غلامی در گفتگو با العالم:

در منطقه به لحاظ شاخص های علمی در رتبه اول قرار داریم/ بسیاری از نیازهایمان را در مراکز علمی برطرف می کنیم

در منطقه به لحاظ شاخص های علمی در رتبه اول قرار داریم/ بسیاری از نیازهایمان را در مراکز علمی برطرف می کنیم
يکشنبه 23 شهريور 1399 - 22:01

وزیر علوم گفت: مراکز علمی مستقل فکر میکنند و نگاه شان سیاسی نیست هر چند ممکن است برخی به دلیل تاثیرات بیرونی و نه در داخل محدودیت هایی ایجاد شود اما به نظر میرسد که در این رابطه موفق نبوده اند و حداقل این است که تاثیری نداشته است.

العالم _ ایران / علمی

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگوی تفصیلی با العالم درباره شرایط کنونی دانشگاه ها در کشور اظهارداشت: امسال به واسطه بیماری کرونا سال ویژه ای در کلیه زمینه های فعالیت های اقتصادی سیاسی علمی و اجتماعی در دنیا است از همین رو در کشور ما نیز سریعا پس از شیوع بیماری کرونا مدیریت خوبی در جمیع جهات صورت گرفت و در بخش مراکز علمی و تحقیقاتی توانستیم به موقع دانشگاه ها را از لحاظ حضوری تعطیل و از طرف دیگر آموزش های مجازی را برای دانشجویان به صورت گسترده اعمال کردیم.

وی افزود: طبیعی است دانشگاه ها از لحاظ سابقه و جمعیت دانشجویان متفاوت بودند اما نزدیک به 45 روز پس از شروع فعالیت های مجازی دانشگاه ها، 95 درصد دانشگاه ها توانستند کلاس هایشان را به صورت اینترنتی و مجازی دایر کردند.

وزیر علوم ادامه داد: تمام دستورالعمل ها و پروتوکل های بهداشتی در دانشگاه ها رعایت شده و آزمون های بزرگی هم برگزار کردیم که خوشبختانه مشکلی نداشتیم. برای ترم جاری حضور دانشجویان ترکیبی و تلفیقی باشد که مشکلی پیش نیاید.

غلامی تصریح کرد: ما باید آمادگی داشته باشیم تا مدت طولانی با این بیماری همراه باشیم و باید این موضوع را مدیریت کنیم. با توجه به اینکه سلامتی مردم برای ما اولویت دارد اما باید با رعایت اصول بهداشتی می توانیم فعالیت های علمی را هم پیش ببریم.

وی در باره رتبه علمی کشور گفت: در ارزیابی ها و رتبه بندی های علمی بین مراکز علمی ما چندین سال است در بین کشورهای دنیا رتبه های خوبی داشتیم برای مثال در رتبه بندی مراکز معتبر در سال 2019 جایگاه علمی جمهوری اسلامی ایران 16 است.

وزیر علوم ادامه داد : ما در منطقه به لحاظ شاخص های علمی رتبه اول را داریم .در کنار ما کشور همسایه مان ترکیه حضور دارد.برخی دیگر کشورها هم به نسبت جمعیتشان جایگاه خوبی دارند.در غرب آسیا نیز همین جایگاه را داریم اما در کل آسیا بالانس عوض می شود .

وی افزود : یکی از کارهایی که به آن اهمیت می دهیم بحث همکاری های علمی با سایر کشورهاست .ما هیچ محدودیتی برای همکاری نداریم اما تبعا وقتی قرار است با دانشگاهی کار کنیم باید تراز و هم وزنی علمی اتفاق افتاده باشد .به خاطر همین این همکاری با دانشگاه های بزرگ و مطرح صورت گرفته است.سال گذشته بیش از 430 پروژه همکاری مشترک با دانشگاه های مختلف در دنیا داشتیم. حاصل هم این بوده که محققین آنها با ظرفیت های ما بیشتر اشنا میشوند و برون دادهای علمی برای همه دنیا است و به این مسیر با توجه به ظرفیتمان میتوانیم ادامه دهیم.

وزیر علوم درباره تاثیر بیماری کرونا بر این روند گفت: امسال رفت و آمدهای پژوهشگران به دلیل بیماری کرونا محدود شده است هرچند پروژه ها در حال انجام است ولی لازم است محققین به آزمایشگاه ها بروند و براساس ظرفیت ها کار کنند اما این بیماری بسیاری از رفت و آمدها را محدود کرد.

غلامی در پاسخ به سوالی که این روند تا کی ادامه خواهد داشت افزود: عده ای که منتظرند واکسن پیدا شود اما باید دستورالعمل ها و روش های مطمئن برای رفت و آمد در مجامع مختلف تعیین شود.در دنیا هر کار خوبی اتفاق بیافتد ما نیز از آن استفاده خواهیم کرد برای اینکه بتوانیم این مشکل را کم کنیم.

وزیر علوم در پاسخ به سوالی پیرامون اعمال محدودیت ها علیه ایران گفت: ابتدا باید ابراز تاسف کنم که در دنیا شرایط به گونه ای شده است که برخی کشورها به استناد بخواهند نظرات خود را تحمیل کنند و این در فعالیت های علمی تاثیر گذار خواهد بود اما از سوی دیگر برای ما فرصت ایجاد کرد یعنی وقتی محدودیت ایجاد میشود ملت ها برای حل مشکل خود فکر میکنند. لذا مراکز علمی ما بسیاری از نیاز هایشان را خودشان برطرف میکنند. ما نتایج دستاوردهای علمی مان را هم به فناوری تبدیل میکنیم.دانشگاه ها از طرف بقیه مراکز کشور مورد مراجعه قرار گرفته اند و بسیار موفق بوده اند . در همین راستا نمونه های خوبی را در بیماری کرونا دیدیم از ساخت شوینده ها گرفته تا دستگاه ونتیلاتور. لذا ما از محدودیت ایجاد شده متاسفیم و دوست داریم که برای توسعه علم از همه ظرفیت های دنیا استفاده کنیم و هم خداروشاکریم که جامعه علمی ما ظرفیت و توان بالایی دارد و فرصت هایی را ایجاد کرده به عنوان یک سرمایه برای جامعه ما ماندگار خواهد شد .

غلامی ادامه داد: مراکز علمی مستقل فکر میکنند و نگاه شان سیاسی نیست هر چند ممکن است برخی به دلیل تاثیرات بیرونی و نه در داخل محدودیت هایی ایجاد شود. اما به نظر میرسد که در این رابطه موفق نبوده اند و حداقل این است که تاثیری نداشته است.

وی در ادامه درباره دانشجویان غیر ایرانی در کشور گفت: این دانشجویان هم به دلیل بیماری کرونا از حضور در دانشگاه منصرف شده اند.

وزیر علوم با بیان اینکه بیش از 50 هزار دانشجوی بین المللی در داخل کشور تحصیل می کنند گفت : در ارایه خدمات وزارت علوم تفاوتی برای دانشجویان ایرانی و خارجی قایل نیست و سرویس های خدماتی مشابه یکدیگر است و هم اکنون دانشجویان خارجی نیز همانند دانشجویان ایرانی بصورت مجازی تحصیل می کنند.

وی افزود : معنای خدمات مشابه به این معنا نیست که هر دانشگاهی مجاز به جذب دانشجوی خارجی باشد زیرا هر دانشگاهی که به دنبال جذب دانشجوی خارجی است باید استانداردهای بین المللی را داشته باشد.

غلامی با اشاره به اینکه وزارت علوم به جد پیگیر شرایط و مشکلات جامعه علمی خارج کشور هست و هیچگاه از مواضع خود در برابر آزار و اذیت های ناشی از تحریم های ظالمانه آمریکا کوتاه نخواهد آمدافزود : در دین مبین اسلام تعلیم جزو فضیلت مسلمین و مسلمات است و جمهوری اسلامی ایران و حتی در برخی رشته ها بالای 90 درصد فقط خانم ها حضور دارند مثل رشته های هنر و ادبیات و حتی در کشور ما چند دانشگاه دخترانه داریم.

وی اظهار کرد : در بین اساتید هم 30 درصد از اساتید دانشگاهی را خانم ها تشکیل دادند و در مجموع زیر مجموعه وزارت علوم بالای 40 درصد خانم ها اشتغال دارند که حتی برخی جایگاه علمی بین المللی دارند که باعث افتخار است .

وزیر علوم درخصوص پرورش و رشد نیروی انسانی متخصص گفت : ما در یک دوره ای نیاز به نیروی انسانی کارشناس داشتیم و سپس نیروهای انسانی خبره مورد نیاز بود لذا ما از حدود 20 سال پیش آغاز به ایجاد مراکز رشد و فناوری در دانشگاه کردیم که حاصل آن منتج به پارکهای علم و فناوری گردید که هم اکنون در هر استان حداقل یک پارک علم و فناوری داریم .

وی افزود : امروزه ما بیش از 6 هزار شرکت دانش بنیان فعال در داخل پارکها داریم که برخی از این شرکتهای دانش بنیان بصورت بین المللی فعالیت می کنند که ما برای حفظ این جریان حمایت خود از مراکز رشد را ادامه می دهیم .

وی در پایان گفت : ما حاضریم تجربیات خود در زمینه مراکز رشد و فناوری را به همسایگان عزیز نیز انتقال دهیم .

پربیننده ترین خبرها