سقوط دژهای تروریستی آمریکا در «البیضاء» یمن

سقوط دژهای تروریستی آمریکا در «البیضاء» یمن
پنج‌شنبه 30 مرداد 1399 - 23:06

گروه‌های تروریستی داعش و القاعده که سال‌ها در صف ائتلاف متجاوز سعودی- آمریکایی علیه یمن می‌جنگیدند، طی روزهای گذشته مهم‌ترین پایگاه‌شان را در جنوب یمن از دست داده‌اند.

العالم- کشکول

روز گذشته، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از دستاوردی بزرگ، یعنی سرکوب کردن این دو گروه تروریستی در استان البیضاء و آزادسازی یک‌هزار کیلومتر مربع و همچنین مصادره مقادیر زیادی تسلیحات خبر داد؛ و به این ترتیب، گروه تروریستی داعش که پیشتر پایتختش را در سوریه و عراق از دست داده، در یمن نیز از دست داد و متحمل تلفات سنگینی در میان سرکردگانش شده است.

به گفته نیروهای یمنی، نبرد البیضاء دستاوردی بزرگ محسوب می‌شود. این شهر در دره‌ای پایین‌تر از سطح زمین قرار دارد و از هر چهار طرف با کوه محاصره شده است. به رغم حمایت تسلیح این دو گروه تروریستی توسط رژیم سعودی و نیز مداخله علنی ائتلاف متجاوز سعودی- آمریکایی در حمایت از این دو گروه و پشتیبانی‌اش از حملات آنها، ولی تروریست‌ها در جریان این نبرد، 12 پایگاه‌شان را از دست دادند.

لازم به یادآوری است که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در سال 2015 آستانه شکست دادن القاعده در "أبین" و منهدم کردن پایگاه‌های آن در منطقه "قیفه" بودند؛ آن زمان ارتش و کمیته‌های مردمی به منطقه "یکلا" پیشروی کردند و عناصر القاعده را به منطقه "یکلا" فراری دادند. ولی در همان روزها( 25 مارس 2015)، رژیم سعودی جنگ علیه یمن را آغاز کرد و القاعده جانی دوباره گرفت. رژیم سعودی از آن زمان به القاعده تکیه و آن را برای رویارویی با ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تسلیح و تامین مالی می‌کند. در واقع، رژیم سعودی و آمریکا برای حفظ آبروی باقی‌مانده‌شان، القاعده را با عناوین مختلف، از جمله "ارتش ملی و مقاومت مردمی"، وارد ائتلاف کرد.

عقب‌نشینی‌های این گروه تروریستی در جنوب( أبین، شبوه و المکلا)، که ائتلاف متجاوز سعودی تلاش می‌کند آن را "پیروزی" وانمود کند صرفا در چارچوب توافقاتش با القاعده بوده که در چارچوب این توافق، پول‌های زیادی به این گروه تروریستی تزریق شده و این گروه در "ارتش مزدوری" ادغام شده است که دوشادوش ائتلاف متجاوز می‌جنگد و بسیاری از اعضای آن در پست‌های سیاسی و نظامی گماره شده‌اند از جمله "عبدالوهاب الحمیقانی" از فرماندهان ارشد القاعده است که به عنوام مشاور "عبد ربه منصور هادی"- رئیس‌جمهور مستعفی و فراری به ریاض- منصوب شده است.

همانگونه که گروه تروریستی القاعده همچنین پول و مهمات جنگی برای جنگ علیه ارتش و کمیته‌های دریافت می‌کند، گروه تروریستی داعش نیز که در سال 2015 در یمن اعلام حضور کرد، همین تجهیزات را ولی در مقادیر کمتر دریافت می‌کند. داعش پایگاه‌هایش را در منطقه "الظهره" در قیفه- در مجاورت گروه القاعده که پایگاه‌هایش را در یکلا مستقر کرده، استقرار داده است، و دوشادوش القاعده علیه ارتش و کمیته‌های مردمی می‌جنگد. ولی این دو گروه تروریستی طی سال‌های گذشته بارها وارد نبردهای شدیدی علیه یکدیگر در مناطق قیفه در استان البیضاء شده‌اند که در نتیجه آنها، دست‌کم 300 تن از هر دو طرف کشته و صدها تن دیگر زخمی شده‌اند. ائتلاف متجاوز نیز بارها میان این دو گروه مصالحه و وحدت ایجاد کرده تا به جنگ علیه ارتش و کمیته‌های مردمی ادامه دهند ولی در نهایت، این تروریست‌ها طی روزهای گذشته پایگاه‌های‌شان را از دست داده‌اند به گونه‌ای که ائتلاف، عناصر باقی‌مانده این گروه‌ه را به مارب منتقل کرده است.

جنگجویان القاعده با نظارت ائتلاف متجاوز سعودی، اماراتی و آمریکایی از مناطق قیفه و یکلا( اصلی‌ترین پایگاه القاعده در یمن) خارج شده‌اند و برای دفاع آخرین پایگاه ائتلاف در شمال شرقی یمن و نیز پایگاه مزدوران در مأرب مستقر شوند.

این نخستین بار نیست که از گروه القاعده، در منازعات سیاسی برای تحقق اهداف شخصی در یمن استفاده می‌شود. پیش از این نیز رژیم "علی عبدالله صالح" طی 10 سال، از این گروه علیه رقبای سیاسی‌اش استفاده می‌کرد.

مبارزان ارتش و کمیته‌های مردمی یمن امروز موفق شدند این گروه تروریستی را از پایگاهش خارج کند که از 30 سال پیش آن را مستقر کرده است. یمنی‌ها نیز که دوستان و نزدیکان‌شان را در عملیات‌های تروریستی القاعده از دست داده‌اند باید این پیروزی بزرگ ارتش یمن را در استان البیضاء تبریک بگویند و آن را جشن بگیرند.

پربیننده ترین خبرها