورها را با پول خریده‌اند تا آنها را از جنایات در یمن و کشتار غیرنظامیان تبرئه کنند.

پربیننده ترین خبرها