سفیر روسیه در لبنان: نقش ایران در منطقه مثبت و سازنده است/ خلع سلاح حزب الله، توهم آمریکاست

سفیر روسیه در لبنان: نقش ایران در منطقه مثبت و سازنده است/ خلع سلاح حزب الله، توهم آمریکاست
جمعه 10 مرداد 1399 - 16:10

سفیر روسیه در لبنان با تأکید بر نقش مثبت تهران در منطقه خاورمیانه، گفت که آمریکا با تحریم، قصد دارد حزب الله لبنان را خلع سلاح کند، ولی این یک توهم است.

العالم - اروپا

«الکساندر زاسپکین» سفیر روسیه در لبنان تأکید کرد که نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه مثبت است.

زاسپکین با تأکید بر اینکه روسیه در پی ایجاد پیوند مشترک بین همه است، گفت: «ما نظریه امنیت خلیج [فارس] با مشارکت همه طرفها و کشورهای موجود در منطقه را مطرح کردیم».

وی درباره ایجاد مزاحمت جنگنده‌های آمریکایی برای هواپیمای مسافربری ایران تصریح کرد: «آمریکاییها مشکل‌تراشی کرده و قوانین بین‌الملل را نقض می‌کند. هدف، متشنج کردن اوضاع است تا ثابت کنند که حضور و نفوذ دارند».

سفیر مسکو در بیروت درباره وضعیت لبنان هم تأکید کرد، احتمال جنگ بین لبنان و رژیم صهیونیستی وجود ندارد؛ زیرا «موازنه وجود دارد و هر طرفی می‌داند که هر دو طرف [در جنگ] خسارت زیادی می‌بینند. اولویت کنونی در منطقه، یافتن راهکار برای جنگهای سوریه، لیبی و یمن است».

این دیپلمات روس درباره تحریمهای آمریکا علیه لبنان گفت: «هدف آمریکا از این تحریمها، خلع سلاح حزب الله است... آنها می‌گویند که حزب الله باید سلاح خود را کنار بگذارد... ولی من فکر نمی‌کنم که این هدف، با چنین روشی محقق شود. آمریکا با تحریم نمی‌تواند خلع سلاح کند. این یک توهم است».

روابط رؤسای جمهور روسیه و سوریه خوب است

زاسپکین در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین، درباره سوریه تصریح کرد: «سوریه با تلاش مشترک ارتش و همپیمانان خود، توانست بر تروریستها پیروز شود و اراضی گسترده‌ای را به استثنای ادلب آزاد کند».

وی ادامه داد: «آمریکا در شمال کشور [سوریه]حضور دارد و موجب بی‌ثباتی شده است. از سوی دیگر، مواضع طرفهای خارجی به ویژه آمریکایی و اروپاییها و کشورهای [عربی حاشیه] خلیج [فارس] باعث تأخیر در عادی‌سازی وضعیت و بازسازی سوریه شده است».

این دیپلمات روس با تأکید بر اینکه آمریکاییها باید از سوریه خارج شوند، گفت: «فکر می‌کنم آمریکاییها در آنجا مشکلاتی دارند، ولی منطقه التنف همچنان تحت کنترل آنان است. آنان این منطقه را حفظ می‌کنند تا نفوذ داشته باشند. هدف آنان، قطع رابطه ایران و سوریه است».

زاسپکین درباره روابط سوریه و روسیه تصریح کرد، روسیه اصولی دارد از جمله عدم مداخله در مسائل داخلی سوریه، ولی باید گفت که روابط بین رؤسای جمهور روسیه و سوریه و روابط ارتشهای دو کشور، خوب است.

فارس

پربیننده ترین خبرها