گزافه گویی بی حساب و کتاب نتانیاهو

گزافه گویی بی حساب و کتاب نتانیاهو
جمعه 31 مرداد 1399 - 19:37

هیچ فردی در رژیم اشغالگر منکر نمی شود که بنیامین نتانیاهو اینک بدترین روزهای خود در عرصه سیاست را سپری می کند؛ با توجه به پرونده های فساد و شکست او در مدیریت بحران کرونا، محبوبیت او به طور چشم گیری کاهش یافته و اکثریت خواهان کناره گیری او هستند.

العالم ـ تحلیل روز

بنیامین نتانیاهو مانند همیشه هنگام رویارویی با بحران های متعدد به "فرار رو به جلو" روی می آورد؛ در واقع او در این شرایط تصمیماتی اتخاذ می کند که حتی اگر خوشایند افکار عمومی رژیم اشغالگر باشد، باز هم به سقوط او در پرتگاه منجر می شود.

اظهارات اخیر نتانیاهو درباره هدف گرفتن رهبران مقاومت در نوار غزه و در راس آنها السنوار و مروان عیسی فقط گزافه گویی است که او تلاش می کند از طریق آن احساسات راستگرایان را تحریک کند. اما آیا واقعا نتانیاهو می تواند تهدیدات خود را عملی و رهبران مقاومت را ترور کند؟

اگر کسی گمان کند که "اسراییل" نمی تواند هر کسی را در هرلحظه ای ترور کند، شاید بتوان گفت اشتباه می کند. رژیم اشغالگر پیش از این تا سواحل تونس رفت تا یک مبارز فلسطینی را هدف بگیرد. اما مشکل در انجام ترورها نیست؛ بلکه مشکل اصلی در تبعات حاصل از عملیات ترور است.

از 6 سال پیش تاکنون رژیم اشغالگر دیگر هیچ جنگی در نوار غزه راه اندازی نکرده بلکه سیاست خویشتن داری را در پیش گرفته است. زیرا به خوبی می داند که هر جنگ واقعی بهای سنگینی به دنبال خواهد داشت که برای آن آمادگی ندارد و ممکن است به بحران هایی در سواحل رژیم اشغالگر بینجامد. بالن های آتش زا که فقط یک ابتکار و اختراع مردمی ساده است، برخی شهرک نشینان در جنوب "اسراییل" را وحشت زده کرد. آنها بارها خواستار راه حل هایی عملی برای آن بودند.

باید بپذیریم که نتانیاهو در سایه بحرانهای موجود، تلاش می کند تا آنچه را که خوشایند راست گرایان است، ترویج و تبلیغ کند؛ او توافق با امارات را یک دستاورد تاریخی بی نظیر قلمداد کرد که به سرمایه گذاری های میلیاردی در "اسراییل" منجر خواهد شد گویی که امارات بزرگترین کشور در جهان عرب است. اقدام دیگر نتانیاهو برای جلب نظر راستگرایان، سخن از بازگشت به سیاست ترور است. او در اظهاراتی تاکید کرد که برای بازگشت به سیاست ترور آمادگی دارد.

نتانیاهو به خوبی می داند که تصمیم به ترور رهبران مقاومت و نام هایی که برای ترور معرفی کرده است، به یک بررسی عمیق نیاز دارد و سوال اصلی این است: "خب پس از آن چه"؟ آیا پس از انجام عملیات ترور، ما قادر به مقابله با واکنش ها و عکس العمل ها هستیم؟ دستگاه امنیتی رژیم اشغالگر قبل از انجام عملیات ترور می بایست به این سوال پاسخ دهد.

بنابراین نتانیاهو تلاش می کند تا محبوبیت از دست رفته خود را بازگرداند و یک پیروزی محقق گرداند. اوج تناقض در اظهارات و اقدامات این مرد در اظهاراتش پس از امضای توافق با امارات کاملا مشهود است. قرار بر این بود که امارات با جعل "داستان توقف الحاق در مقابل عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر"، راه نجاتی برای خود بیابد؛ اما نتانیاهو بلافاصله این داستان را تکذیب کرد و متحد جدید خود را در تنگنا قرار داد و خشم مردم جهان عرب نسبت به بن زاید و بن سلمان را برانگیخت.

نتانیاهو وانمود می کند که می تواند مانند دیگر ژنرال ها راه حل های امنیتی بیابد؛ در حالی که در مقابل بالن های آتش زا ناتوان مانده است. امروزه هرگونه اظهارات از جانب نتانیاهو در واقع فقط برای بهره برداری داخلی است؛ در حالی که در پس پرده، رییس دستگاه اطلاعاتی او با سفر به خلیج فارس به دنبال یافتن راه حل هایی از طریق دروازه قطر است تا به پرداخت پول ادامه دهد و نوار غزه را همچنان از یک مواجهه واقعی بازدارد.

فارس صرفندی

پربیننده ترین خبرها