چرا نمی‌توان به انگیزه های سفر ماکرون به لبنان و عراق خوشبین بود؟

چرا نمی‌توان به انگیزه های سفر ماکرون به لبنان و عراق خوشبین بود؟
پنج‌شنبه 13 شهريور 1399 - 11:58

خبر:

رئیس جمهور فرانسه برای دومین بار در طول دو هفته به لبنان سفر کرد و پس از آن به بغداد رفت و با مقامات عراقی و همچنین بارزانی در پایتخت عراق دیدار کرد.

تحلیل:

- اگر چه در خلال هر دو سفر ماکرون به لبنان انتظارات مردم لبنان و همچنین جامعه بین المللی از این سفر در ارائه کمک‌های به‌ویژه اقتصادی به لبنان پس ازانفجار بیروت بود خلاصه میشد اما در هر دو مرحله ماکرون ارائه هرگونه مساعدتی را مشروط به تحقق پیش شرط هایی خاص و البته درمواردی با بیانی تهدیدآمیز ارائه کرد. تاملی در این پیش شرط‌های هدفمند اهداف این سفر را مشکوک معرفی می‌کند.
- در ادامه سفر، ماکرون در عراق صحبت از طرحی برای حمایت از حاکمیت عراق کرد و اعلام کرد منتظر پاسخ مقامات عراقی می‌ماند. اگر چه از جزئیات این طرح فرانسوی هنوز خبری رسانه ای نشده است اما توجه به رویکرد فرانسه در ماجرای برجام و پیشنهادهای مالی این کشور برای حصول توافق میان ایران و آمریکا در مقابل کوتاه آمدن ایران در مقابل خواست‌های آمریکا، می‌توان حدس زد جنس طرح پیشنهادی فرانسه از جنس کمک‌های مالی در مقابل کوتاه آمدن عراق از برخی مواضع اصولی اش باشد.
- در حالی که ناآرامی‌های تحمیلی نه در لبنان و نه در عراق پیش از این منتج به نتیجه مورد نظر آمریکا نشد و در شرایطی که نه مساله مورد تاکید آمریکا درخلع سلاح حزب الله لبنان و نه اصرار کاخ سفید در محدود سازی جریان مقاومت عراق تا بحال راه بجایی نبرده است بنظر می‌رسد رایزنی‌های ماکرون در دو کشور هدفی در قالب این چارچوب را تعقیب می‌کند و در واقع بر آن است تا طرح به سرانجام نرسیده آمریکا در قالب تشدید فشارها را در قالبی به ظاهر نرم تر و البته آبرومندانه‌تر و بنفع آمریکا و البته اروپا تکمیل کند.
- در همین راستا بنظر می‌رسد ماکرون بر آن است تا ضمن احیاء جایگاه سنتی کشورش در لبنان در سایه گرفتاری‌های عدیده آمریکا حضور آتی خود در عراق را نیز مسجل کند و البته و در این میان نگاهی کاملا جدی نیز بر تلطیف نگاه‌های لبنانی و عراقی به مساله عادی سازی روابط جهان اسلام با اسرائیل دارد، پروژه‌ای که اگر چه به تازگی وبا پیشگامی امارات کلید خورده است اما قوی ترین و جدی ترین منتقدان را در محور مقاومت و به‌ویژه در لبنان و عراق دارد. فراموش نکنیم فردا و بلافاصله پس از سفر ماکرون بناست اجلاس وحدت گروه‌های فلسطینی در مقابل اسرائیل در بیروت برگزار شود و به‌همین خاطر اسماعیل هنیه در بیروت بسر می‌برد.

پربیننده ترین خبرها