«توافق ریاض 2»؛ توافقی برای مشروعیت‌بخشی به سهم‌خواهی عربستان و امارات در جنوب یمن

«توافق ریاض 2»؛ توافقی برای مشروعیت‌بخشی به سهم‌خواهی عربستان و امارات در جنوب یمن
پنج‌شنبه 9 مرداد 1399 - 17:48

کارشناسان هدف از «توافق ریاض 2» را مشروعیت بخشی به سهم‌خواهی‌های عربستان و امارات در یمن دانسته و اعلام کردند که این توافق به منظور تامین منافع این دو کشور حاصل شده و در آن کوچکترین توجهی به مطالبات ملت یمن نشده است.

العالم- نظرکده

کارشناسان و سیاسیون یمنی معتقدند که سعودی و امارات پیش از "توافق ریاض 2" پست‌های مهم در استان‌های جنوبی را میان خود تقسیم‌بندی و فهرست اسامی شخصیت‌های امنیتی، نظامی و حتی سیاسی مورد حمایت خود را اعلام کرده‌اند، و این دو رژیم افراد مد نظر خودشان را در استان معینی به خدمت می‌گمارند. بنابراین، این توافق انجام شده تا به این سهم‌خواهی‌ها در دولتی، که طبق این توافق طی روزهای آینده تشکیل خواهد شد، مشروعیت داده شود.

این کارشناسان خاطرنشان کردند، این دولت نمی‌تواند به دلایلی اختلافات موجود میان "دولت هادی" و میان "َشورای انتقالی جنوب" لاینحل می‌ماند که مهم‌ترین این دلایل این است که شورای انتقالی جنوبی در بیانیه مطبوعاتی‌اش و در برنامه‌های اساسی‌اش و در تحرکات و فعالیت‌های میدانی‌اش، دولت هادی را دولت اشغالگر توصیف کرده است، لذا این دولت اوضاع را بسیار پیچیده‌تر خواهد کرد و شورای انتقالی جنوبی را در معضل قرار خواهد داد.

از سوی دیگر، کارشناسان و سیاسیون معتقدند که سعودی و امارات در جنگی بزرگ وارد و در آن غرق شده‌اند، از این‌رو می‌خواهند با استفاده از "توافق ریاض 2"، شکست در مقابل انصارالله را جبران کنند؛ چرا که آنها بر این باورند که این گام آنها را نجات خواهد داد. کارشناسان تأکید دارند سرنوشت توافق جدید بدتر از توافق‌های قبلی خواهد بود. در واقع، سعودی و امارات برای خروج از باتلاق یمن بسیار نیاز دارند و آنها بهتر از هر زمان دیگری می‌دانند که جنگ یمن برای آنها بسیار پرهزینه بوده و اعتبارشان را تخریب کرده است؛ امارات در واقع با علم به این حقیقت، عقب‌نشینی کرد و اینک سعودی به دنبال برون‌رفتی برای حفظ آبروی باقیمانده خود است.

برخی دیگر نیز می‌گویند، توافق موسوم به "توافق ریاض 2" چیز جدیدی نیست بلکه ضمیمه‌ای برای سازو کار توافق قبلی است، و توافق واقعی همان "توافق ریاض" است که دو ماه قبل بین طرف‌های درگیر وابسته به ائتلاف سعودی- امارات( شورای انتقالی و دولت هادی) انجام شد. به گفته این منابع، توافق مذکور سازوکار اجرای توافق سابق را تبیین می‌کند ولی این سازو کار فقط نوعی دام و تله انفجاری است؛ چرا که این توافق متضمن ساز وکار اجرایی برای تشکیل دولت نیست.

کارشناسان و سیاسیون یمنی بر این باورند که توافق مذکور همچنین دارای نقاظ ضعف است و در واقع، توافقی شکننده است. سعودی و امارات جدیت لازم و کامل برای اجرای عملی این دو توافق را ندارند و "توافق ریاض 2" بخشی از پروسه خالی کردن صحنه سیاسی، نظامی و اداری در استان‌های جنوبی است که تحت کنترل به اصطلاح "دولت مشروع" است و یا توافقی برای سیطره مستقیم سعودی و امارات بر این منطقه است، و نزاعی که میان طرفین( دولت هادی و شورای انتقالی) در جریان است تحت پشتیبانی و نظارت ائتلاف متجاوز سعودی است.

پربیننده ترین خبرها