سایت اسرائیلی افشا کرد؛

ابعاد جدید از "عادی‌سازی" روابط رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی/ معامله‌ای بزرگ روابط اسرائیل و شیخ‌نشین‌ها را ثابت می‌کند

ابعاد جدید از
جمعه 3 مرداد 1399 - 17:08

یک کارشناس بین‌المللی در گفت‌وگو با یک سایت عبری‌زبان، ابعاد "عادی‌سازی" در چارچوب معامله بزرگ در بخش انرژی اسرائیل را فاش کرد.

العالم- فلسطین اشغالی

به گزارش العالم، "رابرت شافر" کارشناس انرژی و سیاست در منطقه خزر در دانشگاه حیفا طی گفت‌وگویی با وب‌سایت "یسرائیل هیوم" خاطرنشان کرد: شرکت غول‌پیکر و چندملیتی"شورون" بعد از دستیابی به "نوبل انرژی" آمریکا، صاحب جدید میدان بزرگ گاز طبیعی رژیم اسرائیل شده است.

به گفته شافر، این معامله که روز دوشنبه انجام شد و ارزشی بالغ بر 5 میلیارد دلار دارد، "بازتاب‌دهنده گرمی چشمگیر در روابط میان اسرائیل و کشورهای خلیج‌فارس است".

این کارشناس بین‌المللی خاطرنشان کرد، "این معامله نشان داد که اسرائیل دیگر یک تابو در صنعت انرژی بین‌المللی نیست. با توجه به اینکه این شرکت‌ها پیشتر از فعالیت‌های تجاری به دلیل نگرانی از تحریم کشورهای عربی خودداری می‌کردند؛ چرا که این شرکت‌ها سهام زیادی در منطقه دارند".

وی افزود، شرکت شورون پروژه‌های زیادی در منطقه خلیج‌فارس دارد، و "در واقع این شرکت اکنون می‌تواند مالک سهام‌هایی در اسرائیل باشد که این امر تغییر حاصل در روابط تل‌آویو و کشورهای عربی خلیج‌فارس را نشان می‌دهد و تأکید می‌کنند که چنین روابطی دیگر ممنوعه نیست."

این منبع عبری‌زبان با اشاره به این‌که اسرائیل روابط رسمی با هیچ‌یک از کشورهای عربی خلیج‌فارس ندارد، خاطرنشان کرد که بسیاری از این کشورها "بعد از سال‌ها روابط مخفیانه، به صورت گسترده در حال همکاری علنی با تل‌آویو هستند".

پربیننده ترین خبرها