گروه‌های مقاومت فلسطین و چالش‌های سه‌گانه

گروه‌های مقاومت فلسطین و چالش‌های سه‌گانه
دوشنبه 7 مهر 1399 - 22:48

فلسطینیان در مرحله‌ای خطرناک به‌سر می‌برند؛ آنها "معامله ترامپی، طرح الحاق و عادی‌سازی عربی با رژیم اشغالگر" را چالش‌های سه‌گانه توصیف می‌کنند.

العالم- کشکول

قضیه فلسطین، که بعد از سال‌ها در راس اولویت‌ عرب‌ها قرار گرفته بود، اینک جایگاهش را به دلایل بین‌المللی، منطقه‌ای، عربی و محلی از دست داده است.

با توجه به اظهارات اسرائیلی‌ها درباره نزدیک شدن عادی‌سازی با بسیاری از کشورهای عربی، اظهارات فلسطینیان در محکومیت این روند و همزمان اظهارات آمریکایی‌ها درباره احتمال انتصاب "محمد دحلان" رئیس سابق جنبش "فتح" به جای "محمود عباس" به عنوان رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین- که در چارچوب اجرای معامله ترامپی صورت می‌گیرد- این سوال مطرح می‌شود که آیا فلسطینیان موفق خواهند شد با سونامی عادی‌سازی کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و رژیم صهیونیستی مقابله کنند؟

موضع فلسطینیان، در نشست‌های راهبردی گروه‌های فلسطینی در بیروت و رام‌الله و استانبول مشخص شده، که در آنها بر پایان اختلافات طی 5 هفته و رهبری مقاومت مردمی علیه اشغالگر تأکید شده است.

کارشناسان مسائل فلسطین بر این باورند که همگرایی جدی گروه‌های فلسطینی دستاوردی در این مرحله محسوب می‌شود؛ چرا که روابط ملی را بهبود و تماس بین کرانه باختری و نوار غزه را از طریق دولت فلسطین احیا می‌کند.

ولی ملت فلسطین، که پرچم مبارزه برای دفاع از قضیه‌شان را حمل می‌کنند، با ابراز خوش‌بینی نسبت به همگرایی گروه‌های فلسطینی، تأکید می‌کنند که قضیه محوری عرب و مسلمانان نیازمند اراده جامع سیاسی و ملی است، و این قضیه مبارزه و به چالش کشیدن رژیم اشغالگر را می‌طلبد.

ملت‌های فلسطین و جهان عرب و جهان اسلام بر اهمیت گفت‌وگوی ملی فلسطینیان، به‌ویژه میان جنبش‌های فتح و حماس و هرگونه گامی برای مواجهه به چالش‌های سه‌گانه، یعنی "معامله ترامپی، طرح الحاق بخش اعظمی از کرانه باختری و عادی‌سازی عربی با رژیم اشغالگر" تأکید می‌کنند و متذکر می‌شوند تحقق این هدف در گرو تلاش‌های یکپارچه است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها