پیام های برگزاری کنفرانس بازگشت آوارگان سوری در دمشق

پیام های برگزاری کنفرانس بازگشت آوارگان سوری در دمشق
چهارشنبه 21 آبان 1399 - 17:44

کارشناسان سیاسی معتقدند، کنفرانس بازگشت آوارگان سوریه دلیلی بر پیروزی سوریه در نبردش علیه تروریسم و دفاع از ملتش در برابر سلطه کشورهای دیگر است.

العالم- نظرکده

کارشناسان سیاسی تأکید می‌کنند، ترکیه امروز از تروریسم در ادلب و آوارگان در دو رویکرد استفاده می‌کند: رویکرد نخست اینکه بگوید راه‌حل سیاسی در سوریه به حضور سیاسی دولت ترکیه نیز بستگی دارد و از سوی دیگر، ترکیه شروط ویژه‌ای را جهت تحمیل گروه‌های تروریستی به عنوان "اخوان المسلمین" یا گروه‌های میانه‌رو در چارچوب راه‌حل سیاسی، مطرح کند.

کارشناسان سیاسی تصریح می‌کنند هدف ترکیه اصرار بر ادامه حمایت از گروه‌های تروریستی در ادلب و سنگ‌اندازی در مسیر اجرای توافقنامه‌های مشترکش با روسیه است.

کارشناسان افزودند، عامل دومی که ترکیه از آن بهره‌برداری می‌کند جذب نسل نوپای آوارگان سوری و یارگیری از آنها برای جنگیدن در کنار گروه‌های تروریستی و اعزام‌شان به مناطقی است که به سیاست ترکیه خدمت می‌کند چه در لیبی یا قره‌باغ و دیگر کشورها.

کارشناسان افزودند، عامل سوم باج‌گیری از کشورهای غربی از طریق پرونده آوارگان است. همچنانکه پیشتر مقامات آنکارا کشورهای غربی را تهدید کرده‌اند در صورت عدم حمایت از ترکیه و همکاری با آن، آوارگان به اروپا فرستاده می‌شوند.

کارشناسان سیاسی تأکید می‌کنند این سه عامل در پشت مخالفت ترکیه یا سوء‌استفاده ترکیه از کارت آوارگان قرار دارد.

از سوی دیگر، کارشناسان سیاسی می‌گویند سوریه، ترکیه را به آن دلیل مستثنی کرده و آن را به این کنفرانس دعوت نکرده است؛ چرا که ترکیه مسئول مستقیم حمایت از تمامی گروه‌های تروریستی در سرتاسر سوریه است و دوم اینکه نیروهای ترکیه حضوری غیرقانونی در خاک سوریه دارند.

کارشناسان سیاسی خاطرنشان کردند، ترکیه با عدم اجرای توافقنامه‌هایش با روسیه درخصوص شمال غرب سوریه و بازگشت آوارگان سوری به روستاها و شهرهای‌شان تاثیری منفی بر روند حل و فصل سیاسی بحران در سوریه خواهد گذاشت.

کارشناسان سیاسی می افزایند، دلیل پیروزی دولت سوریه در جنگ علیه تروریسم برقراری ثبات و امنیت در بخش اعظمی از خاک سوریه و نیز عقب‌نشینی بیشتر کشورهای اروپایی از موضع خصمانه‌شان علیه دمشق است که تأکید می‌کنند سوریه کشوری باثبات شده و امنیت تقریبا به سرتاسر این کشور بازگشته است.

کارشناسان سیاسی تصریح کردند، موضوع بسیار مهم دیگری نیز وجود دارد که آوارگان و کشورهای میزبان‌شان از آن رنج می‌برند. همچنانکه پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت: اینکه شمار زیادی از این جوانان قربانی افراط‌گرایی در کشورهایی شده‌اند که در آنجا آواره هستند، خطر محسوب می‌شود.

کارشناسان سیاسی بر اهمیت بازگشت آوارگان به وطن مادری‌شان تأکید می‌کنند و در اشاره به اظهارات بشار اسد، خاطرنشان می‌کنند که بستر در سوریه و منطقه برای بازگشت آوارگان فراهم است لذا تحریم این کنفرانس از سوی آمریکا، هیچ اهمیتی ندارد.

کارشناسان سیاسی خاطرنشان می‌کنند در حالی‌که دولت سوریه از بازگشت آوارگان بدون هیج قید و شرطی استقبال می‌کند ولی برخی کشورها به دنبال بهره‌گیری از این پرونده و گنجاندن آن در طرح‌های سیاسی مرتبط هستند تا دولت سوریه را به دلایلی متهم کنند.

کارشناسان سیاسی تأکید می‌کنند شانس موفقیت‌آمیز بودن این کنفرانس بسیار بالاست؛ چرا که آمریکا در بحران‌ها و مشکلات داخلی‌اش دست و پا می‌زند لذا مخالفت واشنگتن با حضور در کنفرانس هیچ اهمیتی ندارد.

پربیننده ترین خبرها