العالم ـ اروپا
بنابر گزارش روزنامه آلمانی «ولت ام زونتاگ»، این شرکت ها خواهان رهایی از وابستگی در تولید چندین سامانه تسلیحاتی از جمله بالگرد و سلاح های تهاجمی برای نیروی های مسلح آلمان و یک هواپیمای جنگنده براساس «برنامه سراسری سیستم هوایی رزمی اروپا در آینده» هستند.
والت ام زونتاگ گزارش داد: همزمان این شرکت ها از ساز وکار مقرراتی آمریکا که صادرات فناوری های نظامی و دفاعی را کنترل و محدود می کند- موسوم به ترافیک بین المللی در مقررات سلاح (ITAR)- ناراضی هستند زیرا آمریکا می تواند به موجب این مقررات کنترل تجیهزاتی را که با فناوری این کشور ساخته می شوند، در اختیار داشته باشد و در صورت لزوم، صادرات آنها را محدود کند.
فلورنت شووانسی مدیر فروش واحد موتورهای بالگرد در شرکت هوافضای فرانسه موسوم به «سافران/Safran» گفت: بدون ITAR و دیگر سازوکارهای مقرراتی در آمریکا، اروپا در این که چه کسی تولیدات نظامی این قاره را تامین کند، آزادی عمل بیشتری خواهد داشت. یکی از امتیازات تولیداتی که ۱۰۰ درصد ساخت اروپا هستند این است که در اروپا باقی می مانند و در اختیار کشورهای غیراروپایی قرار نمی گیرند.
به گزارش ایرنا، فرانسه و آلمان رسما برنامه مشترک سامانه های هوایی رزمی را در ژوئیه ۲۰۱۷ اعلام کردند که هدف از آن تولید جت های جنگی کاملا ساخت اروپا است. این هواپیما در نهایت جایگزین هواپیماهای جنگی نسل چهارم از جمله هواپیمای دو موتوره داسو ساخت شرکت فرانسوی رافائل و جت جنگنده چندمنظوره یوروفایتر تایفور نخواهد شد. شرکت ایرباس و گروه هوانوردی داسوی فرانسه در ساخت این هواپیما نقش دارند. شرکت سافران و شرکت آلمانی «ام تی یو ایرو اینجین» نیز در تولید موتور این هواپیما همکاری خواهند کرد.
پیشتر فرانسه و آلمان اعلام کرده بودند که برای رفع موانع موجود بر سر صادرات سلاحهایی که در چارچوب همکاری مشترک تولید شده اند، به توافقی دست یافتند.