در گفتگو با العالم مطرح شد؛

سفیر سوریه در لبنان: پدافند هوایی سوریه در ماجرای تعرض جنگنده های آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران، هوشمندانه عمل کرد/ به تقویت روابط با لبنان ادامه می دهیم/ خواهان بازگشت تمام آوارگان سوری هستیم

سفیر سوریه در لبنان: پدافند هوایی سوریه در ماجرای تعرض جنگنده های آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران، هوشمندانه عمل کرد/ به تقویت روابط با لبنان ادامه می دهیم/ خواهان بازگشت تمام آوارگان سوری هستیم
شنبه 4 مرداد 1399 - 21:22

سفیر سوریه در لبنان در گفتگو با شبکه العالم درباره تعرض آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران، مقاومت سوریه در برابر هشارهای آمریکایی- غربی، و تقویت روابط با لبنان سخن گفت.

العالم - لبنان

متن گفتگوی علی عبدالکریم سفیر سوریه در لبنان با شبکه العالم:

هدف آمریکا از تعرض به هواپیمای مسافربری ایران، فریب دادن پدافند هوایی سوریه بود

سوال: موضع و نظر شما درباره تعرض جنگنده های آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران چیست؟

جواب: گزارش های رسانه ای حاکی از آن است که هدف از این اقدام آن بود که پدافند هوایی سوریه فریب بخورد و به سمت هواپیماهای متخاصم شلیک کند و هواپیمای مسافربری ایران را مورد اصابت قرار دهد؛ اما پدافند سوریه و رادارهای سوریه فریب این بازی را نخوردند و به باور من این بازی پلید و خطرناک پیامد های معکوس و منفی برای طراحان آن داشت.

سوال: آیا این اولین نوع از این حوادث است یا قبلا نیز رخ داده است؟

جواب: نقض قوانین توسط آمریکا همواره وجود داشته است، به همین دلیل نمی توان گفت این اولین نوع آن است و آخرین آن نیز نخواهد بود چرا که آمریکا پرونده ای مملو از قانون شکنی دارد.

سوال: آیا این اقدام به موازات نقض حریم هوایی و زمینی سوریه توسط رژیم صهیونیستی، باعث گشوده شدن جبهه نظامی گسترده ای در منطقه خواهد شد؟

جواب: حملات مکرر آمریکا و رژیم صهیونیستی به مواضع و رادارهای سوریه، نشانه ترس آمریکا است به همین دلیل برای توجیه تجاوزاتشان، ادعا می کنند مواضع ایران در سوریه را هدف قرار می دهند.

سوریه با پایداری دولت، ملت و ارتش و حمایت همپیمانانش، توطئه های آمریکایی غربی را خنثی کرد

سوال: آیا می توان گفت که قانون سزار علیه سوریه و بحران مالی و اقتصادی لبنان که مسبب آن آمریکا است، خطرناکترین مرحله در تاریخ این دو کشور می باشد؟

جواب: سوریه بیش از 9 سال است که با جنگ سهمگین خارجی در تمام سطوح نظامی، سیاسی، جاسوسی و تروریستی مواجه است و دشمن در این مدت کوشید سوریه را از داخل نیز منهدم کند، چرا که سوریه یکی از خودکفاترین کشورهای منطقه بود، گرسنه ای در آن وجود نداشت، بالاترین ضریب امنیت اجتماعی را داشت و از بهترین همزیستی میان مسلمانان، مسیحیان و سایر اقشار جامعه برخوردار بود، به همین دلیل، سوریه توانست با پایداری دولت، ملت و ارتش و حمایت همپیمانانش، توطئه های آمریکایی غربی برای نابودی کشور را خنثی کند لذا دشمن برای جبران این شکست، قوانینی مانند سزار را علیه سوریه اجرا کرده و همزمان لبنان را نیز تحت شدیدترین فشارهای مالی و اقتصادی قرار داد، اما به رغم آن، نمی توان مرحله فعلی را خطرناکترین مرحله برای این دو کشور توصیف کرد.

سوال: دمشق تا چه میزان آمادگی مقابله با این مرحله را دارد؟

جواب: سوریه از ابتدای جنگ با اوضاعی پیچیده و خطرناک مواجه بود اما با درایت بشار اسد و سایر رهبران، کشور آن مراحل دشوار را پشت سر گذاشت، هدف قانون سزار ایجاد گرسنگی و فقر شدید در میان مردم سوریه و لبنان است که به همین دلیل باید با راهکارهایی مانند اعتماد به نفس، ایجاد خودکفایی، بهره برداری از منابع اقتصادی موجود و مقاوم سازی بافت جامعه، به مقابله با آن پرداخت، نکته دیگر آنکه، تحریمهای اعمال شده، نه فقط لبنان و سوریه بلکه روسیه، چین، ایران و عراق را نیز هدف قرار می دهد پس همه باید با آن مقابله کنیم، به همین دلیل ما نه از قانون سزار می ترسیم و نه به آن بی توجهیم، به ویژه که دمشق در جنگ جهانی علیه سوریه پیروز شد، البته خرابیهای زیادی به بار آمده که نیازمند بازسازی است و بسیاری از مردم سوریه و همسایگان این کشور به خاطر قانون سزار در معرض گرسنگی قرار دارند که باید سوریه و لبنان با کمک همپیمانانشان در عراق، ایران، روسیه و چین، ضمن بررسی دقیق این قانون، راهکارهایی برای حل این بحران بیابند، البته کشورهایی که نوک پیکان اجرای این قانون هستند خود نیز دریافته اند که اجرای قانون سزار، بر افکار عمومی آمریکا و اروپا نیز تاثیری منفی دارد.

بدون توجه به تحریم های آمریکا در قالب قانون قیصر، به تقویت روابط با لبنان ادامه می دهیم

سوال: در سایه تشدید بحران و وخامت اوضاع مالی لبنان، قانون قیصر چگونه بر اوضاع این کشور تاثیر می‌گذارد؟

جواب: دشمن می خواهد به دولت و ملت لبنان اینگونه تلقین کند که هدف از قانون سزار، دولت و ملت سوریه است و نه لبنان، تا به این شکل، میان این دو شکاف ایجاد کرده و هر نوع ساختار برای مقابله با این قانون را تضعیف کند. ولی بسیاری از جناح‌های سیاسی و شخصیت‌های ذی‌نفوذ در لبنان می‌دانند که سوریه شریان اساسی اقتصاد و امنیت لبنان است. لذا، تقویت روابط به نفع هر دو کشور و بیشتر به نفع لبنان است. بنابراین مصلحت و منافع لبنان اقتضا می‌کند با این قانون مقابله شود.

سوال: آیا امکان دارد که واشنگتن استثناهایی درباره این قانون قائل شود؟

جواب: این مسائل موردتوجه ما نیست و لبنانی‌ها نیز نیازی به آن نمی‌بینند. توافقنامه‌هایی که روابط دو کشور را تنظیم می‌کنند باید تدوین شوند و در آن زمان است که ارعاب‌ها و تهدیدهای آمریکا بی‌اثر می‌شود و آمریکا راهکاری برای متوقف کردن این تهدیدها را جست‌‌وجو می‌کند. در واقع، دولت آمریکا به دلیل میزان سردرگمی‌اش در مسائل داخلی فرصتی برای تحمیل تحریم‌ها به کشورها و اجرای آن را ندارد.

سوال: برخی گروه‌ها در لبنان از زمان صدور قانون قیصر، با آن همراهی می‌کنند و حملات علیه سوریه را تشدید کرده‌اند، آیا این امر بر احیای روابط هدفمند میان دو کشور تاثیر خواهد گذاشت؟

جواب: این رویکرد بی‌سابقه نیست و برخی اشخاصی که نماینده طرف‌های ذی‌ربط هستند و خواستار تحریم و بسته شدن مرزها هستند تاثیر چشمگیری( در احیای روابط) ندارند؛ شهروند لبنانی نیز در سایه قانون قیصر و ویروس کرونا تحت محاصره و گرسنه است و به دنبال راه برون‌رفتی است. در این راستا، هیئت اقتصادی عراقی از لبنان دیدار کرد و این دیدار، در ایجاد راه برون‌رفت کمک خواهد کرد ولی دستیابی به راه‌حل‌ها بدون روابط هدفمند سوریه و لبنان ممکن نیست.

همواره در کنار لبنان خواهیم بود

سوال: سطح تعامل و هماهنگی رسمی بین دو کشور چه اندازه است؟ آیا لبنان به منظور احیای این روابط در سطح بالا، از فشارهای آمریکا عبور خواهد کرد؟

جواب: پاسخگویی به این سوال به نیابت از مسئولان لبنانی ممکن نیست، ولی با ارزیابی اوضاع، می‌توان گفت که به رغم فشارهای اجتماعی و اقتصادی بر دولت لبنان و جناح‌های ذی‌نفوذ در این کشور، ولی منویات سازنده دولت و اعضای آن و ریاست‌جمهوری لبنان و نیز دیدگاه شفاف رهبران ارشد لبنان، روزنه امیدی را برای آینده ایجاد کرده است.

سوال: اگر لبنان بتواند از همه چالش‌های داخلی و خارجی عبور کند، سوریه چه کمکها و مساعدتهایی را می تواند ارائه ‌دهد؟

جواب: این موضوع توسط مسئولان در دیدارهای دوجانبه بررسی خواهد شد. سوریه ملت لبنان و تمامی طیف‌های آن را برادر و ملت دوست می‌داند و حتی واکنش‌های اشتباه نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد و ثابت نیستند.

سوریه، کشوری امن برای شهروندان و آوارگان سوری است؛ خواهان بازگشت تمام آوارگان هستیم

سوال: دمشق به پرونده آوارگان چگونه نگاه می‌کند؟

جواب: سوریه خواهان بازگشت تمامی شهروندانش است و زمانی‌ که زیرساخت ها و بناهایی که توسط گروههای تروریستی و کشورهای متجاوز و حامی تروریسم ویران شده‌اند، بازسازی شوند لازم است که تمامی شهروندان به کشور بازگردند. به رغم این‌که برخی قدرت‌ها سوری‌ها را برای عدم بازگشت تشویق می‌کنند و تصویری غیرواقعی از اوضاع کشور به آنها می‌دهند ولی سوری‌ها الان درکی بهتر از واقعیت‌ها در کشور دارند. کما این‌که سوری‌ها در هر کشوری که به آن پناهنده شده اند، خواهان بازگشت هستند، در حالی‌که تحریم‌های اقتصادی و "قانون قیصر" نه تنها دولت سوریه بلکه ملت سوریه و آوارگان در مناطق مختلف کشور را هدف قرار داده‌اند. سوریه مطمئن است که تمامی آوارگان خواهان بازگشت به وطن‌شان هستند چرا که این کشور جایی امن برای آنها است و نیازهای‌شان را تامین می‌کند آنها همچنان نیاز دارند که کسانی که از آنها در مبارزه با تروریسم حمایت کرده‌اند در مواجهه با تحریم‌های اقتصادی نیز از آنها حمایت کنند. ما الان شاهد همکاری سوریه با ایران، روسیه و چین و کشورهای آمریکای لاتین و نیز عراق و برخی کشورهای عربی هستیم، لذا ضرورت دارد برخی کشورها مواضع‌شان را مورد ارزیابی مجدد قرار دهند؛ چرا که تروریسم حتی برای حامیانش نیز خطرناک شده است و باید همکاری با سوریه یک اهرم اساسی در پیروزی و مقابله با این تروریسم شود.

پربیننده ترین خبرها