راز بازسازی منزل لورنس عرب در عربستان چیست/ چه رابطه ای با قلعه های یهود خیبر دارد؟

راز بازسازی منزل لورنس عرب در عربستان چیست/ چه رابطه ای با قلعه های یهود خیبر دارد؟
يکشنبه 16 شهريور 1399 - 23:29

عربستان پس از چند سال، از بازسازی محل سکونت توماس ادوارد لورنس افسر اطلاعات بریتانیا در شهر ینبع واقع در غرب مدینه خبر داد.

العالمعربستان

آیا عربستان نیز کشوری است که در صدد عادی سازی با اسرائیل است .سوالی که محافل سعودی از دادن پاسخ مثبت بدان خودداری می کنند زیرا اجازه دادن به عبور هواپیماهای اسرائیل از حریم هوایی به معنای عادی سازی نیست بلکه پاسخی به درخواست امارات است.

فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه امارات نیز علیرغم اجازه عبور به هواپیماهای عبری از حریم هوایی اش بر پایبندی این کشور به ابتکار عربی مبتنی بر ایجاد دولتی فلسطینی در برابر برقراری صلح تاکید کرد.

مسئولین رسمی عربستان با اسرائیل نه دست داده و نه دست خواهند داد این مطلب دستکم اصرار برخی از فعالان بر توضیح ابهامی است که کشورشان در برابر عادی سازی امارات در آن به سر می برد. عربستان در ابتدا اجازه به پروازمستقیم تل آویو – ابوظبی را پاسخی به درخواست آمریکا دانست که حامل هیاتی متعلق به هم پیمان خود یعنی آمریکا و در راس آن جرد کوشنر بود. هنوز چند ساعت از خروج هواپیماها از این کشور نگذشته بود که عربستان به هواپیمای رژیم اشغالگر صهیونیستی اجازه عبور داد تا مشقت سفر اسرائیلی ها کمتر و راههای هوایی جایگزین شود.

در این برهه حساس و تاریخی و در حالی که چشم عربها و مسلمانان به اقدام نهایی خادم الحرمین شریفین و روابطش با رژیم صهیونیستی است، سعودی ها به خوبی همکاری با یهودیان را نشان می دهد. عربستان پس از چند سال، از بازسازی محل سکونت توماس ادوارد لورنس افسر اطلاعات بریتانیا در شهر ینبع واقع در غرب مدینه خبر داد.

بر اساس اعلام روزنامه بریتانیایی تلگراف هدف از تعمیر جذب گردشگران به منطقه است به نظر می رسد اما انتخاب این زمان برای ناظران رخدادهای تاریخی سیاسی اتفاقی نیست زیرا عربستان از مدتها پیش انعطاف پذیر شده و گذرنامه گردشگری صادر و به توسعه آثار محلی گردشگری پرداخته اما خانه این افسر بریتانیایی بر اساس اعلام منتقدین هیچ جاذبه ای ندارد زیرا لورنس مسئول قرارداد سایس پیکو بوده که کشورهای عربی بعدها پس از کشتار دولت عثمانی و شکست در جنگ جهانی اول بدان پیوستند.

به گفته برخی مورخان لورنس از دولت عبدالعزیز مبتنی بر وهابیت حمایت نکرد بلکه از شخصیت هایی بود که نسبت به ملک عبدالعزیز هشدار می داد و همین مساله سوال هایی را درباره دلیل توجه عربستان به منزل این شخص ایجاد کرده اگر چه بازسازی منزلش یاد اوری شخصیتی است که در شکست دولت عثمانی نقش داشته است .

بازسازی منزل لورنس عرب به گفته ناظران در این حد متوقف نمی شود و شاید اقدامی برای تعمیر قلعه ها و دژهای یهود خیبر باشد که یهودیان در نزدیکی مدینه منوره در ان سکونت داشتند و به دلائل مشخص جذب کننده گردشگری برای منطقه است و شاید اسرائیلی ها در درجه اول از این آثار که متعلق به اجدادشان است دیدن کنند.

به گفته روزنامه های داخلی عربستان سعودی مقامات این کشور از دیدن آثار برجای مانده خیبر جلوگیری می کنند و به محض رسیدن به آنجا بازداشت و تحویل پلیس می دهند و این ممنوعیت ها از 5 سال پیش در روزنامه عکاظ منتشر شده بود.

اما شاید این ممنوعیت ها در صورت عادی سازی تغییر خواهد یافت یا دستکم گردشگران اسرائیلی می توانند با گذرنامه به عربستان وارد شده و از قلعه های باقی مانده اجداد خود دیدن کنند در حالی که آثار پیامبر و یارانش به خاطر توسعه حرم مکه از بین رفته است.

پیامبر پس از اینکه یهود از خیبر برای ملتهب کردن فضا و ایجاد تشکیک در دعوت پیامبر و تحریک قبائل عربی استفاده می کردند در غزوه مشهور خود تصمیم گرفت به خیبر حمله کند .

*خالد الجيوسي - رأي اليوم

پربیننده ترین خبرها