اریتره؛ پایگاهی برای هدایت تجاوزات امارات علیه یمن

اریتره؛ پایگاهی برای هدایت تجاوزات امارات علیه یمن
پنج‌شنبه 26 تير 1399 - 23:18

مواضع سیاسی و دیپلماتیک سالهای اخیر اریتره نشان می‌دهد که این کشور به عروسک خیمه شب بازی امارات تبدیل شده است؛ به ویژه پس از آنکه اریتره اراضی خود را برای احداث پایگاههای نظامی، زندان ها و بازداشتگاها و در نهایت تجاوزات علیه یمن، در اختیار ابوظبی قرار داده است.

العالم ـ یمن

عثمان صالح محمد وزیر امور خارجه اریتره گفت: امارات از اریتره به عنوان برگ برنده استفاده می کند چرا که اریتره قادر به اعطای تسهیلات لجستیکی در جنگ یمن است.

امارات معتقد است که رژیم پول پرست و سرکوبگر اریتره بهترین ابزار برای تحقق اهداف شیطانی ابوظبی و اجرای توطئه هایش برای تخریب یمن و منطقه است، به ویژه که شعله جنگ ائتلاف عربی علیه یمن در حالی برافروخته شد که اریتره فقط 40 کیلومتر با یمن آنهم از طریق دریای سرخ فاصله دارد، به همین دلیل رژیم اسیاسی افورقی در اریتره این جنگ را فرصتی طلایی برای خود به منظور فعال کردن روند تجارت این کشور دانست به ویژه با توجه به اینکه کشورهای نفتی که این جنگ را هدایت می کنند از نظر افورقی می توانند بهترین مشتریان برای هر نوع تجارت اریتره باشند.

مواضع سیاسی و دیپلماتیک سالهای اخیر نشان داده که اریتره به عروسکی در دست امارات تبدیل شده است به ویژه پس از آنکه اریتره اراضی خود را برای احداث پایگاههای نظامی، زندان و بازداشتگاه در اختیار ابوظبی قرار داد به رغم آنکه این اقدام حتی آثاری ویرانگر و مصیبت بار برای اریتره دارد.

امارات چند هدف را از گسترش حضور نظامی اش در اریتره دنبال می کند:

1 – امارات معتقد است که احداث پایگاه نظامی در اریتره باعث خواهد شد ابوظبی نقش پیشرو خود در زمینه کنترل گذرگاههای دریایی در سوئز و باب المندب را حفظ کرده و بر روند دریانوردی در این منطقه تا دریای سرخ سیطره یابد، و همچنین کنترل خلیج عدن، باب المندب و شرق آفریقا را در دست گیرد تا به این شکل ضمن ایفای اهداف شوم و ویرانگر خود، به بازیگری قوی در منطقه شاخ آفریقا، شرق آفریقا و غرب اقیانوس هند تبدیل شود.

2 – این موضوع عمقی استراتژیک به امارات در هر نوع کشمکش آتی با ایران می بخشد به ویژه که موقعیت و عمق بندر عصب به ناوگان جنگی، جنگنده ها و حتی زیردریایی های امارات امکان می دهد تا در مسیر حرکت ناوگان و روند حمل و نقل دریایی ایران در زمان بروز هر نوع جنگ طولانی مدت مانع ایجاد کنند، این در حالی است که همزمان، رژیم صهیونیستی، رژیمهای صهیونیست شده حوزه خلیج فارس مانند امارات را برای جنگ های نیابتی به ویژه با ایران در آینده مهیا می کند.

3 – پایگاه اینترنتی "تیکتیال ریپورت" که مختص امور اطلاعاتی و جاسوسی است، گزارش داد که مهمترین هدف امارات از این اقدام، آن است که خود نقش عروسک گردان را در این منطقه استراتژیک ایفا نموده و وزنه ای سنگین در آن باشد لذا تمام امکانات مشروع و نامشروع خود را برای تحقق این هدف شیطانی به کار گرفته است.

4 – دیگر هدف امارات، مدیریت تجاوز به یمن در سطوح عملیات نظامی، محاصره دریایی، آموزش مزدور و سلطه بر شهرها و جزایر اشغالی یمن می باشد.

5 - طراحی و اجرای طرحهای توطئه آمیز در مناطق شرق آفریقا، باب المندب، دریای سرخ تا لیبی از دیگر اهداف امارات در زمینه نفوذ در اریتره است.

پایگاه نظامی امارات

آکادمی پژوهشهای خاورنزدیک واشنگتن اواخر آوریل 2015، توافق سعودی اریتره برای آغاز جنگ یمن را افشا کرد که بر اساس آن اریتره به ائتلاف ضد یمن اجازه داد از اراضی، حریم هوایی و آبهای منطقه ای اش برای آغاز این جنگ ظالمانه استفاده کند.

همزمان، اریتره و امارات در مه 2015 قرارداد همکاری امنیتی و نظامی را امضا کردند که بر اساس آن اسمره حمایت لجستیکی لازم از عملیات جنگی در یمن را فراهم کرد و بندر و فرودگاه عصب را به مدت 30 سال اجاره داد تا امارات از آن به عنوان مرکز لجستیک و پایگاه نظامی دریایی خود بهره برداری کند.

بر اساس این توافق، امارات اولین و بزرگترین پایگاه نظامی برون مرزی خود را تاسیس کرد که پس از مدتی کوتاه از طریق انتقال نیرو و تجهیزات جنگی زمینی، به حرکت درآوردن ناوگان دریایی، به پرواز درآوردن جنگنده های ائتلاف برای بمباران یمن، محاصره شدید دریایی یمن و اشغال شهرها، جزایر و سواحل یمن به شریان جنگ ظالمانه علیه یمن تبدیل شد.

امارات از پایگاه نظامی خود در بندر عصب به عنوان منطقه پشتیبانی لجستیکی و جنگی استفاده می کند که شامل تیپ زرهی امارات به استعداد دو گروهان از تانکهای جنگی از نوع "لوکلرک /لوکلار"، یک گردان نفربرهای زرهی از نوع "پی ام پی 3"، دو مرکز توپخانه "هاوتزر ج 6"، شماری از بالگردهای شینوک، بلک هاوک، بیل سون و جنگنده های میراژ 2000 است، همچنین فرودگاه عصب، میزبان هواپیماهای ترابری غول پیکر "سی 17 گلوب مستر 3 " و پهبادهای جنگی "وینگ لوم" ساخت کشور چین است که امارات آن را هدایت می کند.

حضور نظامی امارات فقط به بندر و فرودگاه عصب محدود نمی شود بلکه این حضور تا فرودگاه بین المللی اسمره امتداد دارد به ویژه پس از آنکه این فرودگاه را برای فرود بالگردهای هجومی آپاچی وابسته به ستاد فرماندهی مشترک نیروی هوایی امارات و بالگردهای شینوک و بلک هاوک گارد ریاست امارات، آماده کرد.

در مه 2016 امارات اقدام به آماده سازی یک نوار ساحلی به مساحت 60 هزار متر مربع، یک ساحل دریایی به طول 700 متر، گسترش محیط امنیتی در اطراف فرودگاه و بندر و ترسیم مجدد مسیر اتوبان ساحلی پی 6 میان عصب و مصوع در حریم خارجی این پایگاه نظامی کرد.

اواخر ژوئیه 2015 امارات کار ساخت فرودگاه عصب را به پایان رساند و به این شکل، کار استفاده از پایگاه عصب به عنوان منطقه پشتیبانی لجستیکی و استقرار زره پوش های امارات در حجم یک تیپ را آغاز کرد تا نوک پیکان جنگ برای اشغال عدن در اوت 2015 باشد.

در سپتامبر 2015 شرکت سازه های دریایی ملی امارات کار احداث تاسیسات جدید بندری در ساحل مجاور فرودگاه عصب را آغاز کرد و با احداث کانالی جدید، شکل خط ساحل را برای ساخت آن بندر تغییر داد.

پایگاه اینترنتی استراتفور آمریکا تصاویر ماهواره ای احداث تاسیسات دریایی توسط امارات در کنار پایگاه نظامی اش در بندر عصب که نشانه توسعه فعالیتهایش در شاخ آفریقا است را منتشر کرد.

به این شکل، نیروهای نظامی امارات برای تردد میان پایگاه هوایی و بندر که در 10 کیلومتری جنوب این پایگاه قرار دارد، دیگر نیازمند عبور از شهر عصب نیستند.

این پایگاه افزود: توسعه فعالیتهای نظامی امارات در اریتره نشان دهنده هدف امارات برای استفاده از این کشور جهت عملیاتهای بلندمدت است که فراتر از یک ماموریت لجستیک کوتاه مدت برای پشتیبانی عملیات در دریای سرخ است.

از سوی دیگر، کشتیهای اماراتی در فاصله زمانی مه تا ژوئیه 2015 اقدام به انتقال نیروهای امنیتی سعودی و اماراتی و شبه نظامیان محلی آموزش دیده در اریتره به حوزه نفتی عدن کرد تا برای شرکت در عملیات "پیکان طلایی" آماده شوند، اینگونه بود که ائتلاف توانست در اوت 2015، بندر و شهر عدن را با حمایت جنگنده های ائتلاف مستقر در فرودگاههای عصب و اسمره اشغال کند.

امارات در سپتامبر 2015 کار استفاده از بندر عصب به عنوان پایگاه اجرای عملیات آبی خاکی علیه جزایر یمن در دریای سرخ را آغاز کرد.

از اواخر سال 2015 تا امروز امارات حملات هوایی گسترده ای را در جنوب غرب یمن، تنگه باب المندب و جزایر یمن از طریق فرودگاه بین المللی اسمره و پایگاه نظامی بندر عصب انجام داده و بنادر المخا و الحدیده را با استفاده از ناوچه های "بینونه" و کشتی های لجستیک "رماح" در معرض محاصره شدید دریایی قرار داده است، کشتی های مزبور اواخر سال 2015 و در سال 2016 برای اجرای این ماموریت کثیف مستقر شده بودند.

موسسه پژوهشهای نظامی جاینز روز 14 نوامبر 2016 از اقدام امارات در زمینه استقرار جنگنده های میراژ 2000 در پایگاه هوایی بندر عصب برای اجرای عملیات نظامی جدید در یمن و ساحل غرب این کشور خبر داد.

رادیو دویچه وله آلمان نیز روز 26 فوریه 2019 از بهره برداری امارات از بندر عصب اریتره برای جنگ علیه یمن، شکنجه، ترور و محاصره مرگبار دریایی یمن خبر داد.

"اسراییل" مزدوران ائتلاف متجاوز را آموزش می دهد

پایگاه نظامی امارات در بندر و فرودگاه "عصب" به مرکزی برای میزبانی وزرای دولت مستفعی یمن ـ در صورتی که درعدن در معرض خطر قرار بگیرند ـ تبدیل شده است و نیز مرکزی برای تجمع مزدوران و نیز برای آموزش آنها به منظور مشارکت در عملیات ائتلاف متجاوز است.

برخی گزارشهای محلی از اقدام امارات برای آموزش حدود 4000 مزدور یمنی در پایگاه عصب در نخستین سال جنگ یمن خبر می دهند؛ 1500 نفر از آنها در اواخر جولای 2015 به یمن منتقل شدند و در اکتبر 2015 شماری از خلبانان که در پایگاه عصب آموزش دیده بودند، به پایگاه هوایی العند منتقل شدند.

بندر عصب از سپتامبر تا نوامبر 2015، میزبان پنج گردان از مزدوران سودانی بود؛ امارات آنها را از منطقه کسلا در مرزهای سودان ـ اریتره به بندر عصب منتقل کرد و از آنجا به عدن و ساحل غربی اعزام شدند. پس از آن دهها گردان سودانی دیگر نیز منتقل شدند؛ این مساله به موجب توافق میان ائتلاف "دار الندوه" و نظام عمر بشیر در مقابل برخی امتیازهای مالی و سرمایه گذاری و وعده هایی مبنی بر لغو حکم بازداشت بین المللی علیه عمر البشیر صورت گرفت.

مرکز مطالعات راهبردی و امنیتی "استراتفور" آمریکا در گزارشی در اکتبر 2015 تاکید کرد که سه کشتی اماراتی از بندر عصب برای جنگ علیه یمن و نیز انتقال مزدوران از سودان به بندر عصب و از آنجا به یمن استفاده می کند. تصاویر ماهواره ای این مساله را تایید کردند.

در سال 2016 نیز نیروهای اشغالگر امارات اقدام به ساخت اردوگاهی برای پناه دادن شبه نظامیان از استان های جنوبی یمن کردند؛ شبه نظامیان در این اردوگاه آموزش های لازم را دیدند و در ماه می 2016 به همراه گردانهای سودانی به یمن منتقل شدند تا در جنگ نمایشی امارات علیه گروه القاعده در جزیره العرب در شهرهای جنوبی مشارکت کنند. القاعده در آن زمان کنترل چندین شهر یمن را به دست گرفته بود.

پایگاه "عربی نیوز" در سال 2018 از ورود 1200 مزدور یمنی از اریتره به بندر الزیت در عدن خبر داد. در سال 2018 همچنین ائتلاف متجاوز تلاشهایی برای اشغال الحدیده آغاز کره بود؛ از این رو هزاران مزدور در بنادر عصب و مصوع در اریتره برای مشارکت در این جنگ آموزش می دیدند. رسانه های مخالف اریتره از بازدید هیات های عالی رتبه سعودی و اماراتی از بنادر عصب و مصوع و شماری از جزایر اریتره در مرزهای یمن خبر دادند. همچنین از گردان های مزدوران یمنی و اریتره ای و سودانی و سنگالی بازدید کردند؛ این مزدوران همگی توسط اسراییلی ها و امریکایی ها و اردنی ها به منظور اشغال الحدیده آموزش دیده بودند.


در 7 جولای 2018 کشتی های اماراتی مزدوران تیپ تهامه را به ساحل غربی منتقل کردند. یک منبع نظامی در گفتگو با "وکاله الصحافه الیمنیه" تاکید کرد که اغلب کسانی که به نیروهای ائتلاف آموزش می دهند، امریکایی تبار و یا اسراییلی تبار هستند و گاهی بمباران الحدیده از بندر مصوع و یا عصب صورت می گرفت.

همه می دانند که رژیم اشغالگر به صورت گسترده در اریتره و بویژه شهر و بندر عصب حضور دارد و از جزایر "ارخبیل دهلک" اریتره به عنوان ایستگاه ارتباطی و دیده بانی استفاده می کند. بسیاری از گزارش های داخلی و بین المللی از حضور نظامی صهیونیستها در پایگاه نظامی امارات در "عصب" و مشارکت صهیونیستها در آموزش مزدوران ائتلاف متجاوز خبر دادند.

سوء استفاده اماراتی ها از مشکلات ماهیگیران یمنی

نکته قابل توجه، اقدام اخیر امارات برای وساطت به منظور آزادی صیادان یمنی نزد اریتره است؛ به رغم آنکه معمولا در این گونه شرایط ریاض وارد عمل می شد. حال آنکه عملیات بازداشت و ربایش و شکنجه ماهیگیران یمنی توسط نظام اریتره پس از سال 2015 با نظارت مستقیم امارات بوده است. وساطت اخیر امارات در واقع یک نمایش صرف بوده است و درواقع امارات با این اقدام در پی آن بود تا به رقبای منطقه ای وانمود کند که دارای شان و نفوذ بالایی در شاخ افریقاست و دیگر نمی توان امارات را در تصمیمات متعلق به امنیت و ثبات دریای سرخ و باب المندب و شاخ آفریقا نادیده گرفت. در حالی که برخی وقایع در این منطقه نشان می دهد که امارات فقط ابزاری در دست رژیم اشغالگر است.

زندانهای مخفی امارات در اریتره

نهادهای حقوق بشر و آژانس های خبری بین المللی از جمله خبرگزاری "اسوشیتد پرس" و دیده بان حقوق بشر "هیومن رایتس ووتش" و نیز سازمان عفو بین الملل در سالهای اخیر از وجود زندانهای مخفی امارات در چندین منطقه در داخل اریتره از جمله بندر و فرودگاه عصب و فرودگاه بین المللی اسمره و ارخبیل دهلک خبر دادند. در این زندانها بازداشت شدگانی از ملیت های مختلف از جمله مخالفان اماراتی زندانی هستند؛ اما اکثریت بازداشت شدگان از یمنی ها هستند. امارات در این زندان ها دست به انواع شکنجه ها از جمله آزار جنسی می زند.

سازمان عفو بین الملل به نقل از "جمال عثمان همد" سردبیر پایگاه "عدولیس" اریتره در نیمه دوم سال 2017 از اقدام امارات برای بازسازی زندان "نخره" در ارخبیل دهلک و انتقال بازداشت شدگان یمنی و اماراتی به آن خبر داد.

شبکه الجزیره نیز در ماه مارس 2019 تصاویر ماهواره ای منتشر کرد که جزییات جدیدی از زندان های مخفی و هولناک امارات در شهر عصب فاش می کند. یک پژوهشگر دردانشکده "کنگ" انگلیس تاکید کرد که این زندان ها کاملا به صورت مخفیانه توسط مزدوران و نظامیان محلی با تجهیزات و سلاح هایی مدرن اداره می شود.

پیامد های فاجعه بار حضور نظامی امارات

دکتر حسن سلمان پژوهشگر مسائل سیاسی اریتره ای در یک گفتگوی مطبوعاتی در تاریخ 11 فوریه 2018 تاکید کرد که حضور نظامی امارات سبب شد تا ا ریتره به میدانی برای نبرد منطقه ای تبدیل شود؛ در حالی که این منطقه به دلایل ژئوپلتیک و تمدنی از چندین دهه شاهد جنگ های نیابتی بوده است و قدرتهای بزرگ و مزدوران آنها برای سلطه بر آن با یکدیگر رقابت می کنند. امروز نیز با افشای اطلاعاتی درباره برگزاری نشست ها و تجمع های نظامی امارات و مصر در اریتره و مشخصا در مرزهای سودان و نیز حضور نظامی "اسراییل" در پایگاه امارات، بر شدت این تنشها در منطقه افزوده شد.

به رغم آنکه ماموریت اصلی و اعلام شده پایگاه اماراتی در اریتره آموزش نیروها و انتقال آنها به یمن است، اما واقعیت نشان می دهد که تاسیس این پایگاه در واقع در راستای منازعات بین المللی و منطقه ای برای نفوذ بر این منطقه مهم است. وابوظبی تلاش می کند تا دایره نفوذ خود را گسترش دهد و حملاتش به اهدافی در یمن در واقع به منظور انجام برخی طرح های ویژه است؛ مساله ای که تاثیراتی منفی بر منطقه دارد.

از سوی دیگر مناطقی که نیروهای اماراتی در آنها مستقر هستند، هیچ خدمات زیرساختی برای ساکنان محلی این مناطق ارائه ندادند؛ بلکه زندگی آنها به یک جهنم تبدیل شده است. "الکساندر لوری" نویسنده فرانسوی می گوید که حضور نظامی امارات در شهر عصب به ساکنان منطقه بسیار آسیب زده است. آنها نمی توانند به ماهیگیری که شغل اصلی آنهاست، بپردازند. همچنین بسیاری از ماهیگیران اریتره در معرض حملات جنگنده های ائتلاف متجاوز خواه در سواحل دریاها و یا در خشکی قرار گرفتند. "جمال عثمان همد" سردبیر پایگاه "عدولیس" اریتره تاکید کرد که در تاریخ 7 آوریل 2017 جنگنده های اماراتی قایق های ماهیگیران اریتره در آبهای بین المللی را هدف گرفتند و افسران اماراتی برای ساکت کردن آسیب دیدگاه این حادثه، به سیاست ارعاب و خشونت روی آوردند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها