انبوه بحران‌های سیاسی و شکاف اجتماعی در تل‌آویو

انبوه بحران‌های سیاسی و شکاف اجتماعی در تل‌آویو
چهارشنبه 15 مرداد 1399 - 09:54

آنچه در داخل رژیم اشغالگر اسرائیل اتفاق می‌افتد یک درگیری همیشگی میان نیروها و جریان‌هاست که به دنبال تضعیف یکدیگر هستند تا از این طریق، آرای رای دهندگان در انتخابات آتی را تصاحب کنند. واقعیت این درگیری‌ها نشان از شکاف و دودستگی شدید میان شهروندان صهیونیستی است که عامل آن شخص نخست‌وزیر است.

العالم- تحلیل روز

شکاف عمیق بین چپ‌گراها و میانه‌ روها، که "بنیامین نتانیاهو" را فاسدی می‌داند که ارکان حکومت در تل‌آویو را متزلزل کرده و فسادش تمامی نهادهای دولتی حتی دستگاه قضایی را تضعیف کرده است و نیز شکاف میان راست‌گراهای اسرائیلی، که او را شخصی مخلص می‌دانند که می‌تواند آنها را از شرّ چپ‌گراها و میانه روها نجات دهد و دولت راستگرایی تشکیل دهد که کرانه باختری را به صورت کامل ضمیمه اراضی اشغالی کند.

رسانه‌های عربی طی روزهای گذشته توجه شان را معطوف تظاهراتی کرده‌اند که در تل‌آویو علیه نتانیاهو برگزار می‌شود و معترضان طی آن، خواستار کناره‌گیری نتانیاهو از نخست‌‎وزیری هستند. ولی این رسانه‌ها به تظاهرات‌های جناح راستگرا اعتنایی نمی‌کنند. این جناح، چپ‌گراها و میانه‌روها را متهم می‌کنند که شخص بنیامین نتانیاهو را هدف قرار داده و امور را به وضعیت درگیری فیزیکی میان طرفین رسانده‌اند.

نتانیاهو نیز هیچ توجه و اهمیتی به شکاف میان اسرائیلی‌ها و دودستگی میان تظاهرات‌کنندگان نمی‌کند و تنها دغدغه او ماندن در پست نخست‌وزیری است.

او که به اتهام فساد محاکمه می‌شود دست به هر کاری می‌زند تا موقعیت خود در قدرت را حفظ کند و او به این هدف فقط از طریق تطمیع اسرائیلی‌ها و پاسخ به دغدغه آنها که گسترش شهرک‌سازی و دستیابی به پیروزی‌های ولو توهمی است، می‌رسد. رخدادها و حوادث اخیر در مرزهای لبنان، که شاهد تشدید درگیری صهیونیست‌ها با مقاومت است و اظهارات نتانیاهو درباره این تحولات، نشان می‌دهد که این مَرد تلاش می‌کند خود را صاحب رای و نظر درخصوص شهرک‌سازی و گسترش دامنه کنترل تل‌آویو در کرانه باحتری و نیز قدس اشغالی معرفی کند، همچنانکه او تلاش می‌کند خود را حامی و مدافع این رژیم در برابر هرگونه حمله از جانب مرزهای شمالی و یا جنوب معرفی کند؛ در حالی‌که همگان می‌دانند که او توان ورود به هیچ نبرد و جنگ واقعی با مقاومت لبنان یا فلسطین را ندارد.

بسیاری از صاحب‌نظران اسرائیلی معتقدند که بحران در رژیم اشغالگر بحران اخلاقیات است که باعث شکاف اجتماعی گسترده شده و این رژیم را به فروپاشی واقعی سوق خواهد داد؛ چرا که تداوم اعتراضات اسرائیلی‌ها ماهیت تظاهرات را تغییر خواهد داد.

نتانیاهو اسرائیلی‌ها را متقاعد می‌کند که اتهام‌های فسادی که علیه او مطرح شده است، نه تنها خود او بلکه جناح راستگرای اسرائیلی را هدف قرار داده است. لذا دفاع راستگراها از این مرد به دفاع از موجودیت تبدیل شده است و خطر این بازیِ نتانیاهو نیز در این امر نهفته است. این مرد قدرت فریب راستگراها را دارد و این جناح به عروسک خیمه شب‌بازی او تبدیل شده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها