سعودی و تکرار رویکرد انحرافی آمریکا درخصوص توافق هسته‌ای ایران

سعودی و تکرار رویکرد انحرافی آمریکا درخصوص توافق هسته‌ای ایران
شنبه 12 مهر 1399 - 15:21

وزیر خارجه عربستان سعودی، روز گذشته در نشست عالی مجمع عمومی سازمان ملل متحد، که با موضوع "امحای کامل سلاح هسته‌ای" برگزار شد، ضمن تاکید بر ضرورت اتخاذ موضع قاطعانه بین‌المللی در قبال ایران، خواستار تعامل جدی با آنچه "نقض‌های صورت‌گرفته در برنامه هسته‌ای تهران" ادعا کرد، شده است.

العالم- درگوشی

"فیصل بن فرحان" برای تظاهر به حسن نیت و موضع متعادل رژیم متبوعش، در این سخنرانی خود همچنین "خواستار الحاق اسرائیل به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، قرار دادن تمامی تاسیسات هسته‌ای آن تحت نظارت رژیم پادمان جامع آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای" شده است.

فیصل بن فرحان این موضوع را به خوبی می‌داند که زمانی سخنرانی‌اش، همان رویکرد و گفتمان آمریکایی علیه ایران را به زبان عربی تکرار می‌کرد؛ رویکردی که منحصر به آمریکا است و حتی نزدیک‌ترین همپیمانان غربی‌اش، فرانسه، آلمان و انگلیس، و همچنین جامعه جهانی از اتخاذ چنین رویکردی اجتناب می‌کنند. موید این مقوله نیز انزوای علنی آمریکا در شورای امنیت است زمانی که، جهانیان این رویکرد آمریکا را قاطعانه رد کرد و موضع بسیار مسئولانه ایران درخصوص توافق هسته‌ای پیروز شد؛ توافقی که فرحان خواستار مقابله جامعه جهانی علیه آن شده است.

به رغم خروج "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهوری آمریکا از توافق هسته‌ای، طفره رفتن اروپایی‌ها از اجرای تعهدات هسته‌ای‌شان، تسلیم جامعه جهانی به تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه علیه ایران، تهران به این توافق پایبند مانده و آژانس بین‌المللی نیزبا صدور حدود 15 گزارش به پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای ایران تأکید کرده است. با این حال، فرحان از جامعه جهانی می‌خواهد به مسئولیت‌هایش در قبال نقض‌‌شکنی‌های ایران درخصوص توافق هسته‌ای عمل کند.

موضوع خنده‌دار این است که فرحان از "همپیمان استراتژیک کشورش، یعنی اسرائیل" می‌خواهد به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ملحق شود و تمام تاسیسات هسته‌ای آن تحت نظارت رژیم پادمان- نظارت و بازرسی از مواد و موسسات هسته‌ای- قرار بگیرد. این وزیر سعودی به خوبی می‌داند که چنین درخواستش صرفا به منظور گمراه کردن افکار عمومی مطرح شده و همپیمان صهیونیستیِ رژیم سعودی هرگز به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ملحق نمی‌شود و اسرائیل تنها طرفی در منطقه است که در زرادخانه‌ آن افزون بر 200 کلاهک هسته‌ای قرار دارد.

فرحان هنگام دم زدن از "عدم" پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، اندکی به خود زحمت نداد که به خطر سلاح هسته‌ای رژیم صهیونیستی علیه منطقه و ملت‌های منطقه، ولو به صورت ضمنی اشاره کند. در حالی‌که "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران با صراحت تمام و بدون هرگونه لکنت زبانی تأکید کرد: "متاسفانه آمریکا نه تنها به تولید سلاح‌های اتمی جدید، به روز رسانی و تقویت زرادخانه خود می‌پردازد، بلکه با کاهش سطح آستانه توسل به سلاح اتمی، کشور‌های دیگر را تهدید می‌کند و با خروج از معاهده موشک‌های هسته‌ای میانبرد و برجام، ضربه بزرگی بر معاهده ان‌پی‌تی وارد کرده است." ظریف افزود: "آمریکا درحالی از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند که این متجاوز، تنها دارنده سلاح اتمی در خاورمیانه است که با مخفی‌کاری و دروغ‌پردازی به تهدید هسته‌ای کشور‌های منطقه پرداخته و بیش از 60 سال است که با فریاد عدم اشاعه، نقش چوپان دروغگو را بازی می‌کند."

پربیننده ترین خبرها