اعلام زمان رای گیری قطعنامه پیشنهادی امریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران/ توصیه تخت‌روانچی به واشنگتن برای کنار گذاشتن پیش نویس قطعنامه نگون‌بخت خود

اعلام زمان رای گیری قطعنامه پیشنهادی امریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران/ توصیه تخت‌روانچی به واشنگتن برای کنار گذاشتن پیش نویس قطعنامه نگون‌بخت خود
پنج‌شنبه 12 تير 1399 - 16:45

کلی کرافت، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد، در مصاحبه با بلومبرگ اعلام کرده که ایالات متحده اواسط ماه ژوئیه پیشنهاد تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را در شورای امنیت سازمان ملل را به رأی خواهد گذاشت.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش اسپوتنیک، خانم کلی کرافت نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد، گفته، "ما می خواهیم به شورای (امنیت) فرصت بدهیم که در مورد تمدید (تحریم) بحث کند اما ما از هر تدبیر و هر ابزاری استفاده خواهیم کرد و اگر این به معنای تمدید باشد، این دقیقاً همان کاری است که ما انجام داده و پیشنهاد رای گیری را مطرح خواهیم کرد.

وی همچنین خاطرنشان کرده که اگر تحریم ایران قابل تمدید نباشد، ایالات متحده سعی خواهد کرد تحریم های سازمان ملل علیه ایران را مطابق با توافق هسته ای 2015 (برجام) احیا کند.

پیش از این کریستوف هویسگن، نماینده دائم آلمان در سازمان ملل متحد گفته بود که شورای امنیت سازمان ملل قصد ندارد در ماه ژوئیه مسئله تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را مورد بررسی قرار دهد.

آمریکا پیش نویس قطعنامه ای در مورد تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را که موعد اعتبار آن پاییز منقضی می شود، به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده است.

در همین حال روزنامه نیویورک‌تایمز در خصوص نشست سه شنبه شب (10 تیر ماه 1399) شورای امنیت سازمان ملل با موضوع بررسی قطعنامه ۲۲۳۱ گزارش داد سخنان مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در این جلسه مبنی بر مخالفت با لغو تحریم تسلیحاتی نامحدود ایران به عنوان یکی از بندهای برجام ، با مخالفت روسیه و چین و مواضع ضد و نقیض متحدان نزدیک آمریکا مواجه شد و شکست خورد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، پس از نشست شورای امنیت که با موضوع قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار شد، گفت: اعضای شورا نشان دادند از حرکت آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی حمایت نمی‌کنند.

مجید تخت‌روانچی پس از نشست سه‌شنبه شورای امنیت در یادداشتی توئیتری خاطرنشان کرد، امروز بار دیگر اعضای شورای امنیت حمایت خود را از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ اعلام کردند. سخنان آنها ثابت کرد که از حرکت آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران که نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است پشتیبانی نمی‌کنند. آمریکا باید پیش نویس قطعنامه نگون‌بخت خود را به سرعت کنار بگذارد پیش از آنکه بار دیگر رد شود.

آنها (اعضای شورای امنیت) همچنین یکجانبه‌گرایی آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران و خروج از برجام را مورد انتقاد قرار دادند و تاکید کردند تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران بر اساس آنچه که آمریکا ارائه داده است، خلاف برجام و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.

پربیننده ترین خبرها